پیری بخشی طبیعی از زندگی است که نمی­توان از آن جلوگیری کرد. با این حال، غذاهایی که می­خورید می توانند باعث شوند تا جوان­تر به نظر برسید یا بالعکس. دراینجا به برخی ازاین غذاها اشاره شده است که باعث می­شوند شما جوان تر به نظر برسید.

1. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم ترین چربی های روی زمین است. تحقیقات نشان داده است که این روغن ممکن است، به جلوگیری از بسیاری از بیماری های شایع مرتبط با پیری کمک کند. روغن زیتون، فشار خون و خطرابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد، به جلوگیری از سندرم متابولیک کمک می­کند و ممکن است در مبارزه با سرطان موثر باشد. روغن زیتون همچنین ممکن است به جوانتر شدن پوست شما کمک کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می­دهد که این ماده دارای اثرات ضدالتهابی قوی بر روی پوست است و آن را از آسیب آفتاب محافظت می­کند. علاوه بر این، تقریبا 73٪ روغن زیتون از چربی اشباع نشده تشکیل شده است که با افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست همراه است.

2.  چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که می­تواند در برابر رادیکال های آزاد از پوست محافظت کند. رادیکال های آزاد مولکول­های ناپایداری هستند که در طول متابولیسم و ​​در پاسخ به استرس شکل می گیرند. آنتی اکسیدان­ها ساختار خود را تغییر می دهند، بنابراین قادر به ایجاد آسیب نیستند. در چای سبز آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول، بسیار زیاد است که می تواند با دیابت، مقاومت به انسولین، التهاب و بیماری­های قلبی مبارزه کند.

پلی فنول­ها همچنین ممکن است به محافظت از کلاژن، پروتئین اصلی پوست شما کمک کنند و برخی از علائم پیری را کاهش دهند.

3. ماهی چرب

ماهی چرب واقعاً ماده غذایی ضد پیری است. چربی های امگا ۳، برای بسیاری از بیماری های قلبی، التهاب و کولیت اولسراتیو، مفید است. ماهی قزل آلا، یکی از محبوب ترین انواع ماهی های چرب است. که باعث می شود، پوست شما جوان تر به نظر برسد. این ماده حاوی یک آنتی اکسیدان کاروتنوئید به نام آستاگزانتین است.

در یک مطالعه، افرادی که پوستشان بر اثر آفتاب سوختگی آسیب دیده بود، به مدت ۱۲ هفته ترکیبی از آستاگزانتین و کلاژن به آن­ها داده شد، آن­ها با استفاده از این ترکیب پیشرفت قابل توجهی در کشش و هیدراتاسیون پوست تجربه کردند.

4. شکلات تیره / کاکائو

این نوع ماده دارای خاصیت ضد اکسیدانی است‌. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است فشار خون را کاهش داده، حساسیت به انسولین را افزایش داده و عملکرد شریانی و ارتجاعی را بهبود بخشد. شکلات حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاوانول است که پوست را از آسیب آفتاب محافظت می کند. با این حال، مقدار فلاوانول ها در بین انواع مختلف شکلات متفاوت است. شکلات تیره با مقدار بالای فلاوانول، ممکن است در برابر آفتاب محافظت کند. همچنین ممکن است هیدراتاسیون، ضخامت و لطافت پوست را بهبود بخشد.

5. سبزیجات

سبزیجات به طور قابل توجهی دارای موادمغذی و کم کالری هستند. آن­ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آب مروارید و سرطان کمک می کنند. بسیاری از سبزیجات همچنین سرشاراز کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن هستند. این­ها می توانند، پوست را در برابر اشعه آفتاب و رادیکال­های آزاد محافظت کنند. برخی از بهترین منابع بتاکاروتن هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین است.

بسیاری از سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند که برای تولید کلاژن مهم هستند و اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارند.

6. دانه های کتان

دانه های بذر کتان فواید سلامتی شگفت انگیزی دارند. آن­ها حاوی لیگنان هستند که می توانند کلسترول خون، قند خون و انسولین را کاهش دهند، ضمن اینکه خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات را نیز کاهش می­دهند. آن­ها همچنین منبع خوبی از یک اسید چرب امگا 3 به نام ALA هستند که از پوست شما در برابر اشعه آفتاب محافظت می کنند و ممکن است آسیب های پوستی در اثر آفتاب را کاهش دهند.

7. انار

انار یکی از میوه های سالم است. به نظر می رسد فعالیت آنتی اکسیدانی آن­ها حتی بیشتر از چای سبز است. انار باعث کاهش التهاب می­شود، از آسیب های ناشی از قند خون جلوگیری می کند و ممکن است نتایج را در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ بهبود بخشد. مواد انار همچنین به محافظت از پوست در برابر آفتاب کمک می کند.

علاوه بر این، محققان پیشنهاد می کنند که از قسمت های مختلف انار، برای ترمیم پوست آسیب دیده و افزایش تولید کلاژن باید استفاده شود.

8. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی فواید سلامتی چشمگیری را ارائه می­دهد که بسیاری از آن­ها را می توان به میزان بالای لیکوپن آن­ها نسبت داد. لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

از این خوراکی ها استفاده کنید و از تأثیرات آن­ها برروی پوست خود لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید