'لو جین' معتقد است در چهار دهه گذشته دیدارهای متقابل رهبران ایران و چین و گسترش روابط در امور مختلف نشان از علاقه ملت ها و دولت های ایران و چین برای رشد پایدار مناسبات دارد.

'لو جین' روز چهارشنبه دیدارهای متقابل رهبران ایران و چین در چند دهه گذشته و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور را نشانه ای از علاقه مندی ملت ها و دولت های دو کشور برای رشد پایدار مناسبات توصیف کرد.

وی سفرهای رهبران ایران از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی به چین در دوره ریاست جمهوری و دو سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران و همچنین سفر 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین به تهران در سال 2016 میلادی را برای تبادلات مستقیم میان دو طرف مهم ارزیابی کرد و افزود: همین امر به گسترش مناسبات منجر شده است.

مدیر مطالعات سیاسی آکادمی علوم اجتماعی چین تصریح کرد: پکن و تهران دارای ساختارهای همکاری مختلف از جمله سامانه رایزنی مشترک و روابط راهبردی هستند که براساس تلاش سران دو کشور و وزارتخانه های خارجه، شکل گرفته است.

'لو' نمونه موفق و بارز همکاری های دو کشور را در گفت و گوهای پنج به علاوه یک برای حل موضوع هسته ای ایران دانست که با مشارکت سازنده چین و تلاش این کشور، به سند بین المللی هسته ای سال 2015 تبدیل شد و از آن زمان، دو کشور همواره شاهد رشد مناسبات بوده اند.

این تحلیلگر چینی تاکید کرد دو طرف دارای کمیسیون مشترک روابط اقتصادی هم هستند که نشست های آن طبق برنامه ریزی مقرر انجام می شود و یکی از ساختارهای مهم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی چین و ایران محسوب می شود.

'لو' با بیان اینکه چین و ایران به یکدیگر وابستگی فراوانی دارند عنوان کرد چین به رغم تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران، همواره کمک های نظامی و اقتصادی در اختیار تهران قرار داده که باعث اعتماد بیشتر ایران به چین شده است از طرف دیگر در دو دهه گذشته تهران یک منبع مهم و قابل اعتماد عرضه انرژی برای چین بوده است.

وی اظهار کرد آمریکا از سال 2012 میلادی و قبل از آن بارها تلاش کرد با تحریم، ایران را از پا دراورد اما در این عرصه ناکام ماند و همزمان این تحریم ها نتوانست در برنامه چین و ایران و ارتباطات اقتصادی و تجاری آنها خللی وارد کند و برخلاف هر تصوری، مناسبات دو کشور در این زمینه ها همواره رو به رشد بوده است.

به گفته وی دولت چین همواره مشوق سرمایه گذاران و شرکت های این کشور برای حضور فعال در بازار ایران بوده است و هر مشکلی نیز بروز کند طرفین با دیدارها و رایزنی های متقابل آن را حل و فصل می کنند.

وی طرح پیشنهادی راه ابریشم را فرصتی نوین برای دو طرف دانست و گفت: در چارچوب این برنامه فضای فراوانی برای دو طرف ایجاد شده است تا در عرصه های مختلف همکاری کنند.

لوجین در بخش دیگری از اظهاراتش به دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد ایران به عنوان یک نظام سیاسی میانه رو همواره از تندروی و رادیکال بودن دوری کرده و مبنای کاری خود را بر اعتدال قرار داده و موفقیت های زیادی در این عرصه در جامعه بین المللی داشته است.

مدیر مطالعات سیاسی آکادمی علوم اجتماعی چین خاطر نشان کرد تحت دیپلماسی اعتدال، امروز ایران از اعتبار بسیار بالایی در عرصه بین المللی برخوردار است و در زمینه های دیپلماسی و سیاست با پیشبرد برنامه درهای باز باعث شده است تا کشورها به دنبال گسترش روابط با تهران باشند.

وی این سیاست را باعث گسترش روابط ایران با اروپا و امضای توافقنامه های چند میلیارد دلاری میان طرفین در سال های گذشته دانست و گفت شرایط اقتصادی ایران پس از توافق هسته ای بسیار بهتر شد و این در زندگی مردم نمود پیدا کرد.

'لو' درباره عملکرد ایران در پرونده هسته ای نیز گفت: آمریکا به طور یکجانبه برجام را نقض کرد و به دنبال فشار بر ایران در عرصه های اقتصادی، تجاری و سیاسی است بنابراین خروج آمریکا از این طرح را نباید به پای ایران نوشت زیرا این آمریکا است که از تعهداتش تخطی کرده است برنامه ایران دقیق، اعتدالی و موفق بوده است.

مدیر مطالعات سیاسی آکادمی علوم اجتماعی چین افزود: با این حساب به رغم مشکلات اقتصادی که بروز کرده است، تا زمانی که اتحاد در ایران باشد و مردم از دولت و نظام حمایت کنند، ایران قادر به یافتن راهی برای برخورد با تحریم های آمریکا خواهد بود.

'لو' ادامه داد: شرایط با سال 2012 متفاوت است آمریکا قادر به اجماع میان کشورها علیه تهران نیست چین نیز اگرچه خود درگیر جنگ تجاری با واشنگتن است و فشارهایی را متحمل می شود اما همچنان به همکاری با تهران ادامه خواهد داد.

وی تلاش های ایران در مقابله با تحریم ها از جمله تشویق بخش خصوصی در سرمایه گذاری در منابع انرژی و نفت و همچنین اصلاحات در نظام مالیاتی و اجرای طرح های اقتصادی با دادن امتیاز در داخل را برای خنثی کردن تحریم ها بسیار کارامد دانست.

'لوجین' خواستار آن شد که همه کشورها با تحریم ها مقابله کنند و اجازه ندهند آمریکا به دنبال انزوای ایران باشد.

او اضافه کرد این بار اراده جامعه بین المللی حمایت از ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی است و این یک امتیاز بزرگ برای تهران محسوب می شود.

این تحلیلگر چینی گفت مواضع دولت چین هم مشخص و شفاف اعلام شده است پکن بارها تکرار کرده است با تحریم های یکجانبه مخالفت می کند و حتی در سال 2012 میلادی نیز تحریم ها مانع همکاری طرفین نشد و در آینده نیز همکاری های اقتصادی و تجاری عادی دو کشور، ادامه خواهد یافت./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید