معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مصرف روزانه استفاده از لبنیات بایستی ۲۵۰ گرم باشد که این میزان در حال حاضر ۱۰۴ گرم است.

کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، جلال رحمانی روز چهارشنبه با اشاره به پویش ملی سلامت در نشست خبری با اصحاب رسانه قزوین، مشکلات معیشتی را یکی از دلایل کاهش سرانه مصرف لبنیات دانست و اظهار کرد: تبلیغات اشتباه از لبنیات در فضای مجازی و حقیقی نیز یک دیگر از عوامل مهم کاهش لبنیات در سطح کشور و استان اعلام شده است.

وی ادامه داد: اجرای پویش فشار خون بالا و دیابت طی ماه های گذشته به انجام رسید و این موضوع در استان با مشارکت ۸۱ درصدی افراد بالای ۱۸ سال و ۹۹ درصدی جمعیت روستایی انجام شد و در شهرها نیز ۷۵ درصد شرکت داشتند که شناسایی های خوبی در خصوص این بیماری ها در سطح استان صورت گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر درمان دارویی این ۲ بیماری، تغییر رفتار فرد در سبک زندگی برای کنترل آنها نیز کارساز است به طوری که تحرک بدنی و هم کنترل استرس در بیماری های دیابت و فشار خون تاثیر مثبت به همراه دارد.

به گفته رحمانی، بسیاری از افراد دیابتی و دارای فشار خون تحت درمان هستند اما چون رعایت سبک زندگی را ندارند، درمان های دارویی برروی آنها تاثیرپذیر نیست.

این مسوول با اشاره به اجرای طرح پویش تغذیه، خاطرنشان کرد: این طرح که از اول بهمن ماه جاری آغاز و تا ۱۵ همین ماه به مدت ۲ هفته با شعار "استفاده از نمک کم و تصفیه شده یددار" و "لبنیات دوست سلامت از کودکی تا پیری" در حال اجرا است.

رحمانی در ادامه با اشاره به کاهش مصرف شیر، اظهار کرد: مصرف شیر در سال ۹۹ به ۲.۸ دهم لیوان رسیده بود و مصرف ماست که یکی از مواد غذایی ثابت سفره ایرانی ها است هم سالانه به ۷۶ کیلوگرم رسیده که کاهش یک دومی را به دنبال داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: با توجه به مساله مهم کنترل بیماری سرطان، هفته بعد طرح مبارزه با سرطان را در سطح استان قزوین اجرایی خواهد شد.

وی، شایع ترین سرطان های موجود در حال حاضر را ریه، پروستات و پوست اعلام کرد و گفت: بیمارانی که با این مساله درگیر هستند در قزوین می توانند با مراجعه به مراکز خدماتی جامع سلامت، خدمات لازم را دریافت کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید