اصفهان دیدنی و جذاب است همراه باشید تا بدانیم چگونه به قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک سفر کنیم.

چگونه به قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک سفر کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه های باستانی یکی از یادگارهای بازمانده از گذشته و تاریخ کشورمان هستند که گویای نکات و مسائل زیادی درباره ی دوره ای است که آن قلعه یا دژ در آن قرار دارد.

در بسیاری از نقاط کشورمان قلعه هایی وجود دارد که با مطالعه آن می شود تا اندازه ی زیادی به گذشته مردمانی که در آن نقطه بوده اند پی برد. قلعه باستانی بیاضه یا ارگ بیاضه یکی از قلعه‌ های قدیمی است که در روستای بیاضه قرار دارد.

این قلعه که قدمت زیاد آن مورد توجه محققان است از نظر معماری ویژگی های خاص خود را دارد و از جهات مختلف قابل بررسی است.

آشنایی با قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک

جاهای دیدنی خور و بیابانک یکی از دیگری جذاب‌تر هستند. قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک از جذاب‌ترین جاذبه های دیدنی این منطقه است.

تاریخ ساخت این قلعه به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و برج و باروی این قلعه برای سالیان دراز از مردمان این منطقه در برابر هجوم دشمنان محافظت کرده است.

قلعه بیاضه در ‌واقع اَرگی چند طبقه است که اطراف آن با خندقی بسیار عمیق کشیده شده و یکی از نفوذناپذیرترین استحکامات آن دوران در منطقه به حساب می‌آمد.

این قلعه عظیم از خشت و گل ساخته شده است و رد پای آن را می‌توانید در سفرنامه شخصیت‌های مهمی مانند «ابن حوقل» و «ناصر خسرو» پیدا کنید.

چگونه به قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک سفر کنیم؟

قلعه بیاضه ۵۳ کیلومتری خور و بیابانک در روستای بیاضه واقع شده است. با رفتن به روستای بیاضه، بنای چند طبقه ای خواهید دید که به ارگ بیاضه معروف است.

دور تا دور این بنا خندق های عریض و عمیقی به طول ۷ تا ۱۳ متر به کار رفته که از ارگ در برابر دشمنان محافظت می کردند.

این قلعه ی تاریخی به دوران ساسانیان بازمیگردد که برای سال ها کارکرد دفاعی و همچنین مسکونی داشته است. جهانگردان زیادی در گذشته از کنار این قلعه گذشته اند.

افرادی چون ناصر خسرو و ابن حوقل در سفرنامه‌های خود از این قلعه یاد کرده اند. این بنای عظیم از خشت و گل ساخته شده است.

تاریخ نگاران و کارشناسان آثار تاریخی و باستان شناسان درباره تاریخ و قدمت قلعه باستانی بیاضه بر این باورند که قدمت قلعه باستانی بیاضه به دوره ایران اسلامی برمی گردد و به همین دلیل این قلعه دارای اهمیت تاریخی و باستان شناسی زیادی است.

طبق بررسی ها و تحقیقات محققان مورد نظر، نام روستای بیاضه و قلعه باستانی آن در کتاب‌های جغرافیای تاریخی که قابلیت استناد دارند و منابع دارای اعتبار تاریخی هستند وجود دارد.

منابعی مثل کتاب معروف احسن التقاسیم اثر مقدسی، یا صورت‌الارض از ابن حوقل و همچنین شاعر نامدار کشورمان ناصرخسرو قبادیانی در سفرنامه معروفش که دارای ارزش تاریخی زیادی است نام این قلعه در آن بیان شده.

طبق پژوهش های محققان گویا در یک سند تاریخی دیگر هم که به جنگ نامه امامزاده ابومحمد ابراهیم موسوم است، نام قلعه مورد نظر ذکر شده است.

این امامزاده آرامگاهش در روستای بیاضه است. با توجه به اینکه ابن حوقل و مقدسی در قرن چهارم هجری قمری زندگی می کردند، در قدمت آن جای تردید باقی نمی ماند.

این قلعه قدیمی که به سبک معماری دوره ساسانی بنا شده برای یک مدت طولانی کارکرد دفاعی داشته و همچنین قلعه ای مسکونی بوده است.

چگونه به قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک سفر کنیم؟

دسترسی به قلعه باستانی بیاضه

این قلعه در روستای بیاضه و در ۵۳ کیلومتری خور و بیابانک که از توابع شهرستان نائین است قرار دارد. سفر به این منطقه از تمام راه ها و با تمام وسایل نقیله امکان پذیر است. بنابراین می توان با هواپیما، قطار و اتوبوس به آنجا رفت.

اما اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی دارید می توانید از جاده خراسان و یا یزد به این منطقه کویری سفر کنید.

با این حال ما پیشنهاد می کنیم که بهترین راه را انتخاب کنید که همان سفر با هواپیما است چون هم راحت تر به مقصد می رسید و هم در کمترین زمان ممکن به این نقطه می توانید سفر کنید.

همچنین می توانید به اصفهان بروید و از آنجا به این منطقه بروید. به جز مسیر اصفهان مسیرهای دسترسی دیگر به قلعه باستانی بیاضه شامل این ۵ مسیر است.

  • نایین، انارک ، چوپانان ، خور، بیاضه
  • یزد، خرانق، رباط پشت بادام، بیاضه
  • شاهرود، جاده معلمان، جندق، خور، بیاضه
  • اردکان، چک چک، خرانق، رباط پشت بادام، بیاضه
  • طبس، خور، بیاضه

همان طور که گفته شد این قلعه در روستای بیاضه و در ۵۳ کیلومتری از خور و بیابانک واقع شده که از توابع شهرستان نائین به شمار می رود.

هنگام سفر به این منطقه می توانید از تمامی راه ها به آن دسترسی داشته باشید، بنابراین می توانید به وسیله اتوبوس، هواپیما، قطار به این منطقه بروید، اما اگر هنگام مسافرت از ماشین شخصی استفاده می کنید باید از جاده های خراسان و یزد به این منطقه سفر نمایید.

هنگام رسیدن به این منطقه با توجه به این که قلعه بیاضه در روستا قرار گرفته بنابراین از ایستگاه مترو برخوردار نیست و مجبور می شوید از طریق ماشین خود را به آن جا برسانید.

چگونه به قلعه باستانی بیاضه خور و بیابانک سفر کنیم؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید