بن سلمان بی‌رحم، غیردموکرات و قدرت‌طلب است، اما نمی‌شود انکار کرد که مدل مدیریتی او درس‌ها و نکته‌های مثبت و الهام بخشی نیز دارد.

۵ درس استراتژی و رهبری محمد بن سلمان

سلام نو - سرویس سیاسی: محمد بن سلمان در این سال‌ها نه تنها تبدیل به رهبر و مدیر اصلی عربستان سعودی شده است، بلکه به عنوان رهبر تغییرساز جهان عرب نیز شناخته می‌شود.

محمد بن سلمان از سال ۲۰۰۹ فعالیت دولتی خود را در تشکیلات محلی ریاض آغاز کرد. در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ وی به عنوان مشاور امور دولت مرکزی و مشاور پدرش سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد وقت شد.  با آغاز پادشاهی پدرش نقش بن سلمان هم روز به روز پررنگ‌تر شد. او به شرق و غرب سفر کرد، با مقامات ارشد روسیه و آمریکا دیدار کرد، ولیعهد شد، مخالفان را از سر راه برداشت و بعد از چندین دهه سیاست محتاطانه عربستان عملیات طوفان قاطع را در چارچوب مداخله نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی آغاز کرد و عملا با ایران درگیر شد.

حالا در فصل جدید تحولات عربستان بن سلمان به جای حمله نظامی، اَره کردن خبرنگاران و زندانی کردن شاهزاده‌های سعودی در حال ترسیم تصویر آینده، آغاز پروژه‌های جدید و جسورانه و جذاب ستاره‌های دنیای فوتبال است؛ در یک کلام او در حال «ری‌برند» یا باز تعریف برند و هویت عربستان و حتی اعراب در جهان است.

در ادامه ۵ ویژگی بن سلمان که باعث این تغییرات شدند را با هم مرور می‌کنیم.

چشم اندازی جسورانه و متحول کننده داشته باشید

بن سلمان  در چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰، یک طرح بلندپروازانه برای تغییر اقتصاد وابسته به نفت عربستان سعودی دارد. این نشان دهنده قدرت داشتن یک چشم انداز روشن، جسورانه و جذاب برای رهبری تیم ها به سمت آن است. رهبران مؤثر، دیدگاه های الهام بخش برای آینده را بیان می‌کنند.

از نئوم تا اروپای جدید خواندن خاورمیانه و جذب ستاره‌های فوتبال همه بخشی از این چشم انداز هستند، چشم اندازی که تمام کشور را در یک راستا بسیج می‌کند.

برای ایجاد تغییر قاطعانه و سریع عمل کنید

بن سلمان از حمله به یمن تا آشتی با ایران به‌طور قابل‌توجهی تعیین‌کننده، قاطع و بی‌تردید بوده و تغییرات عمده‌ای مانند اجازه دادن به زنان برای رانندگی و محدود کردن اختیارات پلیس مذهبی عربستان را انجام داده است. تثبیت سریع اقتدار او نشان دهنده تمایل او برای اقدام جسورانه بدون بلاتکلیفی است. رهبران اغلب باید قاطعانه و با سرعت حرکت کنند.

هر چند این قاطعیت در یمن یا جنایت جمال خاشقچی به ضرر او تمام شد، اما در نهایت جمع جبری این قاطعیت به نفع پرنس تاجدار سعودی تمام شده است.

کنترل متمرکز به جای ریش سفیدی

بر خلاف حاکمان قبلی عربستان، بن سلمان به جای ایجاد اجماع سنتی سعودی، تصمیم گیری را تحت نظارت خود متمرکز کرده است. این اجازه می دهد تا اقدامات جسورانه و یک جانبه بدون دخالت دیگران انجام شود. رهبران باید بدانند چه زمانی اجماع سازی را به نفع اقتدار کاهش دهند تا از بن بست بوروکراتیک جلوگیری کنند.

فکر کنید بن سلمان برای محدود کردن اقدامات پلیس مذهبی یا دادن حق رانندگی به زنان به دنبال اجماع شاهزادگان سعودی و علمای وهابی بود؛ احتمالا هنوز هم موفق به این کار نمی‌شد.

با مشکلات موضعی به طور مستقیم مقابله کنید

بن سلمان با هدف قرار دادن فساد نخبگان در عربستان سعودی و بازداشت صدها شخصیت ثروتمند و قدرتمند، به تمام عربستان شوک وارد کرد. او با این کار هم فساد را نشانه گرتف و هم رقبای خود را سرکوب کرد. رهبران گاهی اوقات مجبورند با مشکلات ریشه‌ای به طور تهاجمی و مستقیم برخورد کنند

رقبا و مخالفان بالقوه را مدیریت کنید

بن سلمان رقبا را کنار گذاشته و کسانی را که قدرت او را به چالش می کشند بازداشت کرده و با آنها به عنوان تهدید رفتار می‌کند. در حالی  که روش او بی‌رحمانه است، اما این کار تمرکز او را بر خنثی کردن رقبا نشان می دهد. اما توجه داشته باشید پارانوئید بیش از حد می تواند در دراز مدت نتیجه معکوس داشته باشد. کنترل‌ها و موازنه‌های قدرت را با دقت انجام دهید.

بن سلمان سیاستمداری قدرت‌طلب

در نهایت به خاطر داشته باشید بن سلمان سیاستمداری قدرت‌طلب است و با وجود الهام بخش بودن برخی رفتارهای مدیریتی او، نمی‌توان الگوی او را در یک سازمان تکرار کرد. از موفقیت‌ها، شکست‌ها و اشتباهات بن سلمان درس بگیریم، اما دچار خطا، توهم و کج‌روی مدیریتی نشویم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید