گروهی از محققان در دانشگاه تورنتو به رهبری پروفسورهوی-کوانگ لو ابزاری را به معرفی کردند که توانایی این را دارد تا به عنوان ستون فقرات اینترنت کوانتوم در آینده مورداستفاده قرار گیرد.

محققان در دانشگاه تورنتو ابزاری را به معرض نمایش گذاشتند که می‌تواند به‌عنوان ستون فقرات/ Backbone اینترنت کوانتوم در آینده مورداستفاده قرار گیرد.

به گزارش سلام نو، پروفسور«هوی-کوانگ لو» و همکاران دستگاهی را به صوت نمونه اولیه نمایش دادند که از یک تکرارکننده کوانتومی در ابعاد فوتون تشکیل‌شده و می‌تواند مقدمه ارتباطات راه دور کوانتومی‌شود.{لینک }

«اینترنت کوانتوم» هسته اصلی پردازش اطلاعات کوانتومی محسوب شده که بسیاری از اپلیکیشن‌های جدید ازجمله «ارتباطات امن» را در بر می‌گیرد.

اینترنت کنونی به‌صورت امن تعریف‌نشده است و به همین خاطر انواع هک و نفوذ را در آن می‌بینیم. هکرها به‌طور دائم در حال کشف حفره‌های پیچیده بوده تا به دولت‌ها، سازمان‌ها و ... حمله کنند.

به همین خاطر، محققان فیزیک کوانتوم را برای رمزنگاری عمیق و نفوذناپذیر مطرح کرده‌اند. یکی از فناوری‌های وعده داده‌شده QKD (توزیع کلید کوانتومی) است که از طریق آن‌همه چیز قابل‌ردیابی می‌شود. شرکای نرم‌افزاری به‌طور کامل مانیتور شده و قبل از «از دست دادن دیتا» ارتباطات لغو می‌شود. بنابراین دیتایی ردوبدل نمی‌شود و بدین‌صورت اطلاعات غیرقابل هک می‌شوند.

درحال حاضر سیگنال نوری از طریق فیبر منتقل‌شده و دیتا به‌طورمعمول از دست می‌رود، مگر اینکه از تکرارکننده در فواصل منظم استفاده شود تا سیگنال را تقویت کرده و دیتا به‌طور کامل منتقل شود.

اما اطلاعات کوانتوم متفاوت بوده و تکرارکننده‌ها برای این نوع اطلاعات مشکل‌زا است، چراکه دیتا باید در تکرارکننده ذخیره شود و خطاها پیچیده‌تر و گران‌تر می‌شوند چراکه در دمای پایین عملیات ارسال انجام می‌شود.

با توجه به این توضیحات، دکتر«هوی-کوانگ لو» رهیافتی متفاوت را ارائه کرده است و با ساخت نسل بعدی تکرارکننده‌ها به‌صورت فوتون، معایب تکرارکننده‌های معمولی را کاهش داده و یا از بین برده است.

5656

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید