آبشارگردی در ایلام جذاب است همراه باشید و حتما از آبشارهای هفت قلوی پلیه بازدید کنید.

حتما از آبشارهای هفت قلوی پلیه بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از این جاذبه های طبیعی ایوان، آبشارهای هفت قلوی پلیه است که همواره بسان هفت برادر افسانه ای دست در دست هم در برابر دیدگان گردشگران به هنرنمایی رقص آب می پردازند.

آبشارهای هفتگانه پلیه با ۲۵ متر عرض و هفت تا ۹ شیار ریزشگاه آب که تنها جلوه ای کوچک از زیبایی خاص این دیار است منطقه ای بکر و کمتر شناخته شده است که حتی بیشتر مردم استان ایلام هم از وجود این شاهکار طبیعی بی خبر و نا آگاه هستند.

این آبشارهای هفت قلو که از جاذبه طبیعی شهرستان ایوان محسوب می شود با احداث زیرساخت های مورد نیاز گردشگران و مسافران از سوی مسوولان ذیربط یا بخش خصوصی قطعا در آینده به یکی از قطب های گردشگری این شهرستان تبدیل می شوند.

آشنایی با آبشارهای هفت قلوی پلیه

آبشار پلیه ایلام یا همان آبشار هفت قلو معروف در استان ایوان دارای ۲۵ متر عرض و ۷ تا مجرای ریزش آب هست.

دلیل این که به آن می گویند آبشار هفت قلو هم همین است، چرا آبشار پلیه ایلام ۷ سرچشمه دارد که همگی با هم تشکیل آبشار پیله ایلام را داده اند، و هر کدام با آهنگ خاصی می توانند باعث ایجاد لذت و آرامش در ذهن افراد بشود.

این هفت برادر در هم کنار توانسته اند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کنند. و ساعاتی که این آبشار میزبان آنهاست تبدیل به بهترین ساعات گردشگری مسافران خواهد شد.

حتما از آبشارهای هفت قلوی پلیه بازدید کنید

یکی از مهمترین رودخانه هایی که آبشار پیله از آن سرچشمه می گیرد رودخانه (کنگیر) است این رودخانه یکی از رودخانه های دائم و نسبتا پر آب این منطقه ایوان محسوب می شود، که البته کنگیر هم مثل بسیاری از نقاط دیگر کشورمان تجربه های خشسالی را نیز داشته است.

این رودخانه از چشمه آب (سراب بازان) ایوان جاری شده و با گذشتن از دشت ایوان و سیراب کردن آن به طرف منطقه (سومار) می‌رود.

تمامی قسمت های این آبشار هفت قلو به سمت دریاچه ای که در پایین آن وجود دارد، ریخته می شود و نمای زیبایی در دامن طبیعت شکل می دهند.

بهترین زمان سفر به منطقه گردشگری آبشار پلیه ایلام، فصل بهار است. چرا که تمامی پوشش های گیاهی در این منطقه به اوج زیبایی خود رسیده اند و به عنوان نقش مکمل در کنار آبشار زیبای پلیه ایفا نقش می کنند. این منطقه محیطی بسیار زیبا و آرامش بخش را برای علاقمندان به طبیعت گردی فراهم می آورد.

ویژگی‌های جالب آبشارهای هفت قلوی پلیه

اگر مسیری را که در قسمت قبل معرفی کرده‌ایم بپیمایید و به آبشارهای هفت گانه پلیه برسید، وقت آن می‌شود که از موسیقی آب لذت ببرید. آبشار پلیه متشکل از هفت آبشار کوچک است که در کنار هم به عنوان آبشار هفت قلوی پلیه نام گرفته‌اند.

شاید بی‌خود نباشد که بعضی‌ها آن را به هفت برادر افسانه‌ای تشبیه کنند که در کنار هم از گردشگران استقبال می‌کنند و با نمایش آب بازی مهمانان خود را سرگرم و آن‌ها را برای ساعاتی از حال و هوای شلوغ زندگی شهری خارج می‌سازند و وسیله پذیرایی آن‌ها نیز آرامشی است که به این مهمانان هدیه می‌کنند.

آبشار هفت گانه پلیه دارای ۲۵ متر عرض و ۷ تا ۹ عدد مجرای ریزش آب است. درباره سرچشمه این آبشار باید بگوییم که آبشار پلیه از رودخانه‌ای به نام «گنگیر» سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه گنگیر یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های این منطقه است که یک رودخانه دائم و نسبتا پرآب محسوب می شود که البته مثل خیلی از بسترهای آبی کشورمان روزهای خشکسالی را هم تجربه کرده است.

این رودخانه از چشمه آب «سراب بازان» ایوان جاری شده و با گذشتن از دشت ایوان و سیراب کردن آن به طرف منطقه «سومار» می‌رود و از آنجا وارد کشور عراق می شود. این رودخانه جایگاهی استراتژیک در استان ایلام دارد.

همه بخش‌های هفت‌گانه آبشار پلیه در فصول پر باران به دریاچه‌ای که در پایین دست آبشار وجود دارد، می‌ریزند و نمایی زیبا در دامن طبیعت را شکل می‌دهند که تماشای آن برای هر گردشگری که عاشق طبیعت باشد، لذت بخش است.

حتما از آبشارهای هفت قلوی پلیه بازدید کنید

اما در زمان‌هایی از سال که بارندگی به میزان کمی می‌رسد، ممکن است فقط سه یا چهار تا از این ریزشگاه‌های آب فعال باشند.

همان‌گونه که گفتیم به طور کلی استان ایلام استانی کوهستانی و دارای طبیعتی سرسبز است و منطقه‌ای که آبشار پلیه نیز در آن واقع شده است، از این قاعده مستثنی نیست.

وجود پوشش گیاهی انبوه، درختان جنگلی و باغ‌های میوه فراوان نقش مکملی برای نوای دل‌انگیز آب جاری از آبشار ایفا می‌کند تا به واقع، یک محیط بسیار زیبا و جذاب را برای علاقمندان به طبیعت گردی و ماجراجویی فراهم کند.

توصیه ما به شما طبیعت دوستان گرامی، این است که در فصل بهار که طبیعت صورت زیبای خودش را بیش از هر زمان دیگری نمایان می‌کند و بارش باران نیز رودخانه ها و چشمه‌ها را سیراب و آبشارها را پر تلاطم‌ تر می‌سازد، در کنار انبوه مقاصد طبیعی زیبا که در کشورمان وجود دارند، بازدید از آبشارهای هفت قلوی پلیه از توابع شهر ایوان را نیز در برنامه خود قرار دهید.

حتما از آبشارهای هفت قلوی پلیه بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید