در حال حاضر بخشی از مافیای کنکور بیشتر روی دانش آموزان رشته تجربی حساب باز کرده اند. این در شرایطی است که آمارها می گوید از 640 هزار نفری که در رشته تجربی تحصیل می کنند تنها 9000 نفر امکان قبولی دارند و باقی این تعداد پانزده یا بیست میلیون و یا حتی بیشتر تنها برای قبول نشدن هزینه می کنند!

سلام نو - سرویس اجتماعی: سالهاست که حذف کنکور در قالب وعده مسئولان مطرح می شود اما در عرصه عمل این امر محقق نمی شود. چرایی این مساله را باید در مافیای قدرتمندی به نام مافیای کنکور جست‌وجو کرد. آمار و ارقام عجیب و گردش مالی هنگفتی که برگزاری کنکور برای عده اندکی دارد اصلی ترین دلیل ناکامی در حذف کنکور است.

به گزارش سلام نو، اولین کنکور در ایران در سال 1348 برگزار شد. در این نزدیک به نیم قرنی که در کشور ما کنکور برگزار می شود این آزمون از یک مکانیزم برای سنجش دانش آموز برای ورود به دانشگاه به یک صنعت پولساز در کشور تبدیل شده و همین مساله کافی است تا غول کنکور همچنان جولان دهد. به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افرادی پشت صحنه صداوسیما، آموزش و پروش و آموزش عالی وجود دارند که با نفوذشان به این جریان مافیای کنکور کمک می کنند.

گردش مالی هزاران میلیاردی مافیای کنکور

دی ماه سال 96 فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه آزاد از گردش مالی 8 هزار میلیاردی ذینفعان کنکور خبر داد. محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم در دی ماه سال 97 تجارت مافیای کنکور را بیش از 10 هزار میلیارد تومان عنوان کرد. مشکل اینجاست که وزیر آموزش و پرورش که علی القاعده باید در مسیر مقابله با این مافیا تلاش کند صراحتا اظهار می کند وزارتخانه متبوعش زورش به مافیای کنکور نمی رسد.

البته بسیاری معتقدند وزیر فعلی آموزش و پرورش در راستای محدود کردن این مافیا اقداماتی داشته است. بطحایی چندی پیش از آنتن صداوسیما در انتقاد جدی از مافیای کنکور اظهار کرد:" بعضی از آموزشگاه ها به رتبه های برتر کنکور مبلغی می دهند تا آنها به تلویزیون بیایند و در تبلیغات این موسسات از شرکت کردن در کلاس های آنها بگویند تا دانش آموزان مجاب شوند به آن آموزشگاه ها بروند." این در حالی است که به گواه بسیاری از نفرات برتر کنکور کسب رتبه خوب بدون موسسات آموزش کنکور به هیچ وجه دور از دسترس نیست.

بطحایی همچنین اظهار کرده است: عوض کردن فضای کنکور در مدارس، عزم جدی می‌خواهد چون منافع یک عده در میان است و دانش‌آموزان باید شیرینی دوران نوجوانی و جوانی را بچشند نه فشارهای روحی و روانی بابت رقابت‌های آزمون‌های کنکور.

یکی از مواردی که همواره مورد انتقاد کارشناسان آموزشی است سوالات چهارگزینه ای کنکور است. سوالاتی که به اعتقاد بسیاری به خاطر وجود تکنیک های تست زنی و نشان دادن همه دانش یک دانش آموز به منزله ذبح علم است. تست زنی به عنوان یکی از فاکتورهای موفقیت در کنکور خودش یکی از عواملی است که دانش آموزان را به سمت موسسات آموزشی می کشاند. بارها و بارها بحث تغییر نحوه سنجش دانش آموزان و کاهش تاثیر کنکور مطرح شده است اما تغییر در این باره با پیشرفت چندانی در طی این سالها رو به رو نبوده است.

تقریبا 10 موسسه بزرگ آموزش کنکور در کشور وجود دارد که هرکدام از آنها  4 الی 5 هزار نفر را به صورت مستقیم و همین تعداد را به صورت غیرمستقیم به کار گرفته اند. این موسسات با شگرد توزیع دی وی دی های آموزشی تلاش می کنند پول زیادی به دست آورند. دی وی دی های موسسات آموزشی که در آن مباحث کوتاه درسی ضبط می شود و  هزینه زیادی هم برای آن نمی شود در قالب پکیج های آموزشی با مبالغی بیش از سیصد هزار تومان به دانش آموز فروخته می شود. تبلیغات هدفمند و القای این مساله که دانش آموز بدون این دی وی دی ها موفق نمی شود باعث شده سود قابل توجهی نصیب این موسسات شود.

یکی از مهم ترین جامعه هدف های موسساتی که دی وی دی های آموزشی خود را می فروشند اقشار ضعیف جامعه به لحاظ مالی هستند. خیلی از این افراد از آنجایی که موفقیت فرزندانشان در زندگی و آینده کاری اش را در گرو کسب رتبه مناسب کنکور می دانند حاضر می شوند از نان شب خود بزنند تا فرزندشان بتواند آزمون کنکور را با موفقیت پشت سر بگذراند. از این رو کم نیستند افرادی از این قشر که هزینه قابل توجهی برای خرید دی وی دی های آموزشی گران قیمت این موسسات می کنند.

هزینه هنگفت برای قبول نشدن!

نکته جالب اینجاست که از بین یک میلیون و دویست هزار نفری که سالانه در آزمون کنکور شرکت می‌کنند حداکثر 200 هزار نفر به قصد حضور در دانشگاه های مطرح تلاش می کنند و موسسات کنکور هم تمرکزشان روی همین افراد است. در حال حاضر بخشی از مافیای کنکور بیشتر روی دانش آموزان رشته تجربی حساب باز کرده اند. این در شرایطی است که آمارها می گوید از 640 هزار نفری که در رشته تجربی تحصیل می کنند تنها 9000 نفر امکان قبولی دارند و باقی این تعداد پانزده یا بیست میلیون و یا حتی بیشتر تنها برای قبول نشدن هزینه می کنند! البته مافیای کنکور از این مساله استقبال می کند و در پی آن است که کسانی که در کنکور قبول نمی شوند سال بعد باز هم فریب این مافیا را بخورند و در این موسسات آموزشی ثبت نام کنند.

انتشاراتی های معروف و البته قدرتمند در حوزه کتب کمک درسی هم پول خوبی از این مافیا به دست می آورند و به گفته بسیاری خود آنها بخشی از قدرت این مافیا هستند. در قضیه حذف مشق شب هم تاثیر این گروه در مخالفت با این مساله مشهود بود.

قیاس سیستم آموزشی ایران و ژآپن ناکارآمدی کنکور را اثبات ‌می‌کند

مجید حسینی، استاد دانشگاه که اخیرا مواضع جنجال برانگیزی در حوزه عدالت آموزشی و مافیای کنکور داشته است، اظهار کرده است: اگر چه کنکور ملاک خوبی برای ارزیابی دانش افراد نیست اما واقعیت این است که با وجود 36 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش کشور در کنار گردش مالی تامل برانگیز مافیای کنکور میانگین همه درس های کنکور بین 10- تا 10 درصد است.

حسینی همچنین با مقایسه تعداد مهندسان ایران و ژاپن سیستم فعلی آموزش کشور را زیر سوال برده و اظهار کرده است: تعداد مهندسان کشور ما 70 هزار نفر بیشتر از کشوری مثل ژاپن است اما حجم مالی اقتصاد ما 400 میلیارد دلار است و حجم اقتصاد ژاپن 4 تریلیارد دلار است. ایالات متحده آمریکا هم با 19 تریلیارد دلار به اندازه کشور ما مهندس تولید می‌کند.

او همچنین افزوده است سوئیس به عنوان کشوری که از نظر شاخص های کیفیت زندگی با اختلاف رتبه اول را در اختیار دارد تنها 20 درصد از مردمش به دانشگاه می روند.

آمار و ارقامی که حسینی ذکر کرده خود گویای ناکارآمدی سیستم کنکور است. با این وجود برای مردم آشکار نشده چرا اراده جدی برای مقابله با موسسات معلوم الحال آموزش کنکور که در چند سال گذشته هم سودشان بیشتر شده هم قدرت بیشتری گرفته اند، وجود ندارد.

صداوسیما؛ کاسب کنکور

به نظر می رسد صدا وسیما خیلی هم از مافیای کنکور ناراضی نیست چرا که عملکرد همین مافیا درآمدهای زیادی را به صدا و سیما اضافه می کند. جالب اینجاست بسیاری از کسانی که پایشان به موسسات کنکور باز می شود اولین بار از طریق همین صداوسیما با این موسسات آشنا شدند. گفته شده هر برنامه چهل دقیقه ای موسسات کنکور در صداوسیما، 100 میلیون قیمت دارد و صداوسیما  برای 9 ماه مبلغی در حدود 350 میلیارد تومان از آنها دریافت می کند.

غلامرضا کاتب، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما می گوید فقط در دوران جام جهانی قرارداد تبلیغات یک موسسه آموزشی ۳۲ میلیارد تومان بوده است. طبیعی است این رقم برای یک سال خیلی بیش از این اعداد و ارقام است.

بعد از موج انتقادی که علیه صداوسیما شکل گرفت صداوسیما در بخشنامه مهمی به شبکه‌های مختلف تلویزیونی دستور داد، تبلیغات موسسات کنکوری در شبکه‌های مختلف تلویزیون به نصف کاهش پیدا کند. همچنین مقرر شد آگهی‌های بازرگانی با موضوع برنامه‌های کنکوری‌ مهم تا هفتاد درصد کاهش یابد.

صدا و سیما با ۱۳ برنامه آموزشی و مشاوره برای کنکور و پخش هر روز آنها به مدت پخش میانگین یک ساعت، بخش زیادی از مافیای کنکور را با درآمد ماهیانه چند صد میلیاردی در دست دارد. به گفته خبرآنلاین طبق تعرفه‌های مشخص‌شده صدا و سیما برای برنامه‌های تبلیغاتی کنکور، جمع کل ۱۳ برنامه در یک‌ساعت، دو میلیارد و ۲۸۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و جمع کل ۱۳ برنامه در یک‌ماه، ۵۷۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای این نهاد درآمد داشت.

برنامه‌های آموزشی صدا و سیما برای کنکور و مشاوره‌های کنکوری ماهانه به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که این درآمد کلان، جدا از آگهی‌های تبلیغاتی برای کنکور است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید