مطالعات نشان داده‌اند که بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها از نظر آسیب‌رسانی به سلامت دندان‌ها می‌توانند حتی از سیگار هم مخرب‌تر باشند.

بلایی که این نوشیدنی‌ها بر سر دندان‌هاتان می آورد

به گزارش سلام نو به نقل از شمانیوز، شاید شنیدن این نکته برایتان عجیب باشد اما مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها از نظر آسیب‌رسانی به سلامت دندان‌ها می‌توانند حتی از سیگار هم مخرب‌تر باشند. بنابراین، فقط سیگار کشیدن یا خوردن آب‌نبات‌ها نیست که به سلامت و زیبایی دندان‌ها آسیب می‌رساند بلکه مصرف بی‌رویه بعضی از مواد غذایی و پس اگر از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های زیر به‌طور بی‌رویه استفاده می‌کنید، بهتر است که در الگوی غذاییتان تجدیدنظر کنید و برای بررسی سلامت دندان‌هایتان هم به دندانپزشکان مراجعه کنید.مختلف هم می‌تواند چنین پیامد زیان‌باری را به‌دنبال داشته باشد.

1. چای سیاه
بد بودن وضعیت دندان‌های بعضی از بریتانیایی‌ها یا مردمان دیگر کشورها می‌تواند به محبوبیت چای در رژیم غذایی آنها ربط داشته باشد. یکی از مطالعات منتشر شده در The European Journal of Dentistry با بررسی تاثیرات چای، قهوه و نوشابه‌های سیاه بر سلامت و زیبایی دندان‌ها نشان می‌دهد که این نوشیدنی‌ها از این نظر تفاوت خاصی با همدیگر ندارند. البته نکته مهم این است که وقتی درباره تغییر رنگ دندان‌ها صحبت می‌کنیم، تاثیرگذاری چای بیشتر از نوشیدنی‌های دیگر است.

2. دمنوش‌های گیاهی
همه ما می‌دانیم که دمنوش‌های گیاهی باکیفیت تا چه اندازه می‌توانند مفید باشند. نقش مثبت آنها در افزایش چربی‌سوزی، محافظت آنتی‌اکسیدانی از بدن در برابر آسیب‌های DNA و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف جزو مهم‌ترین فواید دمنوش‌های گیاهی هستند. اما واقعیت این است که دمنوش‌های گیاهی می‌توانند به دندان‌ها آسیب برسانند. یکی از مطالعات منتشرشده در همین زمینه نشان می‌دهد که هم چای سیاه و هم دمنوش‌های گیاهی باعث فرسایش دندان‌ها می‌شوند و حتی در تخریب مینای دندان هم نقش دارند. بنابراین، اگر به نوشیدن دمنوش‌های گیاهی عادت دارید، پس از مصرف این نوشیدنی‌ها مقداری آب ساده ولرم بنوشید.

3. انواع مرکبات مثل پرتقال و نارنگی
رایج‌ترین علت فرسایش دندان‌ها، اسیدهای موجود در خوراکی‌ها و نوشیدنی ها هستند. میوه‌های مرکباتی مثل نارنگی و پرتقال هم میزان بالایی از همین اسیدها را درون خود جای داده‌اند. البته تحقیقات علمی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که مصرف آب لیموترش هم بیشترین آسیب را به مینای دندان‌ها وارد می‌کند. آب گریپ‌فروت و آب پرتقال هم می‌توانند به مینای دندان‌ها آسیب برسانند. پس اگر از این میوه‌ها یا آبمیوه‌ها استفاده می‌کنید، بلافاصله باید مقداری آب ولرم بنوشید. استفاده از نی هنگام مصرف نوشیدنی‌های مرکباتی هم می‌تواند تماس آنها با دندان‌ها را کاهش بدهد.

4. میوه‌های خشک
میوه‌های خشک‌ شده از دو جنبه برای دندان‌ها بسیار مضر هستند؛ بالا بودن میزان قند در آنها و حالت چسبندگی آنها. پس اگر بعد از مصرف این خوراکی‌ها دندان‌هایتان را تمیز نمی‌کنید، به‌مرور زمان به سلامت دندان‌هایتان آسیب می‌رسانید. البته افزودن میوه‌های خشک‌شده به سالادها می‌تواند ترفند خوبی برای استفاده از آنها باشد زیرا میزان ترشح بزاق دهان هنگام غذا خوردن افزایش می‌یابد و درنتیجه محافظت از دندان‌ها در برابر ذرات خوراکی اسیدی هم بیشتر می‌شود.

5. قهوه
درحالی که قهوه از جنبه‌های مختلفی می‌تواند به ارتقای سلامت ما کمک کند اما غلظت اسیدی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. افزودن ترکیبات قندی به قهوه هم میزان تماس دندان‌ها با ترکیبات قندی را افزایش می‌دهد. همین دو عامل در کنار همدیگر می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. بنابراین، اگر به نوشیدن قهوه عادت دارید، پس از نوشیدن قهوه حتما مقداری آب ولرم بنوشید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید