جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان بسیار است همراه باشید و از چند جاذبه تماشایی در زاهدان که باید دید، بدانید.

چند جاذبه تماشایی در زاهدان که باید دید

سلام نو ـ سرویس گردشگری: شاید شما هم با شنیدن نام زاهدان، تنها تصویر یک شهر مرزی دور افتاده با آب و هوای گرمسیری در ذهنتان نقش ببندد که مرکز استان وسیع سیستان و بلوچستان است.

در صورتی که این شهر جزو یکی از مقاصد گردشگری کمتر شناخته‌شده‌ای است که مملو از ابنیه‌های باستانی ارزشمند، پدیده‌های طبیعی بکر و تفرجگاه‌های جالبی است و تجربه سفر به آن می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین و به یادماندنی‌ترین تجریبات سفر شما در شهرهای گردشگری ایران باشد.

اگر تا به حال به شهر زاهدان نرفته باشید، تنوع جاذبه‌های تماشایی آن از مساجد بزرگ و خانه‌های تاریخی کهن گرفته تا کویرهای ریگی پهناور و نخل‌های بلند قامت آن همگی شما را متعجب خواهند کرد. بنابراین اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تا به حال به این شهر چشم‌نواز و با اصالت سفر نکرده‌اند.

شهر زاهدان، برخوردار از جغرافیایی مناسب، آب‌وهوایی گرم و خشک بوده و پیرامون آن را کوه‌های متعددی احاطه کرده است. این شهر نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی دارد که می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای سفر و بازدید گردشگران باشد.

موزه‌های دیدنی زاهدان

موزه بزرگ زاهدان

حقیقتش را بخواهید موزه بزرگ زاهدان هیچ چیز از زیبایی کم ندارد.

کافی است یک بار به این موزه بروید تا معماری مدرن و خاص موزه بزرگ زاهدان شما را شیفته‌ زیبایی و دنیای پرهنرش کند. این مجموعه گران‌قدر حکایتی ۵ هزار ساله از مردمان خونگرم بلوچستانی در خود پنهان کرده.

باید رفت تا آثاری از یافته‌های باستان‌شناسی کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را از نزدیک دید. موزه زاهدان با هزار مترمربع زیربنا در ۵ طبقه ساخته شده است. می‌رسیم به جذاب‌ترین قسمت، یعنی معماری موزه! طراحی موزه بزرگ زاهدان از معماری قلعه سب دژی الهام گرفته شده که از نظر من همان مروارید درخشنده زاهدان است.

آدرس موزه بزرگ زاهدان: استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- تقاطع خیابان آیت‌الله مطهری و امداد

چند جاذبه تماشایی در زاهدان که باید دید

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. بنای این موزه اولین بار در سال ۱۳۱۱ ساخته شد و به عنوان اولین ایستگاه رادیویی استان به پخش برنامه‌هایی به زبان بلوچی شناخته می‌شود، علاوه بر آن این مکان پستخانه و تلگراف‌خانه شهر نیز محسوب می‌شد.

خشت خام و همچنین آجر از مصالح اصلی بکار رفته در بنای ساختمان موزه است و واضح است که باتوجه به شرایط جغرافیایی منطقه سبک معماری کویری برای ساخت آن مورد توجه قرار گرفته‌است.

این مکان از دهه ۱۳۸۰ به موزه تغییر کاربری داده‌است و مجموعه‌ای از ابزار پستی و ارتباطی در غرفه‌ها و ویترین‌های آن به معرض نمایش بازدیدکنندگان درآمده‌است.

در حال حاضر این موزه دارای تندیس‌ها و ماکت‌های مختلف پستچی‌ها، تعدادی از گوشی‌های کلکسیونی و قدیمی، انواع تمبرهای قدیمی و اهدایی کشورهای دیگر، مهرهای قدیمی شهر سوخته و تمبرزن است. گفتنی است نام این موزه در سال ۱۳۷۷ در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان طالقانی، طالقانی ۱۴، ساختمان پست قدیم

خانه‌های تماشایی زاهدان

خانه شمس

خانه شمس که در شمار آثار ملی به ثبت رسیده ایران قرار دارد، یکی از خانه‌های تاریخی شهر زاهدان است که بنای آن در دوران پهلوی اول و در حدود سال ۱۳۱۵ ساخته شده‌ و در بافت اولیه این شهر قرار گرفته‌است.

سبک معماری این خانه به سبک و سیاق معماری یزدی خانه‌های دیگری است که در سال‌های اولیه شکل‌گیری فضای شهری زاهدان بنا شده‌اند.

بنای این خانه شامل بخش‌هایی از جمله هشتی، حمام، فضای انباری، تعدادی اتاق مسکونی و مطبخ خانه است.

گفتنی است برای ساخت این بنا بطور کلی از مصالح آجر، چوب، خشت و گل استفاده شده‌است. جالب است بدانید که چند سالی است که سازمان میراث فرهنگی استان در نظر دارد تا از این خانه به عنوان یک پژوهشکده تحقیقی در زمینه باستان‌شناسی استفاده کند که این طرح در حال حاضر هنوز اجرایی نشده‌است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، مقابل خانه زعیم

خانه ابویی

خانه ابویی یکی از خانه‌های تاریخی زاهدان با معماری منحصر به فرد است که نام آن در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بنای این خانه در سال ۱۳۱۱ توسط یک معمار یزدی به نام محمدعلی محمودی و به سفارش یکی از دولتمردان زمان پهلوی اول به نام زعیم ابویی ساخته شد. مساحت خانه ۸۱۳ متر مربع است و بنای آن شامل یک ساختمان دوطبقه و یک حیاط مرکزی وسیع است که در مرکز آن حوضچه زیبایی قرار گرفته‌است.

گچ‌بری‌های هنرمندانه در سقف‌ها، طاق‌های جناغی شکل چشم‌نواز و ایوان‌های دلنشین از جمله شاخص‌های این خانه بشمار می‌روند.

بادگیر نسبتا بزرگی که در بالای حوضخانه قرار دارد نیز از جمله ویژگی‌های اصلی این خانه است که این بادگیر به شیوه‌ای تعبیه شده‌است تا با وزیدن جریان باد بر روی آب‌ها بتواند در گرمای تابستان خنکی دلپذیری را به فضای خانه بدهد.

گفتنی‌ست امروزه این خانه به عنوان مکان کارگاه هنرهای سنتی زاهدان محسوب می‌شود.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان مصطفی خمینی

چند جاذبه تماشایی در زاهدان که باید دید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید