هرکسی یک دوره استرس شدید مزمن را درطول زندگی تجربه کند و با عوارض منفی آن آشنا باشد. ولی شناسایی عوامل استرس و چگونکی مبارزه با آن اهمیت دارد. هنگامی که به طور مؤثر از پاسخ به استرس عاجز می شویم، احساس شکست می کنیم. ولی قابلیت ذهنی و فیزیکی مناسب در این مرحله می تواند بسیار کارساز باشد.

ما در اینجا برخی عوامل استرس و راه حل های کاهش استرس را بیان می کنیم:

برخی محرک های عمومی

یک شغل استرس زا، محیط کارپرتنش، رانندگی یا مسافرت و اضطراب ژنتیکی می تواند در شما و خانواده تان وجود داشته باشد.

ترک داروها و عوارض جانبی داروهای خاص

تروما (هر نوع ضربه ای که به بدن وارد شده)، فوبیا agoraphobia (ترس از فضای شلوغ یا فضای باز) و کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای کوچک) از استرس هایی هستند که فرد را آزار می دهند. مصرف دارو های خاص برای کاهش این استرس ها می تواند منجر به برخی از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، آسم، درد مزمن و بیماری های روانی دیگر مانند افسردگی شود.

پذیرش شناختی رفتاری درمانی (CBT)

CBT به افراد کمک می کند تا روش های مختلف تفکر و واکنش در برابر شرایط اضطراب آمیز را بیاموزند. یک درمانگر می تواند به شما در ایجاد راه هایی برای تغییر الگوهای تفکر منفی و رفتارهای غلط کمک کند.

یک مراقبه روزانه یا روتین انجام دهید

مراقبه ای که به طور منظم انجام شود، درنهایت می تواند به شما در آموزش مغز کمک کند تا هنگامی که افکار اضطراب آور به ذهن شما می آیند آن افکار را کنار بگذارید. اگر آرام نشستن و تمرکز برای شما مشکل است، سعی کنید با ورزش لذت بخش یوگا شروع کنید، مکمل ها را امتحان کنید یا رژیم غذایی خود را تغییر دهید. تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها قطعاً یک استراتژی طولانی مدت است. تحقیقات نشان می دهند مکمل ها یا مواد مغذی خاصی می توانند به کاهش اضطراب کمک کنند.

از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        باد رنجبویه

·        اسید های چرب امگا ۳

·        چای سبز

·        ریشه والرین

·        کاوا کاوا

·        شکلات تیره (در حد اعتدال)

با این وجود، ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا بدن تاثیرات تغذیه ای را که این گیاهان و غذاها انجام می دهند، دریافت کند. اگر داروهای دیگری مصرف می کنید، حتما در مورد داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

بدن و ذهن خود را سالم نگه دارید

ورزش منظم، خوردن وعده های غذایی متعادل، خواب کافی و در ارتباط ماندن با افرادی که به شما اهمیت می دهند، روش های خوبی برای دفع علائم اضطرابی هستند.

در مورد داروها از پزشک خود سوال کنید

اگر اضطراب شما به اندازه ای شدید باشد که پزشک شما معتقد باشد، باید از دارو استفاده کنید، البته با توجه به علایم اضطراب آن ها را مصرف کنید.

چه موقع اضطراب مضر است؟

تشخیص اینکه با چه نوع اضطرابی برخورد می کنید می تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد، زیرا نحوه واکنش بدن فرد به خطر درک شده می تواند در مقایسه با شخص دیگر کاملاً متفاوت باشد. به احتمال زیاد شما بی قراری و استرس را به عنوان اصطلاحی برای احساس نگرانی، عصبی بودن یا اضطراب شناخته اید. این اغلب یک احساس در پاسخ به یک رویداد آینده است که نتیجه نامشخص دارد که هر فرد می ‌تواند با آن سر و کار داشته باشد زیرا این بخشی از پاسخ مغز ما به یک خطر درک شده است، حتی اگر این خطر واقعی نباشد. گفته می شود: گاهی اوقات اضطراب می تواند جدی شده و به حملات اضطرابی تبدیل شود که در ابتدا احساس می شود و سپس به تدریج در طی چند ساعت بعد حملات ایجاد می شوند.

علائم حمله اضطراب

این ها برخی از علائم شایع و روانی اضطراب است:

1.     احساس خطر، وحشت، یا ترس

2.     عصبی شدن یا بی قراری

3.     ضربان قلب سریع

4.     تعریق

5.     لرزیدن یا لرزش

6.     خستگی یا ضعف

7.     مشکلات دستگاه گوارش

8.     مشکل در تمرکز

9.     بیش فعالی

همچنین می توان همزمان اضطراب و حمله هراس را تجربه کرد. استراتژی های سریع مقابله ای که در بالا ذکر شد می توانند، هنگام حمله اضطرابی به شما کمک کنند. دیگر راهکارهای آگاهانه برای مقابله با حملات هراس شامل: تمرکز روی یک جسم، بستن چشمان و رفتن به مکان شاد است.

دیگرعلائم حمله اضطرابی

·        ترس از مرگ

·        احساس می کنید کنترل خود را از دست می دهید

·        حس جدا شدن

·        تپش قلب

·        تنگی نفس

·        درد قفسه سینه یا سفت شدن

·        حالت تهوع

·        احساس سرگیجه

·        بی حسی

·        احساس گرما یا سرما

یک متخصص روان درمانی می تواند به ساده سازی روند شناسایی محرک ها، حفظ استراتژی های طولانی مدت از طریق رفتار درمانی، داروهای درمانی و موارد دیگر به شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر اضطراب شما ناشی از ترومائی است که در گذشته تجربه کرده اید، می توان با یک درمانگر مشورت کرد. از طرف دیگر اگر شیمی، مغز شما را به اضطراب مزمن مستعد می کند، ممکن است برای مهار کردن آن نیاز به مصرف دارو داشته باشید. اضطراب ممکن است همیشه بخشی از زندگی شما باشد، اما نباید روز به روز بر شما غلبه کند. حتی شدیدترین اختلالات اضطرابی را نیز می توان درمان کرد تا علائم قریب به اتفاق نباشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید