۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 55509317

سفر به ندوشن و بازدید از قلعه تاریخی آن، تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.

گشتی در شهر ندوشن و قلعه تاریخی آن

اگر به دنبال سفری متفاوت و گشتی در تاریخ هستید، شهر ندوشن در استان یزد، گزینه‌ای ایده‌آل برای شماست. این شهر که در دل کویر واقع شده، با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری فراوان، شما را به سفری خاطره‌انگیز دعوت می‌کند.

قلعه ندوشن، نگین ندوشن

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ندوشن، قلعه تاریخی آن است. این قلعه که در دوران افشاریه و زندیه برای حفاظت از مردم و سربازان در برابر دشمنان ساخته شده، بر فراز تپه‌ای در کنار رودخانه‌ای که از کنار شهر عبور می‌کند، قرار گرفته است.

تاریخچه قلعه ندوشن

قلعه ندوشن در گذشته به عنوان دژی نظامی برای پناه بردن مردم و سربازان در هنگام جنگ و درگیری استفاده می‌شد. این قلعه با چهار برج مراقبت در چهار گوشه آن، به شکل نظامی ساخته شده است.

معماری قلعه ندوشن

در ساخت این قلعه از مصالحی همچون سنگ، گل و خشت استفاده شده است. قلعه ندوشن در دوطبقه و با چهار برج در چهارگوشه آن طراحی شده است و به دلایل امنیتی و حفاظتی بر بالای تپه‌ای واقع شده است. لازم به ذکر است، چاه آبی به عمق ۱۵ متر، در این قلعه وجود دارد که مردم هنگام پناه بردن به آن از این چاه استفاده می‌کردند.

گشتی در شهر ندوشن و قلعه تاریخی آن

جاذبه‌های اطراف قلعه ندوشن

علاوه بر قلعه ندوشن، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری دیگری نیز در اطراف این شهر وجود دارند که بازدید از آن‌ها به تمام گردشگران توصیه می‌شود. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غار نباتی ندوشن: این غار که در روستای نصرآباد واقع در جنوب ندوشن قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.
  • باتلاق گاوخونی: این باتلاق که در گذشته محلی برای کوچ پرندگان مهاجر محسوب می‌شد، امروزه به دلیل خشکسالی و کم‌آبی در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
  • سنگاب اشنیز ندوشن: این اثر زیبای طبیعی، یک چشمه پلکانی است که به دلیل حرکت آب سرشار از املاح و مواد معدنی بر روی زمین و رسوب این مواد طی صدها و شاید هزاران سال، ایجاد شده است.
  • قنات ندوشن: این قنات با قدمتی از دوره ایلخانی و به طول ۴.۲ کیلومتر ایجاد شده است.
  • منارجنبان ندوشن: این بنای مدور از آجر و ساروج ساخته شده و بالای منارش هم یک مأذنه به قطر ۳ و ارتفاع ۲۵ متر با ۳۴ پله چوبی قرار گرفته است.
  • مسجد جامع ندوشن: این مسجد که در قرن هشتم هجری شمسی ساخته شده است، با وجود انواع آثار تاریخی و باستانی از قبیل ستون‌های سنگی، کتاب‌های خطی، منارجنبان، کتیبه‌های سنگی و در و دیوارهای کنده‌کاری‌شده، نمایی شبیه به یک موزه را به خود گرفته است.
  • مسجد آمنه گل ندوشن: این مسجد که در بافت تاریخی و قدیمی شهر قرار دارد، در قرن ششم هجری خورشیدی ساخته شده است.

سوغات ندوشن

از جمله سوغات شهر ندوشن می‌توان به گیاهان دارویی مانند زیره سیاه و آنغوزه، گون، پونه ایرانی و خشخاش، میوه‌های قوی مانند انار، گردو و بادام، و محصولات لبنی مانند ماست، پنیر و کشک اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از ندوشن

بهترین زمان برای بازدید از ندوشن، پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار است. در این بازه می‌توانید با سفر به ندوشن، از تفریحات و سرگرمی‌ها در دل کویر لذت ببرید، به بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری بپردازید و از آسمان زیبای شب کویر غافل نشوید.

مسیر دستیابی به ندوشن

برای رسیدن به ندوشن، دو راه پیش رو دارید. شما می‌توانید از راه‌های جاده‌ای، به‌وسیله اتومبیل شخصی خود و یا اتوبوس، هم از مسیر استان فارس و هم از مسیر شمال استان اصفهان به این منطقه برسید.

بهترین وسیله برای حمل و نقل در ندوشن، تاکسی و اتوبوس است. همچنین می‌توانید با کرایه ماشین، به گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه‌های اطراف بپردازید.

نکاتی برای سفر به ندوشن:

  • به دلیل آب و هوای گرم و خشک کویر، در سفر به ندوشن حتماً از عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید.
  • لباس‌های خنک و نخی بپوشید و در طول روز آب زیادی بنوشید.
  • قبل از سفر به ندوشن، از وضعیت آب و هوا مطلع شوید.
  • در هنگام بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، به حفظ و نگهداری از آنها احترام بگذارید.
  • از فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی احترام بگذارید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید