مدیریت زمان فرآیند فعال برنامه‌ریزی برای چگونگی صرف زمان در تلاش برای به حداکثر رساندن بهره‌وری است. این شامل برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی فعالیت‌های روزانه در دوره‌های زمانی خاص برای افزایش کارایی و همچنین افزایش احتمال انجام یا تکمیل وظایف موردنیاز است.

دوره مدیریت زمان | چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟

آموزش مدیریت زمان، بهره‌وری و کارایی شما را افزایش می‌دهد. مشاهده و شرکت در دوره مدیریت زمان برای کسانی است که می‌خواهند کارهای بیشتری را در زمان کمتر و به صورت بهینه انجام دهند. این آموزش ها به بررسی تکنیک‌ها و مهارت‌های موردنیاز برای مدیریت مؤثر زمان با نگاهی به الگوهای کار، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌پردازد.

به صورت کلی مدیریت زمان استراتژی برنامه‌ریزی زمان در دسترس شما و کنترل مقدار آن زمانی است که صرف کارهای خاص می‌کنید تا کارآمدتر کار کنید. مدیریت زمان مؤثر برای برخی افراد آسان‌تر از دیگران است، اما هرکسی می‌تواند عادت‌هایی برای بهبود مهارت‌های مدیریت زمان خود ایجاد کند. بدون مدیریت قوی زمان، کار و رفاه شما ممکن است آسیب ببیند و منجر به موارد زیر شود:

•  تولید کار بی‌کیفیت

• فرصت‌های از دست رفته

•  افزایش سطح استرس

•  از بین بردن تعادل کار و زندگی

• صدمه زدن به شهرت حرفه‌ای شما

بنابراین مدیریت کردن زمان به صورت بهینه بسیار مهم است زیرا به شما کمک می‌کند روز کاری خود را کاملاً کنترل کنید تا بتوانید کسب‌وکار خود را رونق ببخشید طوری که به زندگی شخصی شما هم آسیبی وارد نشود. ما در اینجا سعی کردیم راه‌حل‌های کاربردی و مناسب را به شما ارائه دهیم تا با توسعه مهارت فردی خود و کنترل زمان در دسترستان به راحتی به این مهم دست یابید و شاهد موفقیت‌های روزافزونی در شغل خود باشید.

هدف از آموزش مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان عبارت است از هماهنگی بین وظایف و فعالیت‌ها برای به حداکثر رساندن اثربخشی تلاش‌های فرد. اساساً، هدف از دوره مدیریت زمان این است که افراد را قادر می‌سازد تا کارهای بیشتر و بهتر را در زمان کمتری انجام دهند. هنگامی که یاد می‌گیرید برای تمام کارها و وظایف مهم خود از هدر دادن زمان خود جلوگیری کنید، ایده بهتری در مورد همه چیزهایی که باید انجام دهید و مدت زمانی که هر کار باید طول بکشد خواهید داشت. وقتی برنامه‌ای دقیق و هدفمند برای دنبال کردن داشته باشید، قطعاً خواهید فهمید که زمان کمتری را صرف تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید یا به عقب انداختن آن می‌کنید و در نتیجه زمان بیشتری را صرف انجام کارهای مهم می‌کنید. دوره مدیریت زمان  به شما کمک می‌کند فقط روی کارهای اساسی و مهم خود تمرکز کنید و از مواردی که باعث می‌شود کنترل زمان را از دست بدهید جلوگیری کنید.

اگر می‌خواهید به صورت تخصصی‌تر و حرفه‌ای با اصول دوره مدیریت زمان آشنا شوید و بهره‌وری خود را در کارهای شخصی و حرفه‌ای بیشتر کنید و از زمان خود بهتر بهره ببرید و توازنی را بین زندگی شخصی و حرفه‌ای خود برقرار کنید ما به شما آموزش‌های فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم.

شما به راحتی و به صورت آنلاین با استفاده از روش‌های آموزش حرفه‌ای که توسط اساتید مجرب فرادرس گردآوری شده است به این مهم دستیابی پیدا می‌کنید.

•  آموزش مدیریت زمان — کلیک کنید

در نظر داشته باشید وقتی دائماً برای رسیدن هم‌زمان به همه کارهایتان عجله نمی‌کنید و استرس خود را کاهش می‌دهید، می‌توانید تلاش و فکر بیشتری در کار خود به کار ببندید. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند وظایف خود را براساس اهمیت و زمان مورد نیاز آن اولویت‌بندی کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی و مورد نیاز برای به اتمام رساندن هر چه بهتر هر پروژه در دست دارید.

مدیریت صحیح زمان شامل تخصیص هر کار در لیست شما به یک بلوک زمانی خاص است. بسیاری از افراد برای به انجام رساندن هر چه بهینه‌تر امور خود از دوره مدیریت زمان استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین پروژه را به نحو احسنت تکمیل کنند، یا آن را زودتر از موعد مقرری که اعلام شده است به پایان برسانند و این‌گونه برای هرگونه چالشی که ممکن است پیش بیاید، آمادگی لازم را فراهم کنند؛ بنابراین اگر به درستی زمان لازم را برای کامل کردن کارهای خود برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید به موعد تحویل پروژه در زمان مقرر برسید.

مضطرب شدن آسان است ولی وقتی فهرست کاملی از وظایفی که هم برای کار و هم در زندگی شخصی خود باید انجام دهید داشته باشید می‌توانید سطح استرس را به پایین‌ترین حد خود بیاورید بنابراین مدیریت خوب زمان می‌تواند به شما کمک کند لیست کارهای خود را اولویت بندی کنید و زمان موردنیاز را برای مهم‌ترین وظایف خود کنار بگذارید، بنابراین زمانی که دقیقاً بدانید که چه کاری باید انجام دهید و چقدر زمان برای تکمیل همه چیز دارید با اولویت بندی وظایف خود و دادن زمان کافی برای انجام آن‌ها می‌تواند به کاهش سطح استرس خود کمک کنید.

همچنین مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند تا به یک فرد با ارزش‌تر و مفیدتر در محیط کار تبدیل شوید که همیشه کارهایتان را با کیفیت بالا و در زمان مناسب ارسال می‌کنید. این به نوبه خود شما را به عنوان یک کارمند با ارزش تبدیل می‌کند و شهرت حرفه‌ای شما را بهبود می‌بخشد، وبه طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های جدیدی برای گسترش حرفه خود پیدا کنید.

زمانی که زمان در دسترس خود را به درستی و با برنامه‌ریزی صحیح مدیریت کنید و با موفقیت به همه کارهای خود برسید، احساس موفقیت و همچنین اعتماد به نفس بالایی را خواهید داشت. تکمیل لیست کارهای روزانه به طور مداوم انگیزه بزرگی است که می‌تواند افراد را به سمت بهبود بیشتر مهارت‌های مدیریت زمان و فرصت‌های کاری جدید سوق دهد.

زمانی که زمان خود را به درستی مدیریت کنید و با موفقیت به کارهای خود برسید، احساس موفقیت و اعتماد زیادی به توانایی‌های خود خواهید داشت. تکمیل لیست کارهای روزانه به طور مداوم انگیزه بزرگی است که می‌تواند افراد را به سمت بهبود بیشتر مهارت‌های مدیریت زمان و فرصت‌های کاری جدید سوق دهد.

 توجه داشته باشید که وقتی متوجه این موضوع باشید که چگونه زمان خود را به طور کاملاً مؤثر و بهینه در کنترل داشته باشید، تمرکز بیشتری روی کارتان خواهید داشت که در نتیجه به شما امکان می‌دهد با زمان کمتری، کارهای بیشتری انجام دهید. به عنوان مثال، به جای تلاش برای کار روی یک پروژه بزرگ زمانی که پانزده دقیقه قبل از جلسه وقت آزاد دارید، می‌توانید چند کار کوچک را در این مدت انجام دهید و کارهای بزرگ‌تری را که به قدرت مغز بیشتری نیاز دارند برای زمانی که وقت آزاد بیشتری دارید ذخیره کنید و این‌گونه می‌توانید به صورت کاملاً کارآمدتر کار کنید.

دوره مدیریت زمان | تکنیک‌های طلایی مدیریت زمان

مبانی های مدیریت زمان

۱. از قبل برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی از قبل برای زمان خود، مهم‌ترین عنصر مدیریت خوب زمان است. درک کنید که چه زمانی بیشترین بازدهی را دارید: شاید اول صبح هوشیارتر هستید یا شاید در شب قدم‌های خود را برمی‌دارید. مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین وظایف خود را برای زمانی که بهره‌وری شما بالاتر است ذخیره کنید. برای مواقعی که هوشیاری کمتری دارید، کارهای ساده‌تر یا کوچک‌تر را برنامه‌ریزی کنید. قبل از اینکه هر روز را شروع کنید، در نظر بگیرید که چه مدت‌زمانی را صرف کار روی همه‌چیز در لیست وظایف خود می‌کنید.

۲. وظایف خود را اولویت‌بندی کنید

هر پروژه‌ای را که باید روی آن کار کنید ارزیابی کنید تا مشخص کنید چه کارهایی ضروری‌ترین و مهم‌ترین هستند و آن‌ها را در اولویت روز خود قرار دهید. کارهای کمتر مهم یا پروژه‌هایی را که هنوز ضروری نشده‌اند را برای بعداً رها کنید.

۳. عوامل حواس پرتی خود را از بین ببرید

حواس پرتی یکی از بزرگ‌ترین قاتلان بهره‌وری است. سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، گوشی‌های هوشمند و همکاران مزاحم همگی می‌توانند شما را از اولویت‌هایتان منحرف کنند و برنامه‌تان را از مسیر خارج کنند. بر اساس تحقیقی که توسط Think Money انجام شده است، یک سوم کارمندان تا سه ساعت از روز کاری حواسشان پرت است. اگر متوجه شدید که برخی از حواس‌پرتی‌ها بسیار وسوسه‌کننده هستند، گوشی هوشمند خود را در طول روز در کشوی میز قفل کنید یا از افزونه مرورگر برای مسدود کردن وب‌سایت‌هایی که بیشتر حواس شما را پرت می‌کنند استفاده کنید.

۴. چند کار را به صورت همزمان با هم انجام ندهید

ممکن است انجام دادن هم‌زمان چند وظیفه راهی خوب برای انجام کارهای اضافی به نظر برسد، اما در واقعیت، در واقع بهره‌وری شما را کاهش می‌دهد. به جای تکمیل چندین پروژه، نهایتاً شروع به انجام آن‌ها می‌کنید اما هیچ یک از آن‌ها را تمام نمی‌کنید. بهترین راه برای مدیریت زمان این است که در یک زمان بر روی یک کار متمرکز شوید و در حین کار روی آن تمرکز کامل داشته باشید تا از اشتباهات جلوگیری کنید.

و در آخر پاداش‌ها می‌توانند انگیزه خوبی برای مدیریت خوب زمان باشند. برای هر کاری که در روز انجام می‌دهید، به خودتان پاداش کوچکی بدهید. به عنوان مثال، می‌توانید با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در بیرون از خانه، پایان گزارش را جشن بگیرید. جوایز شما را در کار با انگیزه نگه می‌دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا تعادل بین کار و زندگی بهتری را داشته باشید.

•  آموزش افزایش تمرکز — کلیک کنید

دوره مدیریت زمان | تکنیک‌های طلایی مدیریت زمان

مدیریت زمان بر کدام مشاغل تاثیرگذار است؟

مشاغلی را در اینجا بیان می‌کنیم که در سطح بین‌المللی که امتیاز بالای ۷۰ درصد را در حوزه «اهمیت مدیریت زمان» با میانگین دستمزد بیش از ۸۰ هزار دلار در هر روز به دست آورده‌اند.

۱. مدیران ارشد

مدیران اجرایی سیاست‌های اصلی کار را تعیین و تدوین می‌کنند و هدایت کلی شرکت‌ها یا سازمان‌های بخش خصوصی و دولتی را در چارچوب دستورالعمل‌هایی که توسط هیئت‌مدیره تنظیم می‌شود، ارائه می‌کنند.

۲. دندان‌پزشکان

دندان‌پزشکان بیماری‌ها، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های دندان‌ها و لثه‌ها را بررسی، تشخیص و درمان می‌کنند.

۳. وکلا

وکلا در دعاوی کیفری و مدنی و سایر دعاوی حقوقی نماینده موکلان خود هستند و با تنظیم اسناد حقوقی، مدیریت یا مشاوره به موکلان خود کمک می‌کنند.

۴. مدیران مرتبط با پیشگیری از ضرر در کسب و کار

این مدیران، خط مشی‌ها، رویه‌ها یا سیستم‌هایی را برای جلوگیری از دست دادن دارایی‌ها را برنامه‌ریزی و هدایت می‌کنند.

۵. مدیر تبلیغات

مدیران تبلیغات، سیاست‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی را برنامه‌ریزی، هدایت یا هماهنگ می‌کنند یا مواردی مانند پوستر، مسابقه، کوپن یا هدایا تولید می‌کنند تا علاقه بیشتری به خرید یک محصول یا خدمات برای یک بخش یا کل بخش شرکت یا سازمان ایجاد کنند.

۶. مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی

مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی، خدمات پزشکی و بهداشتی را در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، سازمان‌های مراقبت، آژانس‌های بهداشت عمومی یا سازمان‌های مشابه برنامه‌ریزی، هدایت یا هماهنگ می‌کنند.

۷. مدیران تولید صنعتی

مدیران تولید صنعتی فعالیت‌ها و منابع کاری لازم برای تولید محصولات را مطابق با مشخصات هزینه، کیفیت و کمیت برنامه‌ریزی، هدایت یا هماهنگ می‌کنند.

۸. مدیران آموزش و پرورش

مدیران آموزش عالی برنامه ریزی، هدایت یا هماهنگی تحقیقات، آموزشی، مدیریت و خدمات دانشجویی و سایر فعالیت‌های آموزشی در موسسات تحصیلات تکمیلی از جمله دانشگاه‌ها، کالج‌ها و کالج‌های راهنمایی و اجتماعی را انجام می‌دهند.

۹. مدیر صنایع

مدیران صنایع خرید، انبارداری، توزیع، پیش‌بینی، خدمات مشتری یا خدمات برنامه‌ریزی را برنامه‌ریزی، هدایت یا هماهنگ می‌کنند.

۱۰. مدیران پروژه‌های فناوری اطلاعات

مدیران پروژه‌های فناوری اطلاعات پروژه‌های فناوری اطلاعات (IT) را برنامه‌ریزی، آغاز و مدیریت می‌کنند.

دوره مدیریت زمان | تکنیک‌های طلایی مدیریت زمان

نکته پایانی در مورد مدیریت زمان مفهوم تعادل است. مهم‌ترین چیزی که می‌توانید به زندگی خود القا کنید تعادل و اعتدال است. با تمرین روش‌ها، ایده‌ها و تکنیک‌های موجود، به یک مدیر زمان ماهر تبدیل می‌شوید و زمان بیشتری برای خانواده و زندگی شخصی خود خواهید داشت.

فرادرس به شما امکان می‌دهد در هر زمان و مکانی که دوست دارید به صورت آنلاین بلافاصله شروع به یادگیری دوره مدیریت زمان و توسعه مهارت فردی خود کنید و با بهره گرفتن از اساتید مجرب فرادرس می‌توانید با برنامه‌ریزی بهتر و استفاده بهینه از وقت خود و کنترل آن زندگی کاری و شخصی خود را بهبود ببخشید و با برنامه‌ریزی بهتر به اهداف بزرگ‌تری دست پیدا کنید.

•  آموزش توسعه مهارت فردی — کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید