گرچه وضعیت بارش در کشور نسبت به سال گذشته در برخی استانها بهبود داشته، اما به دلیل پراکنش نامناسب بارندگی‌ها همچنان تأثیر قابل‌توجهی در افزایش برخی سدها نداشته است.

آخرین وضعیت حجم آب سد های مهم کشور / ۱۵ سد ایران کمتر از ۲۰ درصد آب دارند

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، آخرین وضعیت تعدادی از سد های مهم کشور تا 18 فرودین 1403 را می توانید در نمودار مشاهده کنید. بررسی این نمودار خبر از ادامه بحران آب در کشور دارد به طوری که کارشناس حوزه آب به رکنا گفت:۵۸ درصد کل سدهای مهم کشور پر و ۴۲ درصد آنها خالی است. ضمن اینکه حجم آب مخازن ۵ سد مهم تهران درحال حاضر ۳۲۰ میلیون متر مکعب است که حتی نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

آخرین وضعیت تعدادی از سد های مهم کشور تا 18 فرودین 1403

مینا نیکزاد- کارشناس حوزه آب با بررسی آخرین وضعیت سدهای مهم کشور و نمودار منتشر شده در خصوص وضعیت منابع آبی کشور اینگونه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:حجم آب ۱۰سد مهم کشور به بیش از ۹۰درصد رسیده که ۵ سد در حال سرریز است. این در حالی است که ۱۵ سد کشور کمتر از ۲۰درصد آب دارند.

نیکزاد با بیان اینکه میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی تاکنون معادل ۲۰.۹۳ میلیارد مترمکعب است و در مقایسه با سال گذشته ۱۰درصد کاهش یافته است افزود: حجم آب موجود در مخازن سدها ۲۹.۰۴ میلیارد متر مکعب است که نسبت به سال گذشته (۲۸.۸۲ میلیارد متر مکعب) یک درصد افزایش یافته است.

این کارشناس حوزه آب تاکید داشت : در مجموع ۵۸ درصد کل سدهای مهم کشور پر و ۴۲ درصد آنها خالی است. ۵سد از سدهای مهم کشور در حال سرریز است و درصد پرشدگی آنها ۱۰۰ درصد است، از جمله سد شهید قنبری، سد کوثر، سد رودبار، سد قشلاق و سد ایلام که ۱۰۰ درصد پر هستند. درحالی که ۱۵ سد مهم کشور کمتر از ۲۰ درصد آب دارند و بیش از ۸۰ درصد آنها خالی است.از جمله ۵ سد تهران، دوستی و طرق (خراسان رضوی)، سد پانزده خرداد (حوضه قمرود)خداآفرین (آذربایجان شرقی)، سد نهرین (خراسان جنوبی)، سد رودبال داراب (فارس)،چاه نیمه‌های (سیستان وبلوچستان)، سد تنگوییه سیرجان و سد نساء(کرمان) و درنهایت سد ساوه (مرکزی) پرشدگی کمتر از ۲۰ درصد دارند.

مینا نیکزاد در ادامه چنین گفت: ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۵۹.۶ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت ۱۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حجم آب مخازن ۵ سد مهم تهران درحال حاضر ۳۲۰ میلیون متر مکعب است

این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه اگرچه وضعیت بارش در کشور نسبت به سال گذشته در برخی استانها بهبود داشته، اما به دلیل پراکنش نامناسب بارندگی‌ها، این بارش‌ها همچنان تأثیر قابل‌توجهی در افزایش برخی سدها از جمله سدهای پنج‌گانه تهران نداشتند ادامه داد: ارتفاع کل ریزش های جوی تهران در سال آبی جاری ۱۴۹.۵ میلیمتر است که با متوسط بلند مدت ۲۸ درصد اختلاف و با متوسط سال آبی گذشته ۸ درصد اختلاف منفی دارد. با این تفاسیر حجم آب مخازن ۵ سد مهم تهران درحال حاضر ۳۲۰ میلیون متر مکعب است که تنها ۱۷ درصد مخزن این سدها پر است و حتی نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید