۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 55481005

سدهای ایران جالب و تماشایی هستند از این رو همراه باشید تا بدانیم زیباترین سد اندیمشک کجاست.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: سد دز یکی از قدیمی‌ترین سدها در ایران به حساب می‌آید. قدمت این سد که در استان خوزستان قرار دارد، به دوره پهلوی برمی‌گردد.

این سد بسیار زیباست و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

اگر شما هم تمایل دارید که از این سد دیدن کنید، اما در مورد مسیر دسترسی به سد و ماجرای ساخت آن اطلاعاتی ندارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

درباره سد دز اندیمشک

گفتنی اینکه، سد دز (وسعتی 17045 هکتار دارد) که در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی بر روی رودخانه دز احداث شد، در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت.

دریاچه سد دز ۶۵ کیلومتر طول و ۲۲۵۰۰۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است.

در حال حاضر این سد ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مطلوبی را در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد.

در واقع سد دز با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان یعنی "ششمین سد جهان در آن زمان" شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز عنوان پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این مطلب بهتر است به دو تونل سرریز سد دز هم اشاره کنیم که به منظور کنترل سیلاب‌ها در ضلع شرقی دریاچه و با فاصله کمی از بدنه سد ساخته شده‌است.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

قطر این دو تونل به ترتیب ۱۴ متر و ۱۲٫۶ متر است. (به طوری که هر یک از آن‌ها قادر به تخلیه ۳۰۰۰ متر مکعب آب در ثانیه است.) همچنین دو تونل دیگر به عنوان آبگیر اصلی در ضلع غربی دریاچه هم ایجاد شده که هر یک از آن‌ها به انشعاباتی با قطر کمتر تقسیم شده‌اند که توسط آن‌ها آب به پشت دریاچه می‌رود و به توربین‌ها هدایت می‌شود.

همانطور که بالاتر هم گفتیم دریاچه سد دز، وسعتی ۱۷۰۴۵ هکتار واقع در شمال و شمال شرق شهرستان اندیمشک دارد که در منطقه چهل پا (منطقه حفاظت شده چهل پا) معروف به کوه تنگوان جای گرفته است.

این منطقه در ۵۰ کیلومتری شمال منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش دز قرار دارد.

چشم‌اندازهای خیره‌کننده، دره‌های عمیق و زیبا، ارتفاعات چشم‌گیر و باشکوه، مناظر پیرامون سد و دریاچه سد دز، در کنار پوشش گیاهی ایده‌آل در این قسمت از خوزستان، از جمله دلایل محبوبیت و قرارگیری آن در لیست مناطق گردشگری پرطرفدار در استان خوزستان است.

امکانات قابل توجه و مناسب در بخش شمالی برای اسکان گردشگران وجود دارد. شنا و اسکی روی آب دریاچه، کایت‌سواری و صخره‌نوردی از ارتفاعات مشرف به دریاچه از سرگرمی‌های این منطقه‌ی حفاظت‌شده است.

راه آسفالته سد دز و راه شنی حسینیه به پلاژ سد دز در سمت غرب منطقه، راه آسفالـــته دزفــــول به پامــنار واقــع در ضــــلع شــــرقی منطقــه و وجود راه آهن سراسری خوزستان به تهران در جوار منطقه و ایستگاه گل محک نیز از دیگر راههای دسترسی به این منطقه تماشایی است که توصیه می‌کنیم آن را از دست ندهید.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

طبیعت تماشایی سد دز

سد دز یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک است که علاوه بر برخورداری از ساختاری شگفت‌انگیز به سرسبزی طبیعت اطراف و لطافت آب‌وهوای منطقه کمک کرده است.

برای دسترسی به طبیعت زیبای سد دز با خودرو به سمت شهر اندیمشک بروید و با ورود به جاده کمربندی، پشت سر گذاشتن ۲۶ کیلومتر و پس از ۳۰ دقیقه به این سد باشکوه برسید.

خبر خوب این است که شهر اندیمشک ایستگاه راه‌آهن هم دارد. دوست‌داران سفرهای هوایی هم خوب است بدانند نزدیک‌ترین فرودگاه به سد دز از جاهای دیدنی اندیمشک در شهر دزفول و در مسیر اندیمشک قرار دارد.

بنابراین، اگر می‌خواهید مستقیما به سد دز بروید به‌محض پیاده شدن از هواپیما می‌توانید تاکسی بگیرید و پس از پیمودن ۳۹ کیلومتر به مقصد برسید.

در غیر این صورت، به دلخواه می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های دزفول یا اندیمشک استراحت کرده و در زمان مناسب به‌سمت سد از جاهای دیدنی اندیمشک حرکت کنید.

بازدید از سد و دریاچه دز در همه روزهای هفته رایگان است. در روزهای تعطیل به‌ویژه در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می‌توانید از امکانات تفریحی این مکان استفاده کنید.

دریاچه پشت سد یا همان دریاچه دز از جاهای دیدنی اندیمشک یکی از عظیم‌ترین دریاچه‌های مصنوعی کشور است که چندین جزیره‌ را در خودش جا داده و چشم‌اندازی زیبایی را ایجاد کرده است.

سد و دریاچه دز که به اسم دریاچه شهیون هم معروف است با درختان بادام کوهی و کُنار احاطه شده‌اند.

این سد تقریبا ۳.۳ میلیارد متر مکعب گنجایش دارد. از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک به حساب می‌آید. کافی است برای چند ساعت هم که شده در این منطقه اتراق کنید تا شاهد جست‌وخیز حیواناتی مانند خرگوش و روباه و پرندگانی از قبیل کبک و تیهو باشید.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

در آب دریاچه هم قزل‌آلاهای زیبایی را می‌بینید که با چالاکی حرکت می‌کنند. خبر خوب این است که در کنار دریاچه دز، دو کمپ‌ به نام‌های جوکار و دریاچه سد وجود دارد.

همچنین، چندین ویلا برای اسکان و اقامت گردشگران در نظر گرفته شده‌اند. گذشته از این‌ها، دشت‌های اطراف سد با آب‌وهوای عالی و طبیعت چشمگیر برای کمپینگ مناسب است.

آدرس طبیعت سد دز

سد دز در استان خوزستان، حدود ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر اندیمشک قرار دارد.

امکانات رفاهی و تفریحی

شنا، قایق‌سواری و طبیعت‌گردی، پیک‌نیک، اقامت در پلاژ دریاچه، کمپینگ و تماشای رقص ماهی‌های رنگارنگ در آب از بهترین تفریحات این منطقه از جاهای دیدنی اندیمشک به حساب می‌آیند.

با توجه به وجود ویلاهای پشت سد و چند کمپ مختلف، در این ناحیه به‌سادگی می‌توانید به سرویس بهداشتی و پارکینگ دسترسی پیدا کنید.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    سد دز اندیمشک نماد پایداری و قدرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید