جاذبه‌های طبیعی تفت بسیار است همراه باشید و بازدید از آبشار درگاهان را از دست ندهید.

بازدید از آبشار درگاهان را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: آبشار درگاهان که با نام آبشار دره گاهان نیز شناخته می‌شود، با ارتفاع ۲۰ متر در دامنه‌های شیرکوه قرار دارد.

مناسب بودن صخره‌های کنار آبشار برای صخره‌نوردی، پوشش گیاهی نسبتا انبوه پیرامون، ایجاد تفرجگاهی مناسب در مجاورت آبشار و خنک بودن هوای اطراف باعث شده است تا درگاهان به یکی از مقاصد محبوب و جاذبه‌های گردشگری تفت بدل شود و هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

بهترین زمان بازدید از این آبشار، اوایل بهار تا اواخر تابستان است.

آشنایی با آبشار درگاهان تفت

آبشار فصلی دره گاهان با ارتفاعی بیش از ۲۰ متر، در جنوب غربی شهر تفت یزد واقع شده است.

این آبشار، داخل دره‌ای در دامنه شیرکوه قرار دارد که آب آن از باران و ذوب تدریجی برف‌های شیرکوه در فصل بهار و اوایل تابستان تأمین می‌شود و در ارتفاع بالای ۲۰ متر به‌صورت آبشار درمی‌آید.

آبشار دره گاهان به‌همراه سنگ‌های مساعد صخره‌نوردی، هوای مطبوع و جاذبه‌های طبیعی دره؛ منطقه اکو توریستی و تفرجگاهی زیبا ساخته تا گردشگران زیادی را برای گذراندن اوقات فراغت در یک ناحیه ییلاقی در دل کویر به‌سوی خود بکشاند.

بازدید از آبشار درگاهان را از دست ندهید

آبشار دره گاهان یزد در مواقعی از سال به دلیل کم‌آبی و شرایط جوّی خشک می‌شود ولی در زمان پرآبی، زیبایی آن دیدنی است و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده، چشم‌اندازی وصف‌ناپذیر دارد.

شاید به علت گاه‌گاه بودن و فصلی بودن آبشار این دره می‌باشد که به این نام معروف شده است.

منطقه دره گاهان، یک جاذبه باستانی به نام قلعه «پهلوان بادی» بر بلندای صخره‌ای بزرگ دارد که در سالیان دور، پناهگاه شخصی به همین نام بوده و افسانه‌های زیادی نیز در مورد آن بر زبان‌هاست؛ همچنین آثار و بقایای آن را می‌توان بر فراز صخره مذکور مشاهده کرد.

شیرکوه مناطق طبیعی بسیاری را در برگرفته‌ است. در دل دامنه‌ی شیرکوه درختانی با میوه‌های سردسیری مشاهده می‌گردد.

این منطقه جاذبه‌های طبیعی چون غارها و کوه‌هایی زیبا داشته که برخی از آن‌ها شامل برفخانه دایمی طرزجان، غار زیبای نباتی و کوه فوق العاده زیبای عقاب است.

این منطقه همچنین مناطق ییلاقی را چون فراشاه(اسلامیه)، بیداخوید، سانیچ، منشاد، سخوید، نیر، توده، زردین و تنگ چنار با کوچه باغ های قدیمی و زیبای انار را شامل شده که زیبایی‌های منطقه را دو چندان کرده‌اند.

ویژگی‌های جالب آبشار درگاهان

آبشار فصلی دره گاهان یزد با بیش از ۲۰ متر ارتفاع در فصل بهار تا اوایل تابستان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری استان یزد است و با اسامی دیگر درگاهان و دره گاوان نیز شناخته می شود.

به دلیل سنگ های مناسب برای صخره نوردی، این آبشار تبدیل به یکی از مقاصد اصلی صخره نوردان شده است.

بازدید از آبشار درگاهان را از دست ندهید

آبشار درگاهان در دامنه شیرکوه قرار دارد و یک آبشار فصلی محسوب می شود چرا که در فصل بهار، برف های موجود بر روی شیرکوه آب می شود و تا اوایل فصل گرما از بالای کوه به صورت آبشار در می آید.

این آب از ییلاقات ده بالا و طزرجان به این سمت پایین دست حرکت می کند و در نهایت به دلیل وجود صخره های بزرگ در این بخش از دره، به یک آبشار ۲۰ متری تبدیل می شود.

این آبشار اسرار آمیز در ۵ کیلومتری شهر تفت واقع در استان یزد قرار گرفته است. آبشار دره گاهان در ضلع جنوبی شهر تفت قرار دارد و تقریباً در قسمت ورودی استان فارس واقع شده است.

برای رسیدن به این آبشار چشم نواز، پس از ورود به استان یزد به سمت شهرستان تفت بروید و سپس از کمربندی شهرستان تفت وارد خیابان طریق الرضا شوید.

آبشار دره گاهان در قلب دامنه قله شیر کوه قرار گرفته است. در دامنه این قله بلند، زیبایی ها و جاذبه های طبیعی کم نظیری وجود دارد.

کوه ها و غارهایی چون برف خانه دائمی طرزجان، کوه شگفت انگیز عقاب و غار زیبای نباتی در دامنه شیر کوه وجود دارند که مشابه آن ها را در کمتر جایی خواهید دید.

سرزمین های ییلاقی و سرسبز مانند سانیچ، منشاد، نیر، فراشاه (اسلامیه)، توده، بیداخوید، سخوید، زردین و تنگ چنار که در فصل بهار و اوایل تابستان فضای بسیار فرح بخش و طبیعت فوق العاده ای دارند.

در محدوده آبشار چندین مهمان سرا و محل اقامت ساخته شده است و گردشگران می توانند اقامتی هیجان انگیز در دامنه قله شیر کوه را تجربه کنند.

نمایی از آبشار دره گاهان یزد

هرچند دلیل نام گذاری این آبشار فصلی به صورت قطعی مشخص نیست، ولی چندین نظریه در مورد آن وجود دارد:

  1. بسیاری معتقد هستند که به دلیل فصلی بودن و گاه گاه بودن آبشار نام آن با عنوان دره گاهان در میان مردم رواج پیدا کرده است.
  2. برخی نیز به دلیل چرای گاوها در فصول مختلف سال در این دره آن را با عنوان دره گاوان می‌شناسند.
  3. نظریه سوم به دلیل استفاده از کلمه “گاهان”، به آیین ها و رسوم زرتشتیانی که از هزاران سال پیش در این منطقه اقامت داشته اند اشاره می کند.

این دره به دلیل آب و هوای مطبوع محل برگزاری جشن های سنتی و مذهبی آیین زرتشت و بومیان این منطقه بوده است. به همین دلیل نام درگهان برای این آبشار در نظر گرفته شده است.

بازدید از آبشار درگاهان را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خخخخ IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 0
    بسیار زیباست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید