سایت هایی که برای توزیع اینترنتی گوشت تنظیم بازار معرفی شدند رضایت مردم را جلب نکرده است. یک راننده تپسی در همین رابطه به سلام نو گفت: بارها پسرم به سایت به روزرسان و دیگر سایت ها سر زده اما خبری از گوشت نبوده است.

سلام نو - سرویس اقتصادی: در فاصله یک ماه مانده تا آغاز سال نو و در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته افزایش بی رویه قیمت گوشت از یک سو و فروش گوشت به ازای کارت ملی حاشیه‌های زیادی به وجود آورد. در این بین بیشتر حاشیه ها ناظر بر انتقادات به مسئولان بود.

به گزارش سلام نو، یک نماینده مجلس می گوید بنا بر این است که قیمت گوشت کیلویی 110 هزار تومان را با تمهیداتی که اندیشیده شده است به 50 الی 60 هزار تومان برسد و باید منتظر وفور گوشت باشیم. جعفرزاده ایمن آبادی پس از جلسه ای که برخی نمایندگان با حجتی، وزیر کشاورزی داشتند، اظهار کرد: جهت جبران کاهش تولید گوشت اقدام به وارد کردن نژاد رومانوف برای تکثیر نژاد گوسفند چندقلوزا کرده‌ایم که در سال‌های آتی نتیجه می دهد و تا چند سال آینده کشور در تولید گوشت قرمز به خودکفایی می‌رسد." این در حالی است که پیش تر هم از قاچاق دام به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت گوشت  یاد شده بود.

اعتراض به نحوه خرید اینترنتی گوشت

در روزهایی که اعتراض مردم به افزایش قیمت گوشت به اوج رسیده بود دولت برای تنظیم بازار تصمیم گرفت گوشت منجمد با قیمت ارزان تر نسبت به بازار عرضه شود گوشت قرمز مورد نیاز مردم تامین شود. هرچند گوشت گرم در این طرح جایی ندارد و مردم باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند.

یکی ازکارمندان فروشگاه زنجیره‌ای معتقد است فروشگاه‌ها به خاطر توزیع گوشت منجمد و ایجاد صف های طولانی بی‌نظم شده‌اند و مردم هم ناراضی از فروشگاه‌ها خارج می‌شوند چرا که بسیاری  از آنهایی که در صف می‌ایستند نوبت شان نمی‌شود. او همچنین به ایران گفته است: معلوم نیست چه روز و چه ساعتی می‌آید، معمولاً مردم از ساعت شش صبح در صف می‌ایستند تا اگر گوشت تنظیم بازار آمد بتوانند خرید کنند، اما گوشت چرخ کرده بسته‌بندی شده ساعت‌ها می‌ماند چرا که مردم تمایلی به خرید این نوع گوشت ندارند.

شاید به دلیل همین اعتراضات بود که در این مسیر مقرر شد به منظور تسهیل مردم این توزیع به صورت اینترنتی صورت بگیرد. البته روش های سنتی مثل توزیع در میادین میوه و تره بار در کنار توزیع اینترنتی ادامه یافت.

«بروزرسان»، «مسترقصاب» و «یخچال» سایتهایی بودند که برای خرید اینترنتی گوشت تنظیم بازار معرفی شدند.

نکته قابل توجه در رابطه با سایت های معرفی شده که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به منظور خرید اینترنتی معرفی شده بود. این بود که این سه سایت با ایرادات مرتبط با ساختارهای نرم افزاری و همچنین مشکلات زیادی در تامین گوشت رو به رو بوده و هستند.

یک راننده تپسی در همین رابطه به سلام نو گفت: بارها پسرم به سایت به روزرسان و دیگر سایت ها سر زده اما خبری از گوشت نبوده است. او همچنین از ادعای مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران که از عرضه حدود ۳۵ تن گوشت قرمز به صورت اینترنتی در پایتخت خبر داده بود، انتقاد کرد و گفت: هر بار به این سایت ها رفته ایم موفق به خرید نشده ایم.

این البته اعتراض پرتکرار کاربران بوده و در روزهای گذشته هم در فضای مجازی شاهد انتقادات کاربران به نامناسب بودن بستر خرید اینترنتی گوشت تنظیم بازار بوده ایم.

دلالان و تاثیر آنان بر بازار گوشت

از آغاز این طرح یکی از مشکلاتی که خودنمایی می کرد حضو دلالان در بازار گوشت بود. رئیس گشت تعزیرات حکومتی استان تهران ، درباره فعالیت دلالان در بازار گوشت منجمد، اظهار کرد: دلالان با حضور در مراکز عرضه گوشت قرمز با قیمت تنظیم بازار و خریداری آن‌ها، گوشت منجمد خریداری شده را به رستوران داران، هتل داران و بخش‌های تهیه غذا با قیمت به مراتب گران‌تر از عرف بازار می‌فروشند.

بدون شک این دلالان در شرایط نابه سامان فعلی از مهمترین عوامل اخلال در معیشت مردم به شمار می روند. بهروز طالبیان همچنین گفته است: دلالان با ارائه مبلغ ناچیزی پول به بستگان و حتی معتادان متجاهر، از کارت ملی این افراد به عنوان خریدار گوشت قرمز و مرغ سوءاستفاده کرده و اقلام مذکور را از فروشگاه‌های کوچک به صورت خرده خریداری می‌کنند.

در همین راستا مدیر سایت به روزرسان با بیان اینکه توزیع اینترنتی از حضور دلالان و تاثیر سو بر بازار جلوگیری می کند، اظهار کرده توزیع باید بر مبنای کدپستی انجام بگیرد یعنی هر کدپستی فارغ از آنکه چند نفر در آن خانه سکونت دارند فقط یک بار می‌توانند کالا دریافت کنند و موارد تکراری حذف می شود. در زمان تحویل نیز اگر کارت ملی و کدپستی افراد برای تحویل کالا چک  شود  امکان خطا و دلالی به حداقل خواهد رسید.

پیش تر هم معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی  به دلالی به عنوان یکی از عوامل مهم در گرانی گوشت قرمز اشاره کرده بود. علی اکبر مهرفرد گفته بود گوشت پس از واردات دست به دست می‌شود و به خاطر وجود دلالان گران‌تر از قیمت واقعی اش به دست مردم می‌رسد.

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    مسئولان خجالت هم چیز خوبی هستش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید