۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 9188109

این روزها گوشی همراه یا همان موبایل از پر استفاده‌ترین و پرکاربردترین وسایلی است که هر کسی به طور روزمره با آن در ارتباط است و با این دیدگاه به نظر می‌رسد راهنمای خرید موبایل یکی از ضروری‌ترین چیزهایی است که برای هر کاربری کاربرد دارد، به خصوص این که این روزها بازار موبایل در ایران بسیار ملتهب و نامناسب است.

واقعیت این است که راهنمای خرید موبایل نوشتن و لیست کردن توضیحاتی پشت سر هم اندکی سخت است چون بخشی از خرید شما به شدت به بودجه وابسته است و بخشی هم به سلیقه و علاقه‌ای که در خرید موبایل دارید و انتظاری که از گوشی و عملکرد آن دارید.

مثلا این که رم 32 گیگ از رم 16 گیگ بهتر است مسئله مشخصی است به راهنمای خرید موبایل نیاز ندارد. این هم که بودجه خرید شما 3 میلیون تومان است نه 24 میلیون تومان هم به راهنمای خرید موبایل نیاز ندارد و محدوده خرید گوشی شما تغییر نمی‌کند.

چقدر پول دارید؟

پیش از هر توضیح اضافه‌ای و ورود جدی‌تر به راهنمای خرید موبایل باید تکلیف یک چیز را مشخص کنید و آن این است که چقدر بودجه دارید؟ مطالعه هزار و یک راهنمای خرید موبایل بدون اینکه بدایند چقدر توان هزینه دارید کاری بیهوده است. بازار موبایل این روزها به شدت عوض شده و قیمت معمولی‌ترین گوشی هم دو برابر شده است، پس از پیش از همه چیز تعیین کنید که چقدر میل دارید هزینه کنید.

مقدار بودجه و راهنمای خرید موبایل

آیا پول کمی دارید و دنبال گوشی‌های اقتصادی هستید؟ پس باید بی‌خیال برندی مثل اپل شوید که امروز قیمتی دو رقمی دارند و روی ال‌جی و هوآوی تمرکز بیشتری کنید.

آیا دست و بال بازتری دارید و دنبال گوشی‌ها مشهور به میان رده می‌گردید؟ اینجاست که می‌توانید به میان رده‌های سامسونگ و نوکیا به شکلی جدی فکر کنید.

آیا حسابی فکر خرج کردن هستید و دنبال پرچم دارهای محکم هستید؟ آیفون، سامسونگ و بلک بری گزینه‌های خوبی هستید که طیف گسترده‌ای انتخاب را پیش روی شما می‌گذارند.

راهنمای خرید موبایل: اندرویید یا آی.او.اس

چه سیستم عاملی را تریجیح می‌دهید؟ آی.او.اس ساده و شیک و خاص پسند اپل یا اندرویید پر کاربرد و پر تنوع و پر نرم افزار؟ انتخاب با شماست تا گزینه‌ای که برایتان بیشترین کاربرد را دارد انتخاب کنید.

راهنمای خرید موبایل: ضعف و قوت آی.او.اس

آی.او.اس دومین سیستم‌عامل محبوب جهان است که توسط اپل تولید می‌شود و انحصار آن در اختیار این شرکت قرار دارد، یعنی برای استفاده از این سیستم عامل حتما باید اپل بخرید. نکته مثبت خاص بودن این سیستم عامل این است که برنامه‌نویسان این سیستم عامل اقدام به بهینه‌سازی آن برای گوشی‌های آیفون می‌کنند؛ بنابراین گوشی‌هایی که از آی‌اواس استفاده می‌کنند، عملکردی بهینه‌ای و بدون نقصی دارند. نکته مهم دیگر درباره این سیستم عامل امنیت زیاد آن است که به طور خاص زیر نظر اپل است.

اما ایرادهای این سیستم عامل هم کم نیست از جمله باگ‌های اساسی و خاص و اینکه این سیستم تنها در گوشی‌های آیفون وجود دارد؛ بنابراین برای استفاده از آن، مجبور به خرید اپل هستید. در خصوص مورد دوم می‌‌توان به بسته بودن کد منبع آی‌او‌اس اشاره کرد که کاربران و توسعه‌دهندگان را برای شخصی سازی آن، کاملا محدود می‌کند.

راهنمای خرید موبایل: ضعف و قوت اندرویید

اندروید محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیای گوشی‌ هوشمند محسوب است و بیش از ۸۰ درصد از تمام موبایل‌های جهان، به این سیستم‌عامل مجهز شده‌اند. اندروید در گوشی‌های رده پایین چند صد هزار تومانی تا پرچم‌داران چند میلیون تومانی وجود دارد و این روزها در تلویزیون‌ها و حتی برخی لپ تاپ‌ها به چشم می‌خورد.

اندرویید سیستم‌عاملی کدباز محسوب می‌شود؛ این موضوع دست کاربر و توسعه‌دهندگان را برای شخصی‌سازی و ویرایش بخش‌های مختلف سیستم‌عامل باز می‌کند.

برای نصب برنامه در گوشی‌های اندروید، هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ بدین ترتیب قادر خواهید بود از برنامه‌های جانبی مثل بازار استفاده کنید و هم می‌توانید برنامه‌ی مورد نظر را از طریق کامپیوتر دانلود و فایل نصب مربوطه را به گوشی انتقال دهید.

نقاط ضعف اندرویید با این وضعیت چیست؟ گوشی‌های اندروید پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاه‌‌مدت‌تری در مقایسه با رقبای مبتنی بر آی‌اواس دارند؛ به‌علاوه به دلیل تنوع بسیار زیاد گوشی‌های اندروید، برنامه‌های این سیستم‌عامل برای تمام مدل‌ها بهینه نشده‌اند و برای تجربه‌ای به‌خوبی آی‌اواس، باید به سراغ محصولات اندرویدی با سخت‌افزار مناسب بروید.

راهنمای خرید موبایل: سفت گوشی بخرید

شاید فکر کنید اگر گوشی با مشخصات سخت افزاری خوب پیدا کنید می‌توانید برای کاهش قیمت از کیفیت بدنه بکاهید ولی واقعا به فکر چنین کاری نباشید. مهم‌ترین توصیه ما در راهنمای خرید موبایل سلام نو این است که هیچ وقت چنین اشتباه استراتژیکی نکنید چون کیفیت بدنه و طراحی نشانی کیفیت دیگر موارد موبایل است.

اگر می‌خواهید گوشی جدید خود را از فروشگاه‌های اینترنتی بخرید، پیش از خرید حتما چند ویدئو و بررسی از آن ببینید؛ در این مواقع بهتر است پیش از خرید به فروشگاه‌های موبایل بروید و چند دقیقه‌ با گوشی مد نظر کار کنید. ممکن است هنگام در دست گرفتن گوشی، حتی جنس قاب پشت گوشی، احساس خوبی به شما منتقل نکند و تمام محاسبات‌ را به هم بریزد. پیشنهاد می‌شود حتما پیش از خرید گوشی برای دقایقی با آن کار کنید تا حس کاربری آن را با سلیقه‌ی خود بسنجید. اما خارج از موارد احساسی و سلیقه‌ای،

راهنمای خرید موبایل: به مسائل فنی دقت کنید

به جز قیمت و نیازها شما برخی موارد فنی هم در انتخاب گوشی قابل توجه هستند و بهتر است در هنگام خرید گوشی موبایل حتما به آن توجه کنید.

گوشی چه اندازه‌ای دوست دارید؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های خرید گوشی، سایز آن محسوب می‌شود. ابعاد بدنه‌ی گوشی‌های هوشمند به سایز نمایشگر آن‌ها وابسته است؛ این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در تجربه‌ی کار کردن با گوشی داشته باشد.

چه جنسی بخریم؟

جنس بدنه‌ی گوشی شاخصی است که تأثیر مستقیم در طول عمر آن دارد. اکثر گوشی‌های رده‌پایین و رده‌میانی، بدنه‌های پلاستیکی دارند؛ پلاستیک ماده‌ی ارزان‌قیمتی است که هزینه‌ی نهایی تولید گوشی را کاهش می‌دهد؛ ولی در عوض، به‌راحتی آسیب می‌بیند و استحکام زیادی ندارد. در سمت دیگر، گوشی‌های رده‌بالا از بدنه‌هایی تمام فلزی یا ترکیب فلز و شیشه استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید موبایل: صفحه نمایش و انواع

نمایشگر گوشی‌ هوشمند، بخشی است که بیشترین تأثیر را در تجربه‌ی کاربری دارد. این قسمت این روزها نزدیک هشتاد درصد گوشی را در بر می‌گیرد. نمایشگر می‌تواند آنقدر خوب باشد که دیدن کیفیت تصاویر در اینستاگرام شما را هیجان‌زده کند؛ در طرف دیگر، یک نمایشگر بد حتی خواندن پیغام‌های کوتاه را دشوار خواهد کرد. به همین دلیل با هم نگاهی داریم به اِلمان‌های

تراکم پیکسل

تراکم پیکسلی را می‌توان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین‌کننده در کیفیت یک نمایشگر دانست. این شاخص از یک فرمول ساده بین رزولوشن و سایز نمایشگر به‌ دست می‌آید و با واحد «پیکسل بر اینچ» سنجیده می‌شود. همان‌طور که از واحد این شاخص مشخص است، تراکم پیکسلی، تعداد پیکسل‌های موجود در هر اینچ از نمایشگر را نشان می‌دهد؛ هر چقدر این عدد بیشتر باشد، تصاویر در نمایشگر گوشی، خواناتر و دقیق‌تر نشان داده می‌شود و خستگی چشم هم کاهش می‌یابد

راهنمای خرید موبایل: انواع پنل موبایل

نمایشگر گوشی‌ هوشمند از پنل‌های مختلفی استفاده می‌کند و با فناوری‌های متفاوتی ساخته می‌شود. این موارد هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارد. یکی ارزان‌تر است، یکی رنگ بهتری نمایش می‌دهد و یکی برای استفاده در نور طبیعی مناسب است.

LCD

این پنل در نمایشگر اکثر گوشی‌های رده‌پایین و رده‌میانی استفاده می‌شود؛ دلیل این موضوع، هزینه‌ی پایین تولید نمایشگرهای TN LCD در مقایسه با انواع دیگر نمایشگر است. نمایشگرهای LCD دارای یک منبع نور در زیرصفحه‌نمایش هستند که این منبع نور همیشه روشن است و حتی برای نمایش رنگ مشکی از این منبع نور استفاده می‌شود.

TN

این پنل در نمایشگر اکثر گوشی‌های رده‌پایین و رده‌میانی استفاده می‌شود؛ دلیل این موضوع، هزینه‌ی پایین تولید نمایشگرهای TN LCD در مقایسه با انواع دیگر نمایشگر است. زاویه‌ی دید محدود و مصرف انرژی بالا، بزرگ‌ترین نقاط ضعف این دسته از پنل‌ها هستند. با پیشرفت فناوری و کاهش هزینه‌ی تولید سایر پنل‌ها، انواع TN از دنیای گوشی‌ هوشمند حذف شده‌اند و تنها محصولات بسیار اندکی از آن‌ها بهره می‌برند.

IPS

این مدل نمایشگر که نوع پیشرفته‌ی TN LCD محسوب می‌شود، زوایای دید وسیع‌تر، نسبت کنتراست بیشتر و مصرف انرژی کم‌تر دارد و طیف رنگ وسیع‌تری را نشان می‌دهد؛ اما هزینه‌ی تولید آن‌ بیشتر از نمایشگرهای TN LCD است.

OLED

نوع دیگر نمایشگرهای بسیار پرطرفدار، صفحه‌نمایش‌هایی از خانواده‌ی OLED هستند. تکنولوژی ساخت این نمایشگرها متفاوت از LCD است. بدین ترتیب که تعداد زیادی LED ارگانیک، در زیر صفحه نمایش تعبیه شده و بنا به نیاز برای رنگ‌های مختلف، روشن و خاموش می‌شوند

AMOLED

AMOLED در حقیقت همان OLED است. تصویر در این نمایشگر از خطوط زیاد کنارهم تشکیل شده و فاصله بین این خطوط به‌ قدری کم است که فقط با چشم مسلح مشاهده می‌شود.

حتما محافظ بخرید

همه‌ی ما عادت کرده‌ایم که به محض خرید گوشی جدید، یک محافظ مخصوص نمایشگر هم برای آن تهیه کنیم. امروزه نمایشگر اکثر گوشی‌های هوشمند به یک لایه از شیشه‌های مقاوم (مثل شیشه‌های برند گوریلا گلس) مجهز شده‌اند که از نمایشگر گوشی‌ در مقابل انواع ضربه و خط و خش محافظت می‌کند؛ اما تجربه نشان داده است که حتی جدیدترین و برترین نوع این نوع شیشه‌ها هم می‌تواند به مرور زمان، دچار خط و خش یا حتی ترک شود؛ بنابراین خرید یک محافظ صفحه برای نمایشگر گوشی، هنوز هم حرکت هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید