در بین این موارد نوع تغذیه نقش بسیار مهمی در جلوگیری یا درمان ریزش مو دارد؛چه عدم دریافت مواد مغذی کافی و مفید علاوه بر عوارض مختلف،ریزش موها را به دنبال دارد.

"ریزش مو "یکی از مشکلات بسیار شایع است که ممکن است به دلایل مختلف و در هرسنی ایجاد شود.بروز برخی از بیماری ها مانند کم خونی،مشکلات تیرویید،بارداری،عدم تغذیه مناسب،استرس،وراثت و...می توانند از جمله عوامل موثر در ایجاد ریزش مو و مشکلات آن باشند.

در بین این موارد نوع تغذیه نقش بسیار مهمی در جلوگیری یا درمان ریزش مو دارد؛چه عدم دریافت مواد مغذی کافی و مفید علاوه بر عوارض مختلف،ریزش موها را به دنبال دارد.

رژیم های لاغری غیر اصولی یا هرگونه تغییر عمده در شیوه غذاخوردن،مصرف بیش از حد مکمل های ویتامینی،مصرف برخی داروها یا قرص های ضد بارداری و عدم شستشوی مناسب موها از دیگر عوامل موثر در ریزش موهاست.

در این شرایط تارهای مو ضعیف و شکننده می شوند و به مرور ریزش شدید آن ها عارض می گردد.

مواد مغذی مفید در جلوگیری از ریزش مو

ویتامین های گروه ب

کمبود این ویتامین ها موجب ریزش موها می شود.این ویتامین ها در منابع مختلفی از جمله مخمر،جوانه گندم،برنج قهوه ای،جودوسر،عدس،گردو،تخمه آفتابگردان و دانه سویا وجود دارد.

ویتامین ای

این ویتامین جذب اکسیژن را افزایش داده و در بهبود گردش خون تاثیر دارد.بنابراین موجب تحریک رشد موها شده،از ریزش آن ها نیز جلوگیری می کند.این ویتامین در فندق،بادام زمینی،تخمه آفتابگردان و...وجود دارد.

سیلیس

سیلیس در فلفل قرمز و سبز،جوانه لوبیا،خیار و...وجود دارد و در رشد موثر است.

روی

موجب افزایش سیستم ایمنی و تحریک رشد موها می شود.گوشت،سویا،مغزها،تخم مرغ،پینیر،لوبیای خشک،حبوبات و سبزیجات سبز و زرد تیره حاوی روی است.

سلنیوم

این ماده معدنی به جذب ویتامین ای و ساخته شدن آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کند و موجب رشد موها می شود.غذاهای دریایی و آجیل حاوی سلنیوم می باشند.

آهن

کمبود آهن موجب ریزش مو می شود.بنابراین استفاده از منابع حاوی آن از جمله گوشت قرمز،خرما،کشمش،تخم مرغ،جگر و سبزیجات برگ تیره لازم است.

مواد غذایی موثر در رشد و جلوگیری از ریزش مو

روزانه حداقل ۸لیوان آب

سبزی جات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج،کاهو

میوه های تازه مانند سیب،موز،هندوانه،پرتقال

لبنیات به دلیل داشتن ویتامین ها و املاح معدنی و پروتئینی مانند شیر،پنیر

ماهی به دلیل دارا بودن ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا۳ و پروتئین

نمک کافی که به تعادل مقدار آب بدن و استفاده از مواد مغذی کمک می کند.البته در مصرف آن نباید زیاده روی شود.

چند راهکار ساده جهت تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن

یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کرده و روی موها بمالید.سپس یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید.بعد از یک ساعت موها را بشویید که این کار باید هفته ای یک بار انجام شود.

جهت جلوگیری از مو خوره

برگ و گل خشک بابونه را داخل مقداری روغن زیتون گرم کرده و به مدت ۱۵دقیقه حرارت دهید.سپس آن را روی موها مالیده و پس از نیم ساعت بشویید.

جهت رفع ریزش مو

۲۰۰میلی لیتر سرکه را جوشانده،مقداری برگ خشک شده گزنه به آن بیفزایید.سپس مخلوط را دم کنید.بعد آن را صاف کنید.موها را با آن ماساژ داده،سپس بشویید.در طول یک ماه ۱۵بار از آن استفاده کنید.

برای رفع شوره سر

یک فنجان سبوس گندم را داخل آب جوش خیس کنید.سپس تحت فشار عصاره آن را بگیرید.آن گاه مخلوط را روی پوست سر و موها بمالید.پس از نیم ساعت موها را بشویید.این کار را در طول ۴هفته باید هفته ای دومرتبه انجام شود.

جهت براقی و نرمی موها

یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق نبات پودر شده مخلوط کنید.سپس آن را به مدت ۱۰دقیقه روی سر بگذارید و یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید.پس از ۱۰دقیقه،موها را با آب گرم کاملا بشویید و نهایتا روی موها گلاب بپاشید.

جهت رفع زخم های سر

آب لیمو ترش تازه را گرفته و بر روی تمام قسمت های پوست سر ماساژ دهید.این کار به تجدید سلول های پوست کمک کرده و منجر به معالجه زخم ها می شود.

جهت تقویت و بلندی موها

آب برگ کنجد را گرفته و پوست سر را با آن ماساژ دهید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید