نخست‌وزیر ارمنستان، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری آذربایجاند یداری سه جانبه در چارچوب کنفرانس امنیتی مونیخ داشتند.

موافقت پاشینیان و علی‌اف با ادامه مذاکرات صلح

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سرویس مطبوعاتی دولت ارمنستان امروز (شنبه) گزارش داد که نخست‌وزیر این کشور و رئیس‌جمهوری آذربایجان با حضور «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، موافقت خود را برای ادامه کار در راستای دستیابی به توافق صلح اعلام کردند.

نیکول پاشینیان و الهام علی‌اف در این نشست که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، برای ادامه مذاکرات صلح توافق کردند.

در بیانیه ارمنستان آمده است: روند عادی‌سازی روابط ارمنستان و آذربایجان و اقداماتی در راستای تضمین صلح و ثبات در منطقه، [در این نشست] مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین توافقی [میان دو کشور] برای ادامه کار بر روی یک معاهده صلح حاصل شد.

نخست‌وزیر ارمنستان، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) دیداری سه جانبه در چارچوب کنفرانس امنیتی مونیخ داشتند.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمین‌های خود در قره باغ که نزدیک به ۳۰ سال تحت اشغال قرار گرفته بود را آزاد کند.

این درگیری‌های نظامی با امضای ۲۰ آبان ماه سال گذشته بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید و دولت باکو در پی این پیروزی اجرای برنامه گسترده بازسازی را در مناطق آزاد شده، آغاز کرد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید