جاذبه‌های گردشگری خوزستان شعف‌انگیز است از این رو همراه باشید تا بدانیم زیباترین دریاچه بهبهان کجاست.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه سد مارون یکی از بهترین منظره‌ها را بین جاهای دیدنی بهبهان دارد. رود مارون از کوه‌های نیل و چشمه‌سارهای سادات از زاگرس سرچشمه می‌گیریدو به مارون می‌رسد.

سد مخزنی مارون روی رود مارون با ۱۶۵ متر ارتفاع و متر عرض و ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب حجم، در شمال شرق بهبهان ساخته شده است.

کار ساخت این سد از جاهای دیدنی بهبهان در سال ۱۳۶۸ شروع، و در سال ۱۳۷۷ تمام شد؛ سد تنظیمی کوچک‌تری هم در پایین‌دست این رود طراحی شده است که به اسم مارون ۲ شناخته می‌شود.

خود رودخانه مارون، به اسم‌های رود تاب و رود امام رضا هم بین مردم شناخته می‌شود.

برای رسیدن به این رود کافی است به ۱۵ متری بهبهان بروید و از جاده معروف کارخانه سیمان استفاده کنید.

جت اسکی، قایق سواری، زمین بازی مخصوص کودکان، اتوبوس دریایی، موتور چهارچرخ، ماهی‌گیری، زمین تنیس، پیست دوچرخه سواری، زمین بدمینتون، زمین فوتبال ساحلی، زمین مینی فوتبال، چایخانه و فروشگاه‌های اطراف، از امکانات دریاچه سد مارون است.

با رفتن به مورد از جاهای دیدنی بهبهان هم منظره‌ای فوق‌العاده می‌بینید و هم با دوستان و خانواده‌تان حسابی خوش می‌گذرانید و تفریحات مختلف و هیجان‌انگیزی را تجربه می‌کنید.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

دریاچه سد مارون؛ زیباترین دریاچه بهبهان

نام اصلی و قدیمی رودخانه مارون‌، تاب است. این رود از کوه‌های نیل و چشمه‌سارهای دامنه کوه‌های سادات، از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافت ۱۲۰ کیلومتری به دریاچه سد مارون می‌رسد و از طریق تنگ تکاب، وارد دشت بهبهان می‌شود.

آب مارون در شهرستان کهکیلویه، پس از آبیاری دشت بهبهان، از طریق سد انحرافی جایزان، دشت جایزان را نیز مشروب می‌کند و در محلی به نام قلعه شیخ، پس از ترکیب با رود اعلا در رامهرمز، نام رود جراحی به خود می‌گیرد و به هور شادگان می‌ریزد.

رودخانه مارون در مواقع پرآبی، از طریق خور موسی وارد خلیج فارس می‌شود.

آب رود مارون که در بالادست از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، در قسمت‌های پایین‌دست، به‌خصوص از عیدنک (در نزدیکی روستای لنده) به بعد و تا قبل از ورود به دشت بهبهان، به‌واسطه عبور از لایه‌های گچی و نمکی، دریافت شاخه‌های شور و پس از آن، به‌علت گرما و تبخیر زیاد، کیفیت نامطلوبی پیدا می‌کند.

علی‌رغم تفاوت در کیفیت آب، رود مارون نقشی اساسی در پیدایش حیات جوامع روستایی در حاشیه خود به عهده دارد و همچنین سبب به‌وجود آمدن شهرهای نسبتا بزرگی مانند بهبهان، رامشیر و شادگان در مسیر خود شده است.

سد مخزنی مارون روی رود مارون، در شمال شرق بهبهان، با ارتفاع ۱۶۵ متر، طول تاج ۳۴۵ متر، عرض تاج ۱۵ متر و حجم کل مخزن حداکثر ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب احداث شده است.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای شنی، با هسته رسی است.

رودخانه مارون در نزدیکی بهبهان، نزد اهالی خون‌گرم و صمیمی آنجا به نام رودخانه امام رضا (ع) نامیده می‌شود و از طریق جاده معروف به کارخانه سیمان به‌راحتی در دسترس است.

عملیات احداث سد روی دریاچه در سال ۱۳۶۸ آغاز شد و در سال ۱۳۷۷ پایان یافت. سد تنظیمی کوچک‌تری به نام مارون ۲ نیز در پایین‌دست این رود طراحی شده است.

دریاچه سد مارون کجاست

از آنجایی که بهار، فصل بارندگی است، سد مارون در این فصل از همیشه پرآب‌تر می‌شود. حس‌وحال بهاری و طبیعت زیبای این ناحیه انصافاً‌ نسبت به دیگر فصل‌ها تماشایی‌تر است.

از طرف دیگر اشاره کردیم که نرگس‌زار بهبهان یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به پلاژ مارون به حساب می‌آید.

ناگفته پیداست گل‌های این نرگس‌زار در بهار از همیشه بیشتر است. به تابستان که رسیدیم، ویلاهای مجهز پلاژ با دستگاه‌های تهویه مطبوع،‌ گرمای هوا را متعادل می‌کنند تا گردشگری در این فصل نیز به مسافران خوش بگذرد.

بهبهان پاییزهای دل‌انگیزی دارد. قدم‌زدن در حاشیه سد و تماشای غروب آفتاب در پاییز را به گردشگران عاشق‌پیشه‌ پیشنهاد می‌کنیم.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

با توجه به تعریف‌وتمجیدهایی که از سوئیت‌های پلاژ مارون کردیم، حتماً متوجه شده‌اید که این مکان برای اقامت شرایطی بسیار عالی دارد. به همین دلیل با خاطرجمع می‌توانید راه شهر بهبهان را در پیش بگیرید و اقامتی راحت و به‌یادماندنی را در پلاژ تجربه کنید.

این سد در استان خوزستان واقع شده است. اگر مبدأ سفر شما را تهران در نظر بگیریم، ۳ مسیر برای رسیدن به سد مارون در پیش رو دارید.

این مسیرها با خودروی شخصی دست‌کم ۹ ساعت و در بیشترین حالت ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد. پس از رسیدن به استان خوزستان، باید راه بهبهان را در پیش بگیرید.

بهبهان از شمال و شمال شرقی با استان کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب با استان بوشهر همسایه است. شهر بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان واقع شده است.

به این شهر که رسیدید، مسیر انتهای جاده پلاژ را دنبال کنید. به پایان جاده که رسیدید، چشم شما به سد زیبای مارون روشن می‌شود. پلاژ مارون در کنار این سد واقع شده است.

دریاچه سد مارون در استان خوزستان، ۱۵ کیلومتری شهر بهبهان قرار دارد.

  • فاصله دریاچه سد مارون تا اهواز: ۲۲۰ کیلومتر
  • فاصله دریاچه سد مارون تا آبادان: ۲۵۰ کیلومتر

از دیگر جاهای دیدنی خوزستان که در شهر بهبهان قرار دارند می‌توان به چاه ماری، تنگ تکاب، تنگ بن، تنگ خوییز، تنگ سروک، نرگس‌زارهای بهبهان، جلگه تشون، حاشیه رود مارون، حاشیه رود خیرآباد، حاشیه رود زهره، حلقه قدرت ارجان بهبهان، چشمه آب معدنی گراب، طبیعت روستای پشکر، طبیعت دره گرمابه، آب انبار بهبهان، آتشکده چهار طاق خیرآباد، برج های رضاخانی، کتیبه تنگ سروک، مسجد جامع و راسته بازار، نارین قلعه، موزه بهبهان اشاره کرد.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید