دیدنی‌های جنوب ایران پر شمار است همراه باشید و درباره جاذبه های گردشگری دلگان سیستان و بلوچستان بدانید.

جاذبه های گردشگری دلگان سیستان و بلوچستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان دلگان در جنوب غربی استان از شمال و شرق به شهرستان ایرانشهر از جنوب به شهرستان نیکشهر و غرب به شهرستان رودبار استان کرمان منتهی میگردد.

شهرستان دَلگان از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. به مرکزیت شهر گلمورتی می باشد.

سیستان و بلوچستان یکی از استان های شرقی ایران محسوب می شود که از دو بخش، سیستان در شمال و بلوچستان در جنوب آن، تشکیل شده است.

این استان از شمال به استان خراسان جنوبی، از شمال شرقی و مشرق به افغاستان، از مشرق به پاکستان، از جنوب به دریای عمان، از جنوب غربی به استان هرمزگان و از مغرب به استان کرمان محدود می شود.

امروزه این استان با مرکزیت زادهدان مشتمل بر ۱۹ شهرستان است که یکی از آنها دلگان نامیده می شود. دلگان، که مرکز آن شهر گلمورتی نام دارد، در غرب این استان واقع شده است و یکی از مراکز تاریخی آن به شمار می رود.

گلمورتی نزدیک ‌ترین شهر به هامون جازموریان از سوی شرق است.

جاذبه‌های گردشگری دلگان سیستان و بلوچستان

چشمه آب گرم کنتی

چشمه آب گرم کنتی در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی دلگان و در مسیر دلگان به هودیان قرار دارد. آب چشمه از داخل رسوبات متعلق به دوره کواترنر، به‌صورت جوشان از زمین خارج می‌شود.

مردم بومی با ایجاد کانالی سرپوشیده، آب چشمه را به درون حوضی هدایت کرده‌اند و از آن برای استحمام و مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند. با خواص درمانی بسیار، دمای آب چشمه کنتی ۴۰ درجه سانتی‌گراد است.

جاذبه های گردشگری دلگان سیستان و بلوچستان

چشمه های آب گرم از جمله جاذبه های گردشگری هستند که افراد تنهابه هدف دیدار از آنها راهی سفر می شوند و این سفر بیشتر جنبه درمانی دارد، هرچند که تعداد بی‌شماری هم برای تفریح این جاذبه ها را انتخاب می کنند.

در جهان معاصر شهرنشینی و تمرکز گسترده‌ی جمعیت، امراض جلدی و فشار کاری، خستگی جسمی عضلانی و بسیاری از موارد دیگر سلامت انسان ها را در معرض تهدید قرار داده است.

به همین دلیل انسان ها برای درمان و بازیابی سلامت خود، به گردشگری سلامت، که یکی از شاخه های جدید در گردشگری است، روی آورده اند.

چشمه های آب گرم یکی از شاخه های گردشگری سلامت هستند که نه تنها در سطح جهان بلکه در ایران نیز دارای محدودیت مکانی است.

این چشمه ها تنها مکان هایی به شمار می روند که ظرفیت جذب و توسعه گردشگر را در تمام فصول سال دارند. در ایران بیش از ۴۷۲ چشمه آبگرم و معدنی وجود دارد که هر کدام ترکیبات، اثرات و استانداردهای خاص خود را دارند.

کوه خضر

کوه بزمان به عنوان دومین کوه مرتفع استان به ارتفاع حدود ۳۶۰۰ متر از سطح دریا در فاصله ۳۰ کیلومتری شامل غرب بزمان واقع شده است. ناحیه ای معروف به زیارت حضرت خضر نبی (ع) در دامنه جنوبی آن قرار دارد که در تابستان دارای هوای مطلوب و چشم اندازی زیبا می باشند.

روستای هیتک

روستای هیتک در موقعیت جغرافیایی ۱۵ کیلومتری شرق شهر دلگان و در منطقه ی دشتی واقع شده است.این روستا مطابق آنچه بین بزرگان این روستا مشهور است هسته ی اولیه ی آن حدود ۲۰۰ سال پیش با اسکان اقوامی از دو طایفه میرکی و هوت می باشد.

علت نامگذاری این روستا وجود نوعی درخت به نام هیت که در زبان بلوچی معنای زمین حاصلخیز است می باشد. روستا به دلیل حاصلخیز بودن به هیتک نامگذاری شده است.

جاهای

چشمه آبگرم هودیان

این چشمه در روستای هودیان در ۱۹۰ کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و ۵۵ کیلومتری شمال شرق دلگان واقع شده است که علاوه بر استفاده عمومی، مصارف کشاورزی دارد.

رودخانه و آبشار زیبای پورا

روستای اسفند در کنار رودخانه واقع شده رودخانه ای با عرض ۱۶۰ متر ،این رودخانه ازکوه هافنوج،گسپردن، سرتنک،توتان و گیران سرچشمه می گیرد و با مسافتی طولانی از اسفند عبور می کند در واقع آخرین آبدهی رودخانه نیز به اسفند می رسد و از جلگه چاه هاشم می گذرد و به دریاچه جازموریان می ریزد، آب اسفند از رودخانه تامین می شود در سالهای اخیر کم آبی اکثر منطقه را فراگرفته و خشکسالی بوجود آمده است اما روستای اسفند ذره ای از آبش کم نشده و در اکثر فصول سال رودخانه پر آب می باشد.

آبشار پورا در مسیر رودخانه در بالا دست روستا واقع شده و زیباترین چشم انداز و منظره طبیعی بکر منطقه می باشد و در منطقه شهرت زیادی دارد.با وجودی که این آبشار زیبا تاکنون ناشناخته باقی مانده اما هر ساله شمار زیادی ازآن دیدن می کنند.

جاذبه های گردشگری دلگان سیستان و بلوچستان

روستای چاه محمد دلگان

این روستا در۱۵کیلومتری غرب شهرستان و بین مسیر دلگان به اسلام آباد استان کرمان قرار دارد.روستایی زیبا که خوراک یک سفر یک روزه برای تعطیلات آخر هفته است.

گندم،چای ترش،کنجد،گیاه روغنی کلزا،حنا،وسمه(رنگ سیاه) جو وخرما،هندوانه و… عمده‌ترین محصولات کشاورزی این روستاست.

درجنوب این روستا جنگلی بسیار زیبا به همراه دریاچه ای بسیار کوچک وبکر ودست نخورده به اسم هیروک وجود دارد که جاذبه های توریستی زیادی دارد. زبان مردم روستابلوچی می باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید