یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تهران، موزه آبگینه است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از موزه آبگینه و سفالینه ایران را از دست ندهید.

بازدید از موزه آبگینه و سفالینه ایران را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: وقتی در شهر تهران قدم می‌زنید و به خیابان سی تیر می‌رسید، ناخودآگاه حسی مبهم شما را به سمت یکی از موزه‌های زیبای کشورمان می‌کشد. موزه آبگینه و سفالینه از زیباترین موزه‌های تهران است که شاید درموردش شنیده‌ باشید؛ مکانی فوق العاده شگفت‌انگیز با انبوهی از زیبایی‌های باورنکردنی به استقبال بازدیدکنندگان خود می‌رود و لحظات جذابی برای آنها رقم می‌زند. موزه آبگینه تهران جاییست که در آن اصالت و کهنگی پایتخت با خلاقیت‌های مدرن و امروزی پیوند خورده و ملغمه‌ای بی‌بدیل آفریده است. فقط چند ثانیه باید از حضورتان در موزه آبگینه بگذرد تا غنای فرهنگی و هنری موجود در این موزه شما را مجذوب خود سازد.

آشنایی با موزه آبگینه

ساختمان موزه آبگینه تهران تا سال ۱۳۳۰ هجری شمسی محلی بود برای زندگی و انجام امور شغلی قوام السلطنه. سپس این ساختمان طی فعل و انفعالات مختلفی ابتدا به کشور مصر هدیه داده شد، پس از آن به سفارت افغانستان تغییر کاربری داد و حتی در بخشی از تاریخ این ساختمان می‌توان دید که زمانی بانک بازرگانی در فضای داخلی آن فعالیت می‌کرد.

بازدید از موزه آبگینه و سفالینه ایران را از دست ندهید!

اما در سال ۱۳۵۵ ساختمان مدنظر به موزه آبگینه تهران تبدیل شد. این در حالی بود که همزمان با این اتفاق، تغییراتی نیز بر روی ساختمان پیاده شد تا فضای آن مناسب دید عموم باشد.

یکی از مهم‌ترین و چشم‌گیرترین نکته در مورد معماری موزه آبگینه تهران به وجود تالارهای مختلف در فضای داخلی آن مربوط می‌شود. این تالارها که نام‌های زیبایی دارند، عبارتند از تالار صدف، زرین، لاجورد، مینا و بلور. در هر یک از این تالارها، اشیاء مختلفی چیده شده که اغلب شامل ظروف شیشه‌ای و سفالی هستند.

گچ بری‌ها، ستون‌ها، دیوارها و سقف‌های ساختمان موزه آبگینه تهران، همه و همه نشانگر ترکیب معماری ایرانی و اروپایی در این ساختمان هستند. لازم به ذکر است که وسعت کلی باغ موزه آبگینه بالغ بر ۷ هزار متر بوده و بنای اصلی آن بیش از هزار متر مربع مساحت دارد.

ضمنا، در فضای آزاد ساختمان موزه آبگینه می‌توان شاهد آبنمای بسیار زیبایی بود که کاشی کاری‌های آن، مثل درها و پنجره‌های ساختمان، به دوران قاجار تعلق دارند. ناگفته نماند که بنای این موزه دارای ۲ طبقه و یک زیرزمین است.

بازدید از موزه آبگینه و سفالینه ایران را از دست ندهید!

موزه آبگینه از دو طبقه و شش تالار تشکیل شده است و هر بخش آن قسمتی از تاریخ شیشه و سفال در ایران را نشان می دهد. این مجموعه نمونه هایی نادر از شیشه و سفال ایران را در خود جای داده است. از ظرف های سفالی که تاریخ ساخت آن ها به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می گردد تا کارهای شیشه ای که قدمت شان به هزاره اول قبل از میلاد تعلق دارد. ظرف های شیشه ای اروپایی که به قرن ۱۸ و ۱۹ تعلق دارند نیز در مجموعه موزه آبگینه جای گرفته اند.

امکانات و دسترسی به موزه آبگینه

موزه آبگینه امکانات خاصی دارد که بازدید و استفاده از این موزه را برای علاقه مندان جذاب تر و راحت تر می کند.

۱- گالری های موقت

موزه آبگینه قسمتی از فضای ساختمان را به فعالیت های کوتاه مدت و موقت اختصاص داده است. بنابراین، ممکن است برخی از آثار در انبار موزه نگهداری شوند و در فرصت های مناسب و مناسبت های مختلف در این گالری به نمایش درآیند.

بازدید از موزه آبگینه و سفالینه ایران را از دست ندهید!

در کنار این ها در این فضا ممکن است گالری هایی با آثاری از هنرمندان مختلف در زمینه های مشابه با شیشه و سفال برگزار شود.

۲- فروشگاه موزه

در این فروشگاه محصولات جالب و خاصی دیده می شود که تجربه خرید را برای بازدید کنندگان لذت بخش می کند. این فروشگاه به وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمایت می شود. از جمله محصولاتی که می توانید در این فروشگاه خرید کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتاب، جزوه و کتابچه در مورد اشیا و آثار موزه آبگینه، پوستر، کارت پستال، محصولات دیداری-شنیداری

۳- دوره های آموزشی

موزه آبگینه فضایی را نیز به دوره های آموزشی اختصاص داده است. در این دوره ها، رشته های مختلف هنری که با زمینه کاری موزه در ارتباط هستند آموزش داده می شود. خدمت اصلی آموزشی موزه ساخت کارها و آثار شیشه و سفال برای کودکان و بزرگسالان است.

هر دوره ۱۰ جلسه دارد و ۲.۵ ماه طول می کشد و کلاس های آن هر روز هفته به غیر از جمعه ها برگزار می شود.

بازدید از موزه آبگینه و سفالینه ایران را از دست ندهید!

اگر تمایل دارید با زمان و هزینه این کلاس ها و نحوه برگزاری آنها بیشتر آشنا شوید می توانید به صفحه اینستاگرام رسمی موزه آبگینه مراجعه کنید.

۴- کتابخانه

کتابخانه موزه آبگینه در قسمت شمال غربی حیاط موزه قرار دارد و بیشتر از ۴۰۰۰ نسخه کتاب در زمینه های باستان شناسی و تاریخ هنر را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

دسترسی به موزه آبگینه تهران بسیار آسان است، می‌توانید از طریق خیابان جمهوری اسلامی یا خیابان امام خمینی (ره) خود را به این موزه در خیابان سی تیر تهران برسانید. تنها ایرادی که می‌توان از موقعیت مکانی موزه آبگینه گرفت این است که با توجه به قرارگیری این موزه در محدوده طرح ترافیک، استفاده از خودروی شخصی در تمامی ایام هفته برای رفتن به آن میسر نیست. از طرفی دیگر، یافتن جای پارک در اطراف موزه اصلا کار آسانی برای شما نخواهد بود. اما بلاشک با استفاده از مترو و اتوبوس کار بسیار آسانی برای رفتن به موزه آبگینه تهران خواهید داشت.

بازدید از موزه آبگینه و سفالینه ایران را از دست ندهید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید