۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 38387806

بدون شک، مغز مهم ترین اندام در بدن شما است. البته، چندین عضو حیاتی دیگر نیز هستند که بدن بدون آن­ها قادر نیست به حیات خود ادامه دهد، اما این مغز است که همه این اندام ها را کنترل می کند.

مغز علاوه بر اینکه موجب می شود ضربان قلب شما بزند و شش هایتان بی وقفه نفس بکشند، منبع همه چیزهایی است که شما را می سازد. همه افکار، احساسات، و خاطرات از مغز نشأت می گیرند. شکی در آن نیست که باید حیاتی ترین عضو بدن را شاد و سلامت نگه داریم. تغذیه مناسب بین ذهنی آرام با احساس هدفمندی و ذهنی تیر و تار با احساس ناامیدی تفاوت ایجاد می کند. همچنین، عادات غذایی سالم مادم العمر سرعت زوال شناختی وابسته به عمر را کاهش می دهد و خطر ابتلا بیماری های زوال عقل را پایین می آورد.

بعد دیگر این قضیه، غذاهایی هستند که بدترین اثرات را روی مغز می گذارند. اگر در خوردن این غذاها زیاده روی به خرج دهید، به احتمال قوی شما آشفتگی، بی حوصلگی و قدرت عکس العمل پایین را تجربه خواهید کرد. در این صورت شما یک مغز ملول خواهید داشت که قادر نیست تصمیم درست را به منظور ترقی بگیرد.

اگرخودتان می دانید که رفتارهای بدتان موجب تأثیر بد روی مغزتان می شود، وقت آن رسیده است تا کم کم این عادات را کنار بگذارید. غذاهایی را که در زیر به آن­ها اشاره می کنیم، از رژیم غذاییتان حذف کنید. با ایجاد تغییراتی تدریجی از سلامتی مغزتان محافظت کنید.

1. چربی های ترانس

خبر خوش! همه چربی ها مضر نیستند. بنابراین، با این حال، نوع خاصی از چربی ها به نام چربی های ترانس اثرات منفی روی مغز می گذارند. چربی های ترانس به طور طبیعی در روغن های حیوانی شامل گوشت و لبنیات موجود هستند. حتی این چربی هم به اندازه چربی های ترانس تولیدات صنعتی که به همه خوراکی های بسته بندی شده افزوده می شود، مشکل ساز نیست.

2. نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی از جمله؛ نوشابه، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا و حتی نوشیدنی های میوه­ای ارزش غذایی کمی دارند. مصرف پیوسته این نوع نوشیدنی ها منجر به اختلالات جسمی، شامل: دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری های آلزایمر و زوال عقل می شود.

3.کربوهیدرات تصفیه شده

کربوهیدرات­های تصفیه شده محصولاتی هستند که با دانه های فرآوری شده تولید می شوند. آن­ها لزوماً شیرین نیستند، اما خیلی سریع به قند بدن شما تجزیه می شوند. دلیل این امر است که فرآیند پالایش همه فیبر و مواد غذایی را از دانه اصلی خارج می کند. یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات­های تصفیه شده نشان دهنده یک گلیسمی بالا است که قند خون شما را تقویت می کند.

خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده اثر مشابه ای مانند قند دارد، از جمله اختلال در حافظه، التهاب و خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل. مطالعات نشان داده است کودکانی که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات مصرف می کنند، در تست های هوش غیر کلامی نمره کمتری دارند. و افراد سالخورده که بیش از 58٪ کالری روزانه خود را در کربوهیدرات­های تصفیه شده مصرف می کنند، دو برابر خطر ابتلا به نقص روحی و زوال عقل در آن­ها بیشتر از کسانی است که بیشتر غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات مصرف می کنند.

4. غذاهای فرآوری و بسته بندی شده

در غذاهای فرآوری شده همه مواد مغذی مهم از غذاها حذف می شود و در عوض از قند، چربی و نمک استفاده می شود. این رژیم غذایی کاذب غربی بر مبنای پخت سریع به جای زمان پخت طولانی تأکید دارد.

5. الکل

جای تعجبی ندارد که بگوییم الکل برای مغز مضر استف وقتی که می بینیم مردم وقتی مست می شوند چه کارهای احمقانه ای انجام می دهند. اگر الکل را پیوسته مصرف کنید، صدمات جدی به مغز وارد می کند.

6. ماهی دارای جیوه بالا

به طور کلی، ماهی غذای سالم در رژیم غذایی است. مصرف ماهی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می کند، با این حال، بعضی از ماهی ها دارای جیوه هستند. جیوه یک فلز سنگین آلوده کننده است و موجب اختلالات عصبی می شود. جیوه در بافت انسانی تا مدت ها باقی می ماند.

7. آسپارتام

متأسفانه با جایگزین کردن قند با انواع مصنوعی آن از جمله اسپارتام از ضرر آن نمی­کاهد. اسپارتام یک ماده شیمیایی استرس زا است که اثرات مخربی روی یادگیری و تنظیم احساسات می گذارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید