جاذبه‌های گردشگری لرستان پر شمار است، همراه باشید و حتما از پل شکسته خرم آباد بازدید کنید.

حتما از پل شکسته خرم آباد بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: سابقه ساخت پل در ایران با توجه به وجود رودها و تنگه‌ها به روزگان قدیم می‌رسد، آن هنگام که معماران ایرانی برای ارتباط شهرها دست به کار شدند و پل‌ها را ساختند.

با توجه به آبخیز بودن استان لرستان و وجود رودهای خروشان، پل‌های متعددی برای ارتباط در این استان ساخته شد.

پل شکسته خرم آباد که با نام پل شاپوری هم آن را می‌شناسند یادگاری از دوران ساسانیان در زمان شاپور اول است.

این پل ۳۳۰ متری دارای ۲۸ چشمه طاق جناغی بوده که در حال حاضر فقط تعدادی از آنها باقیمانده است.

پل شکسته خرم آباد، زمانی ارتباط دهنده شرق به غرب خرم آباد بوده است. برای ساخت این پل تنها از قلوه سنگ و ساروج استفاده شده، به همین منظور نام یکی از بزرگ‌ترین پل‌های سنگی ایران را به خود اختصاص داده است.

برای بازدید این پل تاریخی می‌توان از میدان باستان و انتهای خیابان تمدن به آنجا رسید و از این پل که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بازدید کرد.

آشنایی با پل شکسته خرم آباد

پل شکست خرم آباد در زبان لری به نام «طاق پیل اشکه‌سه» شناخته می‌شود. پل شکسته، از جمله شاهکارهای معماری دوره ساسانیان به شمار می‌رود که تا به امروز پابرجا باقی مانده است.

این پل، از جمله بزرگ‌ترین پل‌های سنگی ایران است که با نام پل شاپوری نیز شهرت دارد و در ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک، در جنوب شهر خرم آباد لرستان قرار دارد. طول این پل در گذشته به ۲۳۰ متر می‌رسید و حدود ۲۸ چشمه طاق داشت؛ هر چند، امروزه تنها پنج چشمه طاق آن باقی مانده است.

حتما از پل شکسته خرم آباد بازدید کنید

پل شکسته خرم آباد در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۰۵۸ به ثبت رسید؛ اما از لحاظ گردشگری، به آن بی‌توجهی شده است.

پل شکسته خرم آباد، ۲۳۰ متر طول و ۲۸ چشمه طاق داشت؛ ارتفاع پل به حدود ۱۱ متر می‌رسد. چشمه طاق‌های پل به‌صورت جناغی ساخته شده‌اند؛ سبک‌سازی پل در قسمت طولی پل و در زیر روگذر پل صورت گرفته است.

پایه‌های پل و همچنین موج‌شکن‌های آن نیز در به‌صورت لوزی شش‌ضلعی و از سنگ ساخته شده‌اند. پل شکسته خرم آباد دارای ۲۷ پایه بوده که سطح هرکدام از آن‌ها حدود ۶۰ متر و فاصله آن‌ها از یکدیگر بیش ۷/۵ متر بوده است.

از جمله مصالح به کار رفته در پل شکسته خرم آباد می‌توان به سنگ، ملاط گچ و ساروج اشاره کرد.

در چشمه طاق‌ها از سنگ‌قلوه‌های رودخانه و لاشه سنگ‌ها استفاده شده است. برای ساخت پایه‌های پل نیز سنگ‌های پاکتراش به کار گرفته شده‌اند.

کف پل، به‌صورت سنگ فرش و از جنس سنگ بلوک قرمز است که در اثر فرسایش، از حالت کادر بودن خارج شده‌اند. از ۲۸ چشمه طاق پل شاپوری، تنها پنج عدد آن سالم باقی مانده‌اند و مابقی در گذر زمان، بر اثر عوامل طبیعی تخریب شده‌اند.

بازدید از پل شکسته خرم آباد

آدرس: استان لرستان، شهر خرم آباد، جنوب شهر خرم آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک، انتهای خیابان تمدن

پل شکسته یا پل شاپوری (به لری: طاقه پیل اِشکه سه) یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان محسوب می شه و در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم آباد در استان لرستان واقع شده.

پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان(طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده. این پل حدود ۲۳۰ متر طول و بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حضار فقط ۵ چشمه طاق از آنها باقی مونده.

حتما از پل شکسته خرم آباد بازدید کنید

برای بازدید از پل شکسته خرم آباد کافی است به انتهای خیابان تمدن خرم آباد بروید. در تمام ساعت شبانه‌روز می‌توان از این شاهکار تاریخی بازدید کرد و نیازی به تهیه بلیط نیست. دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی در نزدیکی پل، سبب شده است تا بازدید از آن برای همه افراد راحت باشد. علاوه بر این، در دو سمت پل،‌ کافه و رستوران‎‌هایی وجود دارند که می‌توان در آنجا استراحت کرد و از نوشیدنی و غذاهای مختلف لذت برد.

برای سفر به خرم آباد و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن باید فصل بهار را انتخاب کرد. در این موقع از سال و به‌خصوص ماه اردیبهشت، خرم آباد بسیار دلنشین و تماشایی است و خنکای هوا، گردش و بازدید از جاهای دیدنی خرم آباد را دلپذیرتر می‌کند؛ در میان فصل‌ها، پاییز نیز به واسطه هوای معتدل و طبیعت زیبایی که به همراه دارد، از زمان‌های مناسب برای بازدید از خرم‌آباد به‌شمار می‌رود. در فصل تابستان، هرچند تابش مستقیم آفتاب در ظهر ممکن است برای گشت‌وگذار کمی آزاردهنده باشد، دمای هوا معتدل است و در سایر اوقات روز دمای کاملا مطلوبی در انتظار شما است. دمای خرم آباد در گرم‌ترین موقع سال یعنی اواسط مرداد تا اواسط شهریور به حدود ۲۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

اگر تمایل دارید که در زمان خلوت‌تری به شهر خرم آباد سفر کنید باید فصل زمستان را انتخاب کنید. در این فصل، خبری از سرسبزی همیشگی لرستان نیست و از تعداد گردشگران به‌طور چشمگیری کاسته می‌شود.

حتما از پل شکسته خرم آباد بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    0 0
    سلام این منطقه مردم بسیار خوب و خونگرمی دارد من در سفری به خرم آباد از اینجا دیدن کردم بسیار صمیمی وخوش صحبت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید