جنوب ایران قلعه‌های جالبی برای تماشا دارد همراه باشید و درباره زیباترین قلعه‌های میناب هرمزگان بدانید.

زیباترین قلعه‌های میناب هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر میناب در استان هرمزگان قرار دارد.

با تحقیقات کاوشگران و باستان‌شناسان و کشف اشیا باستانی مشخص شد قدمت میناب به دوره پارت‌ها بازمی گردد اما با توجه به متون تاریخی این شهر در دوران ساسانی آباد شده است.

مینو، هرمز و هارموز از نام‌های قدیمی شهر میناب‌اند. سفر به شهرستان میناب نیز مانند بسیاری از شهرهای ایران تجربه‌ای خوشایند از آشنایی با تمدن و فرهنگ مردم و آن دیار است.

آشنایی با میناب هرمزگان

میناب یا هرمز کهنه، بازمانده شهری است که بنای آن را به اردشیر بابکان نسبت می دهند. تاریخ میناب با تاریخ شهر هرمز باستانی درآمیخته است.

این شهر با نام های منا، مناب، مینا، و مینو خوانده شده است. به دلیل نزدیکی با دریا و فراوانی رودهایش به آن «میان آب» نیز گفته اند.مردم میناب به زبان فارسی با لهجه مینابی سخن می گویند.

آب‌وهوای میناب به‌دلیل ‌تأثیرگرفتن از آب‌وهوای بیابانی و نیمه‌بیابانی، گرم و خشک است. میناب در تابستان گرم و مرطوب بوده و در زمستان معتدل می‌شود.

گاهی و به‌ندرت نیز یخبندان در این شهر رخ می‌دهد. بارندگی‌هایش بیشتر در فصل زمستان اتفاق می‌افتد و به‌طور کلی شهری دو فصله است که تابستانی به طول ۹ ماه و زمستانی به طول ۳ ماه دارد.

زیباترین قلعه‌های میناب هرمزگان

با توجه به اقلیم این ناحیه، بارش‌ها بیشتر به‌صورت رگباری و کوتاه مشاهده می‌شود.

شرجی‌بودن از صفات بارز این منطقه است که در نزدیکی کوه‌ها از شدتش کم می‌شود.

در میناب ارتفاعات متعددی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوه گدارا (رشته کوهی بریده بریده به ارتفاع ۶۴۷ متر) و کوه بشاگرد از دنباله‌های رشته‌کوه‌های زاگرس و همچنین کوه سفید با ارتفاع ۳۲۳ متر واقع در شرق میناب اشاره کرد.

کوه سفید در دامنه‌اش به وسیله رود میناب از کوه خاکو جدا شده ‌است. با این توضیحات، اگر می‌خواهید از دیدن تماشای جاهای دیدنی میناب لذت ببرید، در روزهای سرد و خنک سال مثل اواخر زمستان و اوایل بهار راهی این شهر شوید.

میناب یا هرمز کهنه، بازمانده شهری است که بنای آن را به اردشیر بابکان نسبت می دهند. تاریخ میناب با تاریخ شهر هرمز باستانی درآمیخته است. این شهر با نام های منا، مناب، مینا، و مینو خوانده شده است.

به دلیل نزدیکی با دریا و فراوانی رودهایش به آن «میان آب» نیز گفته اند.مردم میناب به زبان فارسی با لهجه مینابی سخن می گویند.

اگر قصد دارید به میناب سفر کنید ,باید به بندرعباس و سپس به میناب که دومین شهر پر جمعیت بعد از بندرعباس می باشد برسید,مردمان میناب ترکیبی از هرمزی (مینابی ) و بلوچ و بشاگردی می باشند.

پوشش گیاهی منطقه، عمانی بوده که به نوع پوشش گیاهی فقیر شهرت دارد. رویش‌های اصلی این اقلیم، کهور ایرانی و انواع آکاسیاست.

زیباترین قلعه‌های میناب هرمزگان

منطقه حفاظت شده حرا در ساحل شمالی خورهای هرمز قرار دارد و جزو دسته‌های تالابی‌ساحلی پربازدید به شمار می‌رود.

جنگل های مانگرو (حرا) قادر به رشد در آب‌های شور هستند و جالب آنجاست که در زمان مَد همه جای درخت به‌جز تاج آن زیر آب می‌رود. در این ناحیه جنگل‌های تُنُکی از آکاسیا، کهور، کُنار، گز و تعدادی درخت نخل دیده می‌شود.

منطقه تالاب حرا یکی از جاهای دیدنی میناب و زیستگاه‌ مناسبی برای تخم‌ریزی و طی‌کردن مراحل نوزادی آبزیانی از گونه سخت‌پوستان و ماهیان است؛ همچنین ۱۴ ‌گونه پرنده در این ناحیه زندگی می‌کنند که تنها یک نمونه آن بومی و باقی مهاجر زمستانی هستند.

صدف‌خور، گیلان‌شاه بزرگ، پلیکان پاخاکستری، حواصیل بزرگ و هندی در ناحیه حاره‌ای وجود دارند. میناب، زیست‌بوم مناسب برای جانوران و حافظ سواحل در زمان طغیان دریا است.

قلعه‌های زیباتر میناب

قلعه هزاره میناب

این قلعه به بی بی مینو نیز معروف است. مردم بومی معتقدند در روزگاران گذشته دو خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین این شهر را بنا کرده اند. در گذشته دو قلعه وجود داشته که یکی از آنها ویران شده است. این قلعه تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بوده و در اطراف آن، خندقی وجود داشته است. در آن زمان همیشه سربازان مسلح در قلعه نگهبانی می دادند.

زیباترین قلعه‌های میناب هرمزگان

قلعه سیریک میناب

قلعه سیریک در بخش سیریک واقع شده و به نام کلات میرحاجی نیز معروف است. این قلعه، امیرنشین بوده و در قرن هشتم تا دهم هجری استفاده می شده و در آن سکونت داشته اند.

قلعه شاداب میناب

این قلعه در ۶۸ کیلومتری جنوب غربی میناب و برفراز صخره هایی بلند در روستای کنارجو قرار دارد. از این قلعه سفال های رنگارنگی مربوط به قرون متأخر اسلامی به دست آمده و به نظر می رسد از قرن نهم تا یازدهم هجری مورد استفاده بوده است.

قلعه گرازو

این بنای تاریخی در روستای گرازوئیه قرار داشته که هم اکنون به صورت مخروبه ای بر جا مانده است.

قلعه گوربند

قلعه گوربند در روستای گوربند حدود ۳۰ کیلومتری میناب واقع شده و اکنون اطراف آن را اراضی و خانه های روستایی فراگرفته است. این قلعه چهار برج دیدبانی داشته که در حال حاضر تخریب شده است.

قلعه کردر در میناب

قلعه کَردر یا کلات نادرشاهی در میان نخلستان بزرگی در ۱۳ کیلومتری جنوب میناب قرار دارد. این قلعه چندین برج دارد که در بدنه هر کدام از برج ها سوراخ هایی برای نشانه گیری و نظارت بر محیط اطراف وجود دارد.

زیباترین قلعه‌های میناب هرمزگان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید