<br/>اگر به طرف غرب جزیره قشم بروید و 60 کیلومتر از فرودگاه قشم بگذرید به ساحلی زیبا و بکر با ماسه های نقره ای می رسید. اطراف این ساحل آنچه بیش از همه توجه شما را جلب می کند کوه های سفیدی هستند که طبعا به خاطر آب و هوای این منطقه رنگ برف را هم نمی بینند. با این وجود تا چشم کار می کند در اینجا نمک می توان یافت.

به گزارش سلام نو، جاذبه های دیدنی بسیار زیادی در قشم وجود دارد که به احتمال زیاد بازدید از همه آنها با یک بار سفر امکان پذیر نباشد. یکی از این جاذبه ها  گنبد نمکی و غار نمکدان است. در دل کوه های سفید پرنمک غار نمکدان قرار دارد. نمک هایی که از این غار استخراج می شود یکی از بهترین انواع نمک است برای همین کم نیستند کسانی که برای  مصارف پزشکی به این غار آمده و تلاش می کنند تا نمک آنجا را برای خود ببرند. هرچند خوشبختانه با نظارتی که صورت می گیرد این اجازه به افراد داده نمی شود تا سر خود و البته از سر ناآگاهی به این منابع طبیعی آسیب بزنند.

غار نمکدان که به غار نمکی نیز معروف است در فاصله ی ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار دارد. در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل ۲۳۷ متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است. غار نمکی هرمزگان در فاصله ی ۲ کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است. برای دیدن این غار زیبا پیاده روی زیادی نیاز نیست اما آور قصد پیمایش این غار زیبا را دارید باید حتما هدلامپ و کلیه وسایل غارنوردی را به همراه داشته باشید. پیمایش این غار کار سختی نیست و کمتر از 2 ساعت زمان می برد.

در کف این غار جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده است که منظره فوق العاده ای را برای مراجعین به وجود می آورد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و باعث به وجود آوردن پیوسته این قدیل ها می شود. این جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیرزمینی است و راه را به خارج از این غار می گشاید. در مقال این غار یک حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید درون آن جمع می گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه تصویر زیبایی را ایجاد می کند.

بر اساس بررسی هایی که در دانشگاه شیراز بر روی ۶۰۰۰ متر از این غار صورت گرفته سن نمک های غار را به پیش از دوره کانبرین که تقریبا به ۵۷۰ میلیون سال پیش است بر می گردد. اما خود گنبدهای نمکی و ظهور آنها در این منطقه پدیده های جدید و جوانتر هستند، به طوری که برخی از این غارها حدود ۶ هزار سال سن دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید