شبکه‌های لایه دوم فناوری بلاک‌چین، با گسترده‌تر کردن کاربرد این صنعت، از بازی‌های آنلاین گرفته تا استفاده روزمره، علاقه‌مندان به کریپتو را بیشتر به‌سمت پذیرش این تکنولوژی سوق می‌دهند. بااین‌حال، شما باید قبل از اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری بر روی کریپتوکارنسی‌ها آموزش‌های لازم را ببینید و با دقت پروژه‌های مختلف را بررسی کنید.

بهترین پروژه‌های لایه دوم برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت

همان‌طورکه می‌دانید فناوری بلاک‌چین از زمان راه‌اندازی پلتفرم بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز تا نقش فعلی آن در توسعه برنامه‌های متنوعی همچون DeFi، GameFi، NFTs، متاورس و Web۳ به‌طور قابل‌توجهی پیشرفت کرده است. در این مسیر پرپیچ‌وخم، شبکه‌های لایه یک با چالش مقیاس‌پذیری و محدودیت‌های توان عملیاتی روبه‌رو شده‌اند که می‌توان گفت به‌طور قابل‌توجهی نسبت‌به سیستم‌های پرداخت سنتی از نظر سرعت پردازش تراکنش عقب هستند. ازهمین‌رو، پروتکل‌های لایه دوم با هدف حل مقیاس‌پذیری و فراهم کردن زمینه برای ایجاد ویژگی‌های بیشتر در این اکوسیستم‌ها به‌وجود آمدند. از طرفی، این پلتفرم‌ها مورد توجه سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان بسیاری در دنیای ارزهای دیجیتال قرار گرفته‌اند. اگر شما هم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی هستید تا انتهای متن ما را همراهی کنید تا با بهترین آن‌ها آشنا شوید.

پروژه‌ی لایه دوم در ارز دیجیتال چیست؟

به‌طورکلی، لایه دوم به بلاک‌چین‌های جداگانه‌ای اشاره دارد که بر روی زنجیره اصلی اکوسیستم کریپتویی ساخته شده‌اند. به بیان ساده‌تر، اگر پروژه‌های لایه اول را به‌عنوان یک بزرگراه شلوغ با چندین مسیر پر از ترافیک تصور کنید که خودروها باید برای خروج از بزرگراه به باجه عوارضی مراجعه کنند، متوجه خواهید شد که چقدر سرعت کاهش می‌یابد.

از طرفی، با ساخت یک خط سریع‌السیر در کنار بزرگراه، به‌همراه یک باجه اختصاصی برای عوارض، خودروها بسیار سریع‌تر حرکت می‌کنند. درحقیقت، خط اکسپرس، همان پروتکل لایه ۲ است که به پردازش سریع‌تر فعالیت‌های بلاک‌چین کمک می‌کند. علاوه‌بر این، برخی از راهکارهای لایه دوم حتی کارمزد کمتری دارند و استفاده از آن‌ها برای کاربران جذاب‌تر است. درنهایت، پروژه‌های لایه دوم را می‌توان راه‌حلی موثر برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌ها در نظر گرفت.

اهمیت پروژه‌های لایه دوم در دنیای کریپتوکارنسی

به‌طورکلی، شبکه‌های لایه اول شالوده یک بلاک‌چین را تشکیل داده و بر تمرکززدایی و امنیت تاکید دارند که درواقع، عناصر ضروری هر شبکه در دنیای کریپتوکارنسی‌ها به‌شمار می‌روند. بااین‌حال، این پلتفرم‌ها اغلب به‌دلیل این تاکید، مقیاس‌پذیری کافی برای سرعت بیشتر تراکنش‌ها را ندارند. درحالی‌که، برخی از توسعه‌دهندگان بر این باورند که ناتوانی در ایجاد تعادل بین امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری یک نقص اجتناب‌ناپذیر این فناوری است؛ راه‌حل‌های لایه دوم می‌توانند بسیار کمک‌کننده برای حل این چالش باشند.

درحقیقت، شبکه‌های لایه دوم خارج از زنجیره اصلی، محدودیت‌های مقیاس‌پذیری را کاهش می‌دهند. در مثالی دیگر می‌توان گفت که اگر در آشپزخانه رستوران، همه مراحل سفارش از ابتدا تا انتها، توسط یک نفر آماده شود، زمان زیادی برده و سرعت پردازش سفارش کند می‌شود و فقط می‌تواند چند سفارش را در ساعت تکمیل کند. شبکه‌های لایه دوم همانند بخش‌های مختلف آشپزخانه، وظایفی مثل تمیزکردن و خردکردن غذا، پخت‌وپز و آماده‌سازی ظروف را برعهده می‌گیرند. درنهایت، آخرین نفر می‌تواند هر ظرف تکمیل‌شده را قبل از ارسال آن برای مشتری در کوتاه‌ترین زمان، اعتبارسنجی کند. این موضوع نشان از اهمیت راه‌اندازی پروژه‌های لایه دوم در صنعت کریپتو خواهد بود.

بهترین پروژه‌های لایه دوم برای سرمایه‌گذاری

اکنون که با اهمیت و چرایی وجود شبکه‌های لایه دوم آشنا شدید، بد نیست بدانید که این پروژه‌ها علاوه‌بر حل مشکلات مقیاس‌پذیری می‌توانند یک توکن هم ارائه دهند. درواقع، این فرصت عالی برای سرمایه‌گذارانی است که به‌دنبال توسعه بیشتر سبد ارزهای دیجیتال خود هستند. در ادامه نمونه‌های محبوب و پرطرف‌دار از پروژه‌های لایه دوم را بررسی می‌کنیم.

۱- آربیتروم (Arbitrum)

اکوسیستم آربیتروم با هدف تمرکززدایی، محیطی مناسب برای توسعه‌دهندگان پروتکل‌های DeFi، بازارهای NFT و پلتفرم‌های بازی آنلاین فراهم کرده است. این شبکه که بر روی Optimistic Rollups ساخته شده، در حال گذار به‌سوی آینده‌ای مبتنی‌بر جامعه است؛ به‌گونه‌ای که از ماه ژانویه ۲۰۲۴ تا کنون آربیتروم توانسته است بیش از ۵۱ درصد از سهم بازار را در بین شبکه‌های لایه دوم اتریوم از نظر TVL به خود اختصاص دهد.

بهترین پروژه‌های لایه دوم برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت

آربیتروم دارای حداکثر توان عملیاتی ۴۰۰۰ TPS است که تراکنش‌ها را تا ۱۰ برابر سریع‌تر از شبکه اصلی اتریوم پردازش می‌کند و هزینه‌های تراکنش را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهد. توکن بومی این شبکه ARB نام دارد که برای کارمزد تراکنش‌ها، سهام‌داری و حاکمیت شبکه استفاده می‌شود. اگر به فکر خرید آربیتروم هستید، بهتر است بدانید که با پشتوانه یک تیم توسعه قوی و جامعه فعال، اکوسیستم Arbitrum به‌طور مداوم درحال‌توسعه و گسترش خود است و به‌عنوان یک رقیب جدی برای سایر پروژه‌های لایه دوم شناخته می‌شود.

۲- اپتیمیزم (Optimism)

شبکه اپتیمیزم نیز با استفاده از Optimistic Rollups، توانسته است به‌خوبی مشکلات مقیاس‌پذیری بلاک‌چین اتریوم را در کنار امنیت و قابلیت اطمینان آن، حل کند. این پلتفرم با هدف تبدیل‌شدن به یک جامعه خودگردان، میزبان مجموعه‌ای روبه‌رشد از پروتکل‌های DeFi، بازارهای NFT و DAO است.

حداکثر توان عملیاتی اپتیمیزم ۴۰۰۰ TPS است و تراکنش‌ها را تا ۲۶ برابر سریع‌تر از شبکه اصلی اتریوم پردازش می‌کند؛ همچنین هزینه‌های تراکش را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. توکن بومی این شبکه با علامت اختصاری OP شناخته شده و برای کارمزد تراکنش، سهام‌داری و حاکمیت شبکه استفاده می‌شود. برای خرید آپتیمیزم به‌راحتی می‌توانید در صرافی‌های معتبر ایرانی ثبت نام کرده و این توکن محبوب را به سبد دارایی‌های دیجیتال خود اضافه کنید.

بهترین پروژه‌های لایه دوم برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت

۳- لایتنینگ (lightning)

شبکه لایتنینگ راه را برای بیت‌کوین سریع‌تر، ارزان‌تر و دردسترس‌تر برای همه هموار می‌کند. این پلتفرم خارج از زنجیره عمل کرده و درعین‌حال از امنیت زیربنایی بلاک‌چین بیت‌کوین استفاده می‌کند. این راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم، تایید تراکنش‌های تقریبا فوری را امکان‌پذیر کرده و آن را برای استفاده روزمره ایده‌آل می‌کند. از طرفی، در این روش، کارمزد تراکنش‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و مسائل مقیاس‌پذیری با عملیات خارج از زنجیره برطرف می‌شود.

۴- پالیگان (Polygon)

پالیگان یک اکوسیستم چند زنجیره‌ای است که چندین راه‌حل لایه دوم را برای مقیاس‌بندی بلاک‌چین اتریوم، تسهیل تراکنش‌های سریع‌تر و کاهش هزینه‌های تراکنش ارائه می‌دهد. این شبکه از فناوری‌های متنوعی مثل zkRollups برای تراکنش‌های پرسرعت و متمرکز بر حریم خصوصی و مکانیسم‌های اجماع اثبات سهام برای زنجیره‌های جانبی استفاده می‌کند.

توکن بومی آن نیز با نماد اختصاری MATIC شناخته شده است که برای هزینه‌های تراکنش، سهام‌داری و حاکمیت شبکه استفاده می‌شود. با توان عملیاتی بیش‌از ۶۵۰۰۰ TPS، پالیگان به‌طور قابل‌توجهی بهتر از شبکه اصلی اتریوم عمل می‌کند. از طرفی، هزینه‌های پایین تراکنش نیز آن را برای برنامه‌های DeFi، بازارهای NFT و تعاملات منظم بلاک‌چین ایده‌آل می‌کند.

۵- دایمنشن (Dymension)

دایمنشن یک اکوسیستم بلاک‌چین مدولار متشکل از بلاک‌چین‌های تخصصی یا RollApps بوده که بر روی یک هاب تسویه‌حساب امن راه‌اندازی شده است. این شبکه از رول‌آپ‌های موجود استفاده کرده و اعتبار آن‌ها را به‌طور دائم در Dymension Hub با هدف افزایش اعتماد در سراسر شبکه بررسی می‌کند؛ همچنین از طریق پروتکل ارتباطات بین بلاک‌چین (IBC) از قابلیت همکاری با سایر بلاک‌چین‌ها پشتیبانی خواهد کرد. توکن بومی این شبکه با نماد DYM شناخته شده که برای هزینه‌های تراکنش، حاکمیت و سهام استفاده می‌شود.

بهترین پروژه‌های لایه دوم برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت

۶- کوتی (COTI)

شبکه کوتی که در ابتدا به‌عنوان یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم برای کاردانو بود، در حال تبدیل‌شدن به یک شبکه لایه ۲ برای بلاک‌چین اتریوم است. هدف این تغییر ارائه تراکنش‌های سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر با استفاده از امنیت و قابلیت همکاری اتریوم در عین حفظ حریم خصوصی کاربران است.

درحقیقت، کوتی تصمیم دارد با کمک فناوری لایه دوم اتریوم، توان عملیاتی تراکنش را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. این تغییر، فرصت‌هایی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا اپلیکیشن‌های dApp متمرکز بر حریم خصوصی را در این پلتفرم بسازند.

نکات مهم سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

در بخش قبل به معرفی برترین پلتفرم‌های لایه دوم کریپتوکارنسی‌ها پرداختیم. اکنون اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی هستید، بهتر است نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم را در نظر بگیرید.

در مورد پروژه موردنظرتان تحقیق کنید.

قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال، تحقیق و درک فناوری روند بازار و ریسک‌های موجود ضروری است. باید ویژگی‌ها و پتانسیل رشد پروژه‌های مختلف را بررسی کرده و در جریان آخرین اخبار و تحولات دنیای ارزهای دیجیتال قرار بگیرید.

یک صرافی قابل‌اعتماد انتخاب کنید.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاینی هستند که در آن‌ها می‌توانید علاوه‌بر مشاهده قیمت اتریوم به تومان و سایر توکن‌ها، رمزارزهای متعدد را بخرید، بفروشید و معامله کنید. انتخاب یک صرافی قابل‌اعتماد و معتبر برای موفقیت سرمایه‌گذاری شما بسیار مهم است. در انتخاب صرافی به نکاتی ازجمله داشتن اعتبار عالی، حجم معاملات بالا و اقدامات امنیتی قوی توجه کنید.

سبد دارایی‌های دیجیتال خود را متنوع کنید.

تنوع‌بخشی یک اصل اساسی سرمایه‌گذاری است. خرید انواع ارزهای دیجیتال ریسک را افزایش می‌دهد، اما تنوع‌سازی در سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند ضرر را درصورت افت قیمت، به حداقل برساند. علاوه‌بر آن، باید از استراتژی‌های مدیریت ریسک برای محافظت از سرمایه‌گذاری خود در برابر نوسانات استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بازار کریپتو می‌تواند نوسانات سریع قیمت را تجربه کند که این موضوع در مورد پروتکل‌های لایه دوم نیز صدق می‌کند.

شهرت و جامعه رمزارز موردنظرتان را بررسی کنید.

به‌‍طورکلی، هرکدام از پروژه‌های کریپتویی دارای یک جامعه مشتاق و شهرت قابل‌توجهی در بازار است. شما باید از این موضوع به نفع خود برای درک احساسات در مورد پتانسیل سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در ارزهای دیجیتال لایه دوم استفاده کنید. درواقع، مطمئن شوید که پروژه دارای سابقه معتبر، تیمی باتجربه و پایگاه کاربری قوی است.

جمع‌بندی

همان‌طورکه در متن به آن نیز پرداختیم، پروتکل‌های رمزنگاری لایه ۲ یک فرصت سرمایه‌گذاری شگفت‌انگیز برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است. شبکه‌های لایه دوم فناوری بلاک‌چین، با گسترده‌تر کردن کاربرد این صنعت، از بازی‌های آنلاین گرفته تا استفاده روزمره، علاقه‌مندان به کریپتو را بیشتر به‌سمت پذیرش این تکنولوژی سوق می‌دهند. بااین‌حال، شما باید قبل از اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری بر روی کریپتوکارنسی‌ها آموزش‌های لازم را ببینید و با دقت پروژه‌های مختلف را بررسی کنید.

منابع

https://www.publish۰x.com/the-darkside-of-crypto-currency/why-layer-۲-projects-is-important-in-crypto-xgvqzqo

https://cryptoforinnovation.org/what-are-layer-۲s-and-why-are-they-important/

https://www.kucoin.com/learn/crypto/best-layer-۲-networks-to-watch

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید