"الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کشورش به دنبال برقراری صلح پایدار در منطقه است.

علی اف: ارمنستان با اشغال کردن سرزمینهای ما به هیچ نتیجه‌ای نرسید

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، علی اف روز سه شنبه در پیامی به مردم  جمهوری آذربایجان به مناسبت آزادسازی شهرستان "لاچین" در "قره باغ" که از سوی شبکه‌های تلویزیونی این کشور به صورت زنده پخش شد، افزود: برای برقراری صلح پایدار در منطقه همزمان با تدابیر امنیتی و همکاری با هم برای توسعه آن، ما آماده هستیم .

وی با اشاره به این که بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ و آتش‌بس در منطقه امضا شده در 10 نوامبر ( 20 آبان ماه) گذشته، اجرا می‌شود، گفت: یکی از مفاد این بیانیه شامل از سرگیری ارتباطات حمل و  نقل اقتصادی در منطقه است که بر اساس آن ارتباط مستقیم میان «نخجوان» و مناطق غربی جمهوری آذربایجان برقرار می‌شود.  

به گفته رییس جمهوری آذربایجان، طبق بیانیه سه جانیه همچنین ایجاد یک مسیر جدید حمل و نقل میان مناطق غربی این کشور و نخجوان پیش‌بینی شده که به معنی فعالیت دو دالان حمل و نقل در منطقه است که همه کشورهای همسایه از جمله روسیه، ایران و ترکیه و خود ارمنستان اگر بخواهد، می‌تواند از آن بهرمند شوند .

علی اف افزود: با تحقق این مهم، شکل‌گیری قالب جدید همکاری پنج جانبه در منطقه امکان‌پذیر خواهد بود و من نظرات خود در این زمینه را با روسای جمهوری روسیه و ترکیه در میان گذاشتم و آنها از آن استقبال کردند .

رییس جمهوری آذربایجان در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که ارمنستان نزدیک به 30 سال با تحت اشغال قرار دادن سرزمینهای کشور ما به هیچ نتیجه‌ای نرسید و در خارج از طرح‌های اقتصادی اجرا شده از سوی کشورهای منطقه قرار گرفت، گفت: ما در این مدت در همکاری با کشورهای منطقه طرح‌های مهم حمل و نقل و انرژی را اجرا کردیم .

علی اف خطوط لوله انرژی برای انتقال نفت و گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای جهانی ، ایجاد دالان انرژی برق جمهوری آذربایجان -  گرجستان – ترکیه ، روسیه -  جمهوری آذربایجان و ایران و نیز کوریدور حمل و نقل روسیه – جمهوری آذربایجان -  ایران را از جمله این طرح‌های منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: در سال جاری میلادی حجم حمل و نقل کالا از طریق دالان روسیه -  جمهوری آذربایجان – ایران 30 تا 40 درصد افزایش یافته است .

رییس جمهوری آذربایجان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت فعلی سرزمینهای آزاد شده این کشور در قره باغ اضافه کرد: شرایط فعلی این سرزمینها بسیار وخیم است و همه زیر ساختها ، واحدهای مسکونی و اقتصادی تخریب شده و شرایط برای زندگی در آنجا  وجود ندارد، ولی ما این مناطق را بازسازی و احیا خواهیم کرد .

علی اف همچنین با تاکید بر این که مناقشه قره باغ خاتمه یافت و جمهوری آذربایجان سرزمینهای خود را از اشغال آزاد کرده است، گفت: اگر کسی فکر می‌کند که این مناقشه هنوز ادامه دارد، در اشتباه است .

وی افزود: روزی فرا می‌رسد که ارامنه ساکن قره باغ کوهستانی و آذربایجانی‌ها که به این منطقه بر می‌گردند، دو باره در شرایط حسن همجواری بسر خواهند برد .

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید