۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 55494713

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان بسیار است همراه باشید و از جاذبه‌های عجیب زاهدان بدانید.

جاذبه‌های عجیب زاهدان

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ زاهدان جاذبه‌های بکر و ناشناخته بسیاری دارد که برای آشنایی با آن‌ها باید به شهر زاهدان سفر کنید.

این شهر به‌خاطر حواشی و چندین حادثه تلخ در سال‌های گذشته متاسفانه مورد بی‌مهری مسولین و هموطنان ایرانی قرار گرفته است.

بی‌شک با یک بار رفتن به دیار زاهدان از مردم بسیار خونگرم و آداب‌ورسوم این منطقه هیجان‌زده خواهید شد. راستی! بعد از گشت‌وگذار در زاهدان از خوراکی‌های رنگارنگ و خوش‌مزه سیستانی به سادگی نگذرید.

جاذبه‌های جالب زاهدان

آرامگاه هفتاد ملا

قبرستان ۸۰۰ ساله‌ هفتاد ملا یکی از عجیب‌ترین آرامگاه‌های ایران به حساب می‌آید. این آرامگاه در دل صخره‌ها به وجود آمده و مردم آن دوره با قلم‌وچکش بزرگ اقدام به ساخت این آرامگاه کردند. معماری قبرها از سبک آرامگاه کوروش بزرگ الهام گرفته شده استو این معماری قبرستان هفتاد ملا را منحصربه‌فرد و دیدنی کرده است.

مساحت این قبرستان بیش از ۵۰۰ مترمربع بوده که با ظاهر کمانی در قسمت شرقی روستای روپس آرام گرفته است. به دلیل موقعیت خاص آرامگاه هفتاد ملا، قبرها در فضای صخره‌ای قرار گرفته‌اند. به این ترتیب از گزند بادوباران در امان مانده‌ و خوشبختانه تخریب نشده‌اند.

در بازدید از قبرها، توجه شما به وجود حفره‌هایی روی سنگ‌ها جلب می‌شود! روی هر یک از قبرها ۸ سوراخ تعبیه شده که جریان هوا به داخل آن‌ها عبور می‌کند. قبرستان هفتاد ملا از جاهای دیدنی زاهدان به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۰ به ثبت رسیده است.

آدرس آرامگاه هفتاد ملا زاهدان: استان سیستان و بلوچستان- شهرستان میرجاوه- منطقه لادیز- روستای روپس\

جاذبه‌های عجیب زاهدان

روستا و غار لادیز

در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان زاهدان، روستایی زیبا با چشم‌اندازی شگفت‌انگیز وجود دارد که از آن به نام روستای لادیز یاد می‌شود. از ویژگی‌های جالب این روستا وجود غاری طبیعی به همین نام است که در دل کوه قرار گرفته است.

در این غار می‌توان در کل ایام سال، قطرات آب را بر سقف و نیز جریان دائمی آب را بر کف آن مشاهده کرد که منظره‌ای طبیعی و تحسین‌برانگیز را به وجود آورده است.

آبشار لادیز نیز در همین روستا و در فاصله نزدیکی از غار قرار دارد. آب‌وهوای روستا در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار مطبوع و دلپذیر و در تابستان‌ها گرم است و رودخانه لادیز نیز از شمال روستا عبور می‌کند. این روستا، قدمت چندانی ندارد و از ییلاق‌های عشایر بلوچ بوده که سال‌ها پیش به سکونتگاه دائمی تبدیل شده است.

همجواری روستای لادیز با کوه تفتان، موجب پدید آمدن چشم‌اندازهای بدیع و اماکن تاریخی و طبیعی شده است و همه ساله، کوهنوردان بسیاری برای صعود به بام جنوب شرق کشور به این منطقه عزیمت می‌کنند.

  • آدرس: ۱۰ کیلومتری جنوب‌ غرب شهر میرجاوه، روستای لادیز

جاذبه‌های عجیب زاهدان

جاذبه‌های عجیب و دیدنی زاهدان

کوه لوچو

اگر می‌خواهید از یکی از بکرترین مناطق طبیعی جنوب شرق دیدن کنید توصیه می‌کنیم حتما به کوه لوچو در قسمت جنوب زاهدان بروید. لوچو به معنای عریان است و دلیل این نام‌گذاری شفافیت ظاهری این کوه است که به خاطر گرانیتی بودن جنس آن ایجاد شده‌است. ارتفاع این کوه تقریبا ۲۷۸۰ متر است.

گفتنی است بازتاب نور بر روی این کوه منجر به ایجاد منظره‌ای رویایی و تماشایی می‌شود. غروب‌های تماشایی در منطقه‌ای که این کوه دیدنی در آن قرار دارد در میان کوهنوردان و گردشگران این منطقه شهرت زیادی است.

در زمان غروب آفتاب سنگ‌های گرانیتی با انعکاس نور مهتاب جلوه زیبایی به خود می‌گیرند و آسمان صاف بالای ارتفاعات نیز سوژه فوق العاده‌ای است برای عکاسی است، رصد ستارگان نیز از جمله لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های گردشگران در شب‌های این منطقه بکر است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، جنوب زاهدان

کوه تفتان

کوه تفتان از بلند قامت‌ترین قله‌های جنوب ایران به شمار می‌رود که در ردیف آتشفشان‌های فعال جهان قرار گرفته است. کوهنوردی در ایران علاقه‌مندان بسیاری دارد؛ خلاصه کلام اگر فکر کوهنوردی در سر دارید بدون شک به کوه تفتان بروید.

در نظر داشته باشید کوهنوردی به ویژه روی کوهی مانند تفتان با آن همه پیچ‌وخم‌ و سراشیبی‌های تند از فعالیت‌های خطرناک محسوب می‌شود. پس بهتر است با تجهیزات کامل و همراه با راهنما در شرایط آب‌وهوایی مناسب رهسپار کوه تفتان شوید.

قله آتشفشان این کوه چیزی حدود ۷ هزار سال پیش فوران کرد و پس از آن به خواب هفت هزار ساله رفت. اگر همراه خانواده یا دوستان به این منطقه می‌روید، می‌توانید از مهم‌ترین مراکز گردشگری استان سیستان و بلوچستان نهایت لذت را ببرید.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی که در این منطقه جای خوش کرده‌اند می‌توان به چشمه آب معدنی جم چن، چشمه آمنی، چشمه برآبک، چشمه یوسف آباد و … اشاره کرد. این چشمه‌ها دارای خاصیت درمانی برای بیماری‌هایی مثل دردهای استخوانی و بیماری‌های گوارشی هستند.

آدرس کوه تفتان زاهدان: استان سیستان و بلوچستان- ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان خاش

جاذبه‌های عجیب زاهدان

ریگ یلان یا بزرگ ریگ

زیبایی‌های کویر همیشه برای تعداد بسیاری از علاقمندان به طبیعت‌گردی از بیشترین محبوبیت برخوردار بوده‌است. بی‌شک مناطق کویری زاهدان برای این دسته از افراد از منحصربه فردترین تجربیات کویرنوردی بشمار می‌رود.

یکی از این کویرهای بکر که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان قرار گرفته‌است ریگ یلان و یا بزرگ ریگ است. این کویر شن‌زاری وسیع است که تپه‌ها و رمل‌های کم ارتفاع آن منظره خارق العاده‌ای ایجاد کرده‌است.

از جالب‌ترین فعالیت‌هایی که در این منطقه کویری می‌توان انجام داد کرایه شترها از ساربان‌ها و شترسواری در کویر است که حس بی‌نظیری القا می‌کند. لازم به ذکر است برای رفتن به این منطقه همراه داشتن تجهیزات حرفه‌ای از ضروریات سفر است.

البته اگر یک راه‌بلد حرفه‌ای هم در سفر همراهتان باشد می‌تواند لذت این کویرگردی را برایتان دوچندان کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید