یکی از جذاب‌ترین گردش‌ها در پایتخت، بازدید از خانه دو نویسنده معاصر در تهران است با ما همراه باشید و درباره این خانه بدانید.

بازدید از خانه دو نویسنده معاصر در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: در بن بستی در خیابان دزاشیب و در شمال تهران خانه ای با صفا و زیبا قرار گرفته است که قبل ترها ساکنینش از بزرگان ادبیات معاصر ایران بوده اند و بعد از گذشت سالیان سال هنوز هم آثارشان به چاپ می رسد. موزه خانه جلال و سیمین (Simin & Jalal Museum House) در واقع خانه ی شخصی این زوج بوده که به دست جلال آل احمد و هنگامی که همسرش سیمین در حال تحصیل در رشته ی زیباشناسی دانشگاه استنفورد بوده، ساخته شده است. خودِ ساخت این خانه داستانی شنیدنی دارد که خود یکی از عوامل جذابیت این موزه شده است. در سال ۱۳۳۰، جلال آل احمد تصمیم می گیرد تا خانه ای مسکونی در زمینی که مدت ها قبل دراراضی شمیرانات خریداری کرده بود را بسازد و به همراه همسرش، در آن ساکن شوند.

درباره سیمین و جلال

جلال آل احمد در سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد. از زمانی که تحصیلات او شروع شد تا زمانی که تصمیم نهاییش را گرفت، اتفاقات مختلفی افتاد که در بیشترشان هم مورد خشم و غضب پدر خود قرار می گرفت.

بازدید از خانه دو نویسنده معاصر در تهران

سرانجام او در سال ۱۳۲۲ وارد دانشسرای عالی شد و چند سال بعد هم با سیمین دانشور آشنا شد و ازدواج کرد. جلال آل احمد در سال ۱۳۴۸ در گیلان چشم از دینا فرو بست و در همان جا به خاک سپرده شد. جلال آل احمد یکی از نویسندگان بزرگ معاصر است. دید و بازدید، زن زیادی، نون و القلم، مدیر مدرسه، سرگذشت کندوها و غرب‌زدگی، از جمله آثار او هستند.

سیمین دانشور هم در سال ۱۳۰۰ در شیراز در خانواده ای که مادر نقاش و فرهنگی بود و پدر پزشک، متولد شد. او در سال ۱۳۳۱ به آمریکا برای ادامه ی تحصیل رفت و حتی در آن جا ۲ داستان کوتاه به زبان انگلیسی نوشت و منتشر کرد. سیمین دانشور هم در سال ۱۳۹۰ چشم از جهان فرو بست. نویسنده‌ای که همه، وی را با اثر معروفش سووشون می‌شناسند.

جلال آل‌احمد و سمین دانشور، دو نویسنده معروف ایرانی هستند که نقش تاثیرگذاری در ادبیات کشورمان ایفا کرده‌اند. خانه این زوج در محله دزاشیب تهران قرار دارد و امروزه امکان بازدید از آن به عنوان یک موزه برای عموم مردم فراهم است.

بازدید از خانه دو نویسنده معاصر در تهران

این خانه در سال ۱۳۳۰، زمانی که سیمین برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفته بود، توسط جلال آل‌احمد ساخته شد.

خانه تماشایی سیمین و جلال

این خانه حیاط زیبا و دلبازی دارد و در داخل اتاق‌ها و سالن‌های آن هنوز زندگی در جریان است. جالب است بدانید که چیدمانی که امروز در این خانه‌موزه می بینید، مثل زمانی است که سیمین و جلال در آن زندگی می‌کردند. همچنین درون این خانه سه مجسمه مومی از سیمین و جلال و نیما یوشیج به چشم می‌خورد؛ نیما یوشیج برای سال‌ها همسایه این دو نویسنده بود.

مجسمه سیمین قبل از ورود به خانه و روبروی حوض قرار دارد و گویی انتظار چیزی را می‌کشد. مجسمه جلال هم در داخل خانه دیده می شود و اینطور به نظر می رسد که در حال خلق یک اثر جدید است. به جز تمام این زیبایی‌ها، برای دوستداران این دو نویسنده، این خانه همچون یک بهشت است چرا که تمامی آثار سیمین و جلال در آن جمع آوری شده و یک جا نگهداری می شوند.

خانه‌موزه سیمین و جلال، تا زمان مرگ سیمین در سال ۱۳۹۰، اقامتگاه وی بود و پس از آن، برای مدتی محل سکونت خواهر او به حساب می‌آمد؛ تا اینکه پس از مجادله طولانی میان ورثه سیمین و جلال با شهرداری، در ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، مصادف با زادروز سیمین، این خانه به عنوان موزه به روی عموم گشوده شد.

بازدید از خانه دو نویسنده معاصر در تهران

دسترسی به خانه دو نویسنده معاصر ایرانی

خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد در منطقه تجریش قرار دارد. برای رفتن به این خانه می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش پیاده شده و تاکسی‌های دزاشیب را سوار شوید. در محله‌ ‌تجریش تهران در کوچه‌ای بن‌بست با نام ارض، می‌توان سراغی از خانه‌ عشق سیمین و جلال گرفت. خانه‌ای که خشت بر خشت و تاروپودش را جلال، با عشق به سیمین بنا کرد و سیمین آن را از هر قصری بیشتر دوست داشت.

در سال‌های ۱۳۳۱ - ۱۳۳۲، وقتی که سیمین برای ادامه‌ تحصیل به دانشگاه استنفورد آمریکا رفته بود، جلال طرح خانه را ریخت و آجر به آجر آن را با پنج هزار تومان روی هم نهاد تا نه‌تنها خانه‌ آرامش خودشان باشد، بلکه پاتوق بزرگان ادب این سرزمین مثل نیما یوشیج، احمد شاملو و محل آمدوشد سیاست‌مدارانی چون آیت‌الله طالقانی و امام موسی صدر باشد؛ این خانه، هسته شکل‌گیری کانون نویسندگان نیز به شمار می‌رود؛ بعد از آن که جلال و دوستانش از انجمن نویسندگان جدا شدند، جلسه‌های کانون را در این مکان برپا می‌کردند.

نشانی: تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه‌ رهبری، کوچه‌ پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک یک

بازدید از خانه دو نویسنده معاصر در تهران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید