شاید شنیده باشید که قند باعث سرطان یا باعث رشد سریع آن می شود. از بعضی جهات، این گفته درست است. هر سلول بدن شما از قند خون (گلوکز) برای انرژی استفاده می کند. اما سلولهای سرطانی حدود 200 برابر بیشتر از سلولهای طبیعی استفاده می کنند. تومورهایی که در سلولهای نازک و مسطح در ریه های شما شروع می شوند، حتی از گلوکز بیشتر استفاده می کنند. 

آنها برای تأمین سوخت مورد نیاز رشدشان به مقادیر زیادی قند نیاز دارند. قند مورد نیاز سلول­های شما از رژیم غذایی تان حاصل می شود و فقط از دسر یا شکلات سفید غول پیکر آن را نمی گیرید. همچنین شکر در موارد زیر یافت می شود:

میوه (فروکتوز)

سبزیجات (گلوکز)

محصولات لبنی (لاکتوز)

کربوهیدرات مانند نان، ماکارونی و برنج

اگر این غذاها را نخورید چه اتفاقی می افتد؟ آیا احتمال مبتلا شدن به سرطان کند می شود یا کلاً جلوی شکل گیری آن را می گیرد؟ تاکنون، این موضوع مبنی بر اینکه کمبود قند یا رژیم غذایی کم کربوهیدرات، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش نمی دهد اثبات نشده است. سرطان مری مثتسنا است، مری لوله‌ای است که از گلو تا معده شما جریان دارد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که شکر و نوشیدنی های شیرین ممکن است احتمال ابتلا به این سرطان را 70 درصد یا بیشتر افزایش دهند.

آیا مشکل از چاقی است؟

بسیاری از متخصصان، از جمله انجمن سرطان آمریکا و موسسه ملی سرطان، فکر نمی کنند قند باعث سرطان شود. آنها می گویند مشکل واقعی چاقی است .سلول های چربی پروتئین های التهابی به نام آدیپوکین ها را آزاد می کنند. آنها می توانند به DNA آسیب رسانده و درنهایت باعث ایجاد تومور شوند. هرچه سلولهای چربی بیشتری داشته باشید، احتمال وجود این پروتئین بیشتر است. اضافه وزن یا چاقی شما را در معرض خطر ابتلا به حداقل 13 نوع سرطان از جمله سرطان پستان، کبد و روده بزرگ قرار می دهد .

یا قند عامل سرطان است؟

سایر کارشناسان سرطان می گویند، قند به خودی خود می تواند باعث سرطان شود. یکی از این متخصصان، محقق سرطان، لوئیس کانتلی، مدیر مرکز سرطان مایر در پزشکی ویل کورنل در نیویورک است.کانتلی فکر   می­کند که برخی از سرطان ها با سطح بالای انسولین شروع می شوند، انسولین هورمونی است که میزان قند خون شما را کنترل می کند. او می گوید تحقیقات او نشان می دهد: داشتن مقادیر بالای انسولین احتمالاً منجر به سرطان خواهد شد. و آنچه سطح انسولین را تحریک می کند قند است. او خودش قند نمی خورد زیرا معتقد است که ارتباط بین قند و سرطان مشخص است.

چه چیزی باید بخورم؟

حتی اگر فکر نمی کنید که قند باعث سرطان شود، هنوز مصرف کمتر قند ایده خوبی است. تحقیقات می گوید مقدار مناسب مصرف قند در زنان 6 قاشق چایخوری در روز و در مردان 9 قاشق چایخوری در روز است. با این حال، بیشتر مردم در ایالات متحده حدود 22 قاشق چایخوری قند می­خورند که 130پوند قند در سال می­شود. کانتلی می­گوید این بدان معنی است که بسیاری از آمریکایی ها سطح انسولین بالایی دارند و خطر ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است. او می­گوید: "من متعجب می شوم اگر که کاهش مصرف قند به کاهش خطر سرطان کمک نکند. کاهش قند اضافه شده، از جمله شربت ذرت با فروکتوز بالا در نوشابه ها، چای های شیرین شده، نوشیدنی­های ورزشی و غذاهای فرآوری شده به همراه آب نبات، شیرینی ها، بستنی و غلات، صبحانه منطقی به نظر می آید .از او اغلب در مورد مصرف میوه ها سوال می شود، زیرا بسیاری از میوه ها دارای مقدار زیادی فروکتوز هستند. یانگ توضیح می دهد: "خوردن میوه بخشی از یک رژیم غذایی معمولی خوب است، اما بهتر است مصرف میوه ها نسبت به سبزیجات کمتر باشد. اگر توصیه مصرف میوه ها و سبزیجات 5 وعده در روز است، حداقل باید سه تا از این وعده ها سبزیجات مصرف کنید.

چه چیزی را باید کنترل کنید؟

آگاهی از تمام قندهایی که می خورید دشوار است، زیرا قند در چیزهایی که هرگز انتظار آن را ندارید موجود است، مانند: سوپ ها، سس سالاد، کره بادام زمینی، ماست، کچاپ، جو دوسر فوری، شیر آجیل و هات داگ. و اغلب، حتی بر روی برچسب آنها نیز قند (ساکارز) درج نمی شود. بیشتر از 60 نام برای شکر افزوده شده وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: مالتوز، دیکستروز و گلوکوز. همچنین موارد زیر را کنترل کنید: اگر چه اینها سالم تر از ساکارز به نظر می رسند. اما از نظر سلول های شما، همه آنها فقط قند هستند.

شهد میوه

ذرت، برنج و عصاره یا شیر افرا

عسل

ملاس یا شیره قند

آگاو

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید