برای تهیه سبزه هسته پرتقال می‌توانید پوست دانه‌ها را جدا کنید یا آن‌ها را با پوست سبز کنید.

روش کاشت سبزه عید با هسته پرتقال

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، سبزه پرتقال یکی از زیباترین سبزه‌ها برای عید نوروز است که جلوه فوق‌العاده‌ای به میز هفت سین‌تان می‌بخشد. از آنجایی که درست کردن این سبزه کمی زمان‌بر است، بهتر است از همین حالا دست به کار شوید. در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه سبزه عید با هسته پرتقال آشنا شوید.

روش کاشت دانه پرتقال برای سبزه عید در خاک

یکی از رایج ترین روش های کاشت هسته پرتقال، قرار دادن آن در خاک است. در این بخش می‌توانید با مراحل کاشت سبزه عید نوروز با هسته پرتقال در خاک به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: پوسته هسته پرتقال را جدا کنید

برای شروع هسته‌های پرتقال را بشویید و پالپ‌های آن را جدا کنید. سپس هسته‌های سالم را در آب ولرم قرار دهید و اجازه دهید برای ۱ تا ۲ روز در آب بمانند تا پوسته آن‌ها نرم شود.

در ادامه با دقت پوست روی هسته را جدا کنید. در این مرحله مراقب باشید تا مغز دانه آسیب نبیند. سپس مغزها را در آب بیندازید تا خشک نشوند. جدا کردن پوست هسته پرتقال قبل از سبز کردن، کاملا اختیاری است و موجب می‌شود هسته‌ها سریع‌تر جوانه بزنند.

مرحله دوم: تخم‌ها را در خاک بکارید

در یک گلدان کوچک مقداری خاک سبک مثل خاک برگ و ماسه یا پرلیت و خاک باغچه بریزید. سپس هسته‌ها را به ترتیب و با نظم داخل خاک قرار دهید.

فاصله تخم‌ها نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد و بهتر است آن‌ها را با فاصله یکسانی در کنار هم بکارید. سپس روی دانه‌ها به اندازه ۲ سانتی‌متر خاک بریزید. در این روش بهتر است دانه‌ها را زیاد عمیق نکارید تا زودتر سبز شوند.

مرحله سوم: از هسته پرتقال مراقبت کنید

بعد از کاشت هسته پرتقال باید با اسپری روی خاک را خیس کنید و برای چند روز روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید و چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید. گلدان را در مکانی که نور مناسب و غیرمستقیم دارد قرار دهید.

مرحله چهارم؛ گلدان را آبیاری کنید

در این مرحله خاک گلدان باید همیشه مرطوب باشد. در این مدت هر بار که خاک خشک شد، باید به آن‌ها آب دهید تا تخم‌ها سبز شوند و از لابه‌لای خاک رشد کنند. زمانی که اولین جوانه‌های هسته پرتقال ظاهر شدند، پلاستیک را از روی آن بردارید.

مرحله پنجم؛ جوانه‌ها را در مکان مناسب قرار دهید

بعد از ظاهر شدن جوانه‌ها، گیاه دیگر به نور زیادی نیاز ندارد. می‌توانید آن را در هر مکانی که دوست دارید قرار دهید و هر روز با اسپری جوانه‌ها را آبپاشی کنید تا رشد کنند و بزرگ شوند.

کاشت هسته پرتقال در دستمال کاغذی

در این بخش می‌توانید با آموزش سبزه عید نوروز با هسته مرکبات در دستمال کاغذی آشنا شوید.

مرحله اول: هسته‌ها را آماده کنید و بخیسانید

برای شروع هسته‌ها را بشویید و سپس در یک لیوان آب ولرم بریزید و برای ۲۴ ساعت در آب بخیسانید.

مرحله دوم: هسته پرتقال را در دستمال کاغذی قرار دهید

یک دستمال کاغذی حوله‌ای را خیس کنید و هسته‌ها را داخل دستمال بریزید و آن را از وسط تا کنید؛ طوری که هسته‌ها کاملا توسط دستمال خیس پوشانده شوند.

مرحله سوم: دستمال را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید

دستمال خیس حاوی هسته پرتقال را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و چند سوراخ روی پلاستیک ایجاد کنید یا درب آن را کمی باز بگذارید تا تبادل هوا به خوبی انجام شود. در این روش باید هر زمان که دستمال خشک شد آن را با اسپری خیس کنید.

مرحله چهارم؛ از هسته پرتقال مراقبت کنید

پلاستیک حاوی هسته پرتقال را کنار پنجره یا جایی که نور خوبی دارد قرار دهید و به صورت مرتب دستمال را مرطوب کنید. بعد از ۲ هفته هسته‌های پرتقال شروع به جوانه زدن می‌کنند.

مرحله پنجم، هسته‌ها را در ظرف مورد نظر بریزید

زمانی که هسته‌ها جوانه زدند، می‌توانید آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بریزید و روزی یک بار آن‌ها را با اسپری مرطوب کنید تا خشک نشوند. بعد از مدتی جوانه‌ها رشد می‌کنند و سبزه شما آماده می‌شود.

نکاتی که باید در مورد سبزه عید با هسته پرتقال بدانید!

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه سبزه عید با هسته پرتقال اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای تهیه سبزه هسته پرتقال می‌توانید پوست دانه‌ها را جدا کنید یا آن‌ها را با پوست سبز کنید.

در صورتی که سبزه هسته پرتقال را در مکانی تاریک و گرم قرار دهید یا بعد از قرار دادن پلاستیک روی گلدان، آن را سوراخ نکنید، دانه‌های پرتقال کپک می‌زنند.

می‌توانید از روش سبز کردن هسته پرتقال برای سبز کردن هسته لیمو و نارنج نیز استفاده کنید.

برای تهیه سبزه عید با هسته پرتقال باید دانه‌های سیاه و آسیب دیده را جدا و تنها از دانه‌های سالم استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هسته پرتقال دیرتر از دیگر هسته‌ها جوانه می‌زند و از همین رو برای سبز شدن آن باید کمی صبور باشید.

برای کاشت هسته پرتقال باید از دانه‌هایی استفاده کنید که به بزاق دهان آغشته نشده‌اند.

سبزه پرتقال چند روزه سبز می‌شود؟

جوانه زدن هسته پرتقال بین ۳ تا ۵ هفته طول می‌کشد و برای این که سبزه شما در ابتدای عید ظاهر مناسبی داشته باشد باید آن را زودتر بکارید. بهترین زمان کاشت سبزه پرتقال ۲ تا ۳ ماه قبل از عید است.

سبزه هسته پرتقال یکی از بهترین انتخاب‌ها برای عید نوروز است که می‌توانید بعد از جمع کردن سفره هفت سین، آن را در گلدان بکارید تا تبدیل به نهال شود. درست کردن این سبزه بسیار راحت است و اگر به خوبی از آن مراقبت کنید، تبدیل به نهال پرتقال می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید