با ورود خون به بطن چپ و در اثر انقباض عضله قلب، این خون از راه شریان آئورت و از طریق شاخه های شریانی به بافت های بدن می رود تا اکسیژن مورد نیاز سلول ها را تأمین کند.

بیماری های قلبی عروقی یکی از بیماری هایی ست که در سال های اخیر باعث شده است که بسیاری از افراد جان خود را ازدست بدهند.

در مطلب راه های پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی بر اساس مطلبی که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با همکاری جمعی از پزشکان توانمند تألیف کرده اند به این موضوع بسیار مهم می پردازیم...پس با ما همراه باشید..

بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر آن

سالانه حدود ۳۲میلیون نفر در جهان به سکته قلبی و مغزی مبتلا می شوند که بیش از ۱۷میلیون نفر آن ها جان خود را ازدست می دهند.

در سال های اخیر به دلیل این که کشورهای توسعه یافته  اقدامات پیشگیرانه و مداخلات موثری برای بیماری های قلبی عروقی انجام داده اند مرگ های ناشی از این بیماری کاهش یافته است اما در کشورهای در حال توسعه همچنان در حال افزایش می باشد.

توسعه اقتصادی و صنعتی و گسترش پیدا کردن ارتباطات باعث ماشینی شدن زندگی و تغییراتی در سبک زندگی و افزایش یافتن بروز بیماری های قلبی عروقی(بیماری های عروق کرونر قلب) شده است که از جمله این تغییرات می توان به مصرف کردن دخانیات، کم تحرکی و بی تحرکی و رژیم غذایی ناسالم اشاره کرد.

آمار مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی در کشور ایران در حال افزایش است و در سال های آینده این بیماری شیوع بیشتری پیدا خواهد کرد و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متحمل این موضوع خواهد شد.

اگرچه بیماری قلبی عروقی در این سال ها افزایش پیدا کرده است اما به طور قابل توجهی قابل پیشگیری می باشند و می توان با استفاده از اقدامات موثر برای کاهش عوامل خطر آن ها و مرگ های زودرس ناشی از این بیماری ها تلاش کرد.

درباره دستگاه گردش خون

قلب یک پمپ عضلانی است که شامل چهار حفره اصلی که عبارتند از یک بطن، یک دهلیز در سمت راست و یک بطن و یک دهلیز در سمت چپ می باشد.

قلب انسان روزانه بیش از صد هزار بار می تپد تا از یک طرف خون سرشار از اکسیژن و مواد غذایی را به بافت ها و اعضای بدن برساند و از طرف دیگر خون بازگشتی از اندام های بدن را برای اکسیژن گیری به ریه ها برساند.

خون بازگشتی از اندام ها و بافت های مختلف بدن توسط وریدها(سیاهرگ ها) وارد دهلیز راست می شود.

این خون از دهلیز راست به بطن راست می ریزد و از آن جا از طریق شریان(سرخرگ) ریوی به ریه ها فرستاده می شود.

پس از اکسیژن گیری این خون در ریه ها، خون اکسیژن دار از طریق ورید ریوی وارد دهلیز چپ می شود.

با ورود خون به بطن چپ و در اثر انقباض عضله قلب، این خون از راه شریان آئورت و از طریق شاخه های شریانی به بافت های بدن می رود تا اکسیژن مورد نیاز سلول ها را تأمین کند.

برای انجام این وظایف مهم، خود عضله قلب هم نیاز به اکسیژن کافی دارد. در سطح قلب دو شریان اصلی تغذیه کننده عضله قلب به نام شریان های کرونر راست و چپ قرار دارند.

شریان کرونر چپ به دو شاخه اصلی تقسیم می شود که این دو شاخه به همراه شریان کرونر راست، خون رسانی به عضله قلب را بر عهده دارند.

قلب سالم برای حیات انسان یک ضرورت می باشد، هر چند بسیاری از بیماران قلبی دریافته اند که چگونه با داشتن قلب بیمار یک زندگی کامل و مولد داشته باشند.

بیماری های قلبی عروقی به سن یا جنس خاصی اختصاص ندارد و همه افراد در هر سن و جنسی ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری ها باشند اما می توان با انجام اقدامات موثر و به موقع، خطر ابتلا یا عوارض حاصل از آن ها را کاهش داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید