۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 55496232

آرامگاه‌های همدان دیدنی هستند همراه باشید چرا که آرامگاه حیقوق نبی را باید دید.

آرامگاه حیقوق نبی را باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان تویسرکان در مختصات ۳۴ درجه و ۲۰ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۴۶ دقیقه عرض جغرافیایی و ۴۸ درجه و ۳ دقیقه تا ۴۸ ئرجه و ۳۵ دقیقه طول جغرافیایی قرار دارد.

از شمال به شهرستان های همدان و اسدآباد و قسمت کمی هم به شهرستان بهار، از مشرق به شهرستان ملایر، از مغرب به شهرستان کنگاور و از جنوب به شهرستان نهاوند حدود می شود.

تویرسکان به دلیل کوهستانی و مترفع بودن دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و در جنوب کوه الوند قرار دارد.

این شهرستان بعد از همدان، ملایر و نهاوند به عنوان چهارمین شهر بزرگ استان شناخته می شود. بر اساس اسناد تاریخی بر ویرانه های شهر قدیمی رودلاور واقع شده است و گفته می شود که قدمتش به ۳۰۰۰ سال قبل بر می گردد.

شهرستان تویسرکان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی، اقلیم و پوشش گیاهی دارای انواع جاذبه های طبیعی مانند چشم انداز های زیبا، ژئوتوریسم و اکوتوریسم است.

از مهمترین جاذبه های طبیعی این شهرستان می توان به کوه الوند، دره زینا، غار اشتران، غار شهرستانه اشاره کرد.

آشنایی با حیقوق نبی

حیقوق نبی (ع) از پیامبران صاحب کتاب بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) بود. پدرشان «یشوعالیت» و مادرشان «شونامیت» نام داشت. ایشان بعد از شعیای نبی (ع) مبعوث شد و با دانیال نبی (ع) و الیاس نبی (ع) معاصر بود.

آرامگاه حیقوق نبی را باید دید

این پیامبر الهی در زمان خود، نگهبان معبد سلیمان (معبد بزرگ یهودیان) در اورشلیم (بیت‌المقدس کنونی) بود و به همین جهت دارای شان و مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود است. نام ایشان در کتاب عهد عتیق ذکر شده که برای یهودیان بسیار معتبر است.

معنای نام حیقوق نبی

حیقوق یا بنا بر ضبطی دیگر حبقوق به زبان عبری به‌معنای «در آغوش گرفته‌شده» است. نهادن این نام بر این فرستاده‌ خداوند بی‌سبب نبوده است.

ایشان در زمان کودکی از دنیا رفتند؛ اما به اذن الهی دوباره زنده شدند و به حیات خود ادامه دادند. چگونگی این واقعه به دو صورت روایت شده است که در هر دو صورت ایشان بعد از مرگ در آغوش قرار می‌گیرد و سپس دوباره زنده می‌شود.

عده‌ای از مورخان این‌گونه نقل کرده‌اند که الیاس نبی (ع)، کودک از دنیارفته را در آغوش می‌گیرد و از خدای متعال می‌خواهد که او را برگرداند و این دعا در دم مستجاب می‌شود.

نقل تاریخی دیگر این است که مادرشان طفل بی‌جان را در آغوش می‌گیرد و در بسترش می‌خواباند. سپس به عبادت می‌ایستد و پیش از آنکه عبادتش تمام شود، کودک زنده می‌شود.

ورود حیقوق نبی (ع) به ایران

یکی از مهم‌ترین حکومت‌های منطقه‌ میان‌رودان (بین‌النهرین) در هزاره‌ اول قبل از میلاد، حکومت بابلی‌ها بود و یکی از مشهورترین پادشاهان بابلی «بخت‌النصر» نام داشت.

وی همان کسی است که لشکر بابلی‌ها در سال ۶۱۲ قبل از میلاد به فرماندهی او بر آشوریان غلبه کرد و پایتخت آن‌ها را به‌ تصرف درآورد.

در سال ۵۹۷ قبل از میلاد، بخت نصر به اورشلیم هجوم برد و این شهر را تصرف کرد. در این حمله معبد سلیمان تخریب شد، گروهی از یهودیان به قتل رسیدند و تعداد کثیری از آن‌ها به اسارت گرفته و به شهر بابل، نزدیک بغداد فعلی، انتقال داده شدند. این اسرای یهودی مدتی طولانی (۵۸ سال) در بابل زندانی بودند.

در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، کوروش هخامنشی پادشاه ایران به بابل حمله کرد، لشکریان بابلی شکست خوردند و بابل تصرف شد.

کوروش دستور آزادی زندانیان یهودی را صادر و آن‌ها را به مهاجرت به بیت‌المقدس تشویق کرد. یکی از این اسرای یهودی، حبقوق نبی (ع) بود که بعد از آزادی به‌همراه عده‌ای از پیروانش به بیت‌المقدس بازنگشت.

او به ایران مهاجرت کرد و در منطقه‌ رودآور، تویسرکان امروزی، ساکن شد و در همان منطقه نیز از دنیا رفت.

از چهره‌ این پیامبر الهی تصویری نقاشی‌شده موجود است که در موزه‌ لوور نگه‌داری می‌شود. همچنین تصاویری از ایشان به‌همراه تندیس‌هایی از سنگ مرمر در موزه‌ واتیکان موجود است.

آرامگاه حیقوق نبی را باید دید

بازدید از آرامگاه حیقوق نبی

برای دیدار و زیارت از این بنا باید هزینه ای اندک را پرداخت کنید و در مدت زمان یک تا یک و نیم ساعت می توانید به صورت کامل این بنا را ببنید و از آن زیارت کنید.

این ساختمان یکی از قدیمی ترین سازه های تویسرکان به شمار می رود که احتمالا در دوران سلجوقیان ساخته شده است. بنای آرامگاه به یک برج مدور با سقف مخروطی شبیه است و بدنه ای هشت ضلعی و گنبدی دو پوش دارد.

در نمای ظاهری این بنا، هشت ترکه آجری دیده می شود که ستون‌های اصلی بنا را تشکیل می دهند و با دیوارهای آجری به یکدیگر وصل شده‌اند که باعث شده اند بدنه اصلی بنا به صورت سطوح هشت گانه به نظر برسد.

بر روی هر یک از این هشت سطح خارجی دیوار، بدنه طاق نماهای باریک و کشیده ساخته شده است و قسمت فوقانی هر طاق به شیوه‌ای ساده و زیبا کاشی کاری شده اند.

این کاشی کاری دارای برخی خطوط و نقوش جالب توجه و ستاره‌ های شش ضلعی معروف به «ستاره داوود» است.

بنای آرامگاه حیقوق، بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ آجری به‌عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی‌شکل دارد.

ارتفاع این بنا از سطح زمین، ۱۲ متر است و سقف آن که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع هفت متری شروع می‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره‌ آجری برجسته به‌شکل مثلث دارد.

روی دیوارهای خارجی به‌صورت کاشی‌کاری، طاق‌نماهایی برای تزیین ساخته شده است و طرح ستاره‌ داوود (ستاره‌ شش‌ضلعی) که نماد دین یهود محسوب می‌شود، در آن‌ها به کار رفته است.

البته در جریان حفاری‌های انجام شده، بقایای حصار مربع‌شکلی به‌همراه پلان چهار برج در اطراف آرامگاه پیدا شد که به نظر می‌رسد مربوط به بنای سابق باشد و بعید نیست که آرامگاهی قدیمی‌تر از آرامگاه موجود، در این مکان وجود داشته باشد.

آرامگاه حیقوق نبی را باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IQ ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    کنیسه و یهودی هم داره این شهر با وجود این پیامبر بزرگ قوم یهود که مرقد ش در این شهره ؟؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید