اگر فکر می‌کنید بونیون دارید، باید سریعا به دنبال درمان آن باشید. زیرا بونیون‌ها در مراحل اولیه معمولا با اقدامات محافظه کارانه درمان می‌شوند. اما اگر به حال خود رها شوند، مشکلات بسیار زیادی را برای شما بوجود می‌آورند.

آیا پس از جراحی بونیون احساس درد خواهم کرد؟

جراحی بونیون یک جراحی رایج است که به منظور اصلاح بونیون انجام می‌شود. با این حال، تجربه کمی درد و ناراحتی پس از انجام این جراحی طبیعی است، زیرا این روش درمانی شامل برش و تنظیم مجدد استخوان‌های پا می‌شود و میزان درد آن به وسعت جراحی و تحمل فرد بیمار بستگی دارد. برای بیمارانی که بونیون‌های خفیف تا متوسط دارند، می‌توان به جای جراحی از موبیلیزاسیون پا استفاده کرد.

رعایت تمامی دستورالعمل‌های پزشک متخصص در مورد محدود کردن فعالیت‌ها و انجام تمرینات توانبخشی پس از جراحی حائز اهمیت می‌باشد و بیماران برای رسیدن به بهبودی کامل باید تمامی آن‌ها را با دقت انجام دهند.

متداول‌ترین علل درد پا پس از جراحی بونیون

احساس درد و ناراحتی پس از عمل جراحی بونیون علت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تورم که ممکن است چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد.

تحریک اعصاب که می‌تواند منجر به درد، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی شود.

التیام یا بهبود استخوان‌ها که ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

بافت اسکار که معمولا در اطراف محل برش ایجاد می‌شود و موجب درد یا سفتی می‌گردد.

بهبودی پس از جراحی

بهبودی پس از جراحی به زمان نیاز دارد و بیماران معمولا تا چند هفته یا حتی چند ماه پس از جراحی احساس بهتری خواهند داشت. در طول این مدت بیماران باید از تمامی دستورالعمل‌های پزشک معالج خود پیروی کنند و در تمامی جلسات ملاقات با پزشک حضور داشته باشند. دوره بهبودی برای هر بیمار نسبت به سایر بیماران متفاوت است و افراد باید به تمامی علائم و نشانه‌های بدن خود در طول این مدت توجه بسیار زیادی داشته باشند.

دشواری هنگام پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار اولین و شایع‌ترین شکایت بیماران پس از جراحی بونیون است که به دلیل برداشتن استخوان و بافت ایجاد می‌شود.

دشواری هنگام ورزش کردن دومین شکایت بیماران پس از جراحی بونیون است که به دلیل عدم حرکت آسان پا ایجاد می‌شود. دکتر بابک اتوکش معمولا به بیماران خود توصیه می‌کند که در دوره بهبودی پس از جراحی، ورزش کردن را با انجام حرکت‌های ساده مانند پیاده روی و کشش‌های ملایم شروع کنند و میزان آن را به مرور زمان افزایش دهند.

دستورالعمل‌های متداول پس از عمل

آیا پس از جراحی بونیون احساس درد خواهم کرد؟

  • استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن‌های تجویز شده برای کاهش التهاب و درد
  • نگه داشتن پای عمل شده بالاتر از سطح بدن
  • پوشیدن کفش یا گچ مخصوص
  • بانداژ کردن پا با پانسمان تمیز
  • انجام تمرینات توانبخشی خاص برای بازگرداندن دامنه حرکتی
  • محرومیت از رانندگی تا زمان بهبودی کل پا

اکنون که با عوارض جانبی منفی جراحی بونیون و دستورالعمل‌های متداول پس از آن آشنا شدید، لازم است با نوعی فیزیوتراپی پا نیز آشنا شوید. موبیلیزاسیون پا نوعی فیزیوتراپی است که به بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری پا کمک می‌کند و موجب تقویت عضلات اطراف بونیون می‌شود. ترکیب این روش‌های درمانی می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران مبتلا به بونیون کمک بسیار زیادی کند.

علائم هشدار دهنده پس از جراحی

جراحی بونیون علاوه بر درد دارای عوارض جانبی منفی دیگری از جمله بی‌حسی، گزگز، سوزش در ناحیه عمل، عفونت و عود مجدد بونیون نیز می‌باشد که ممکن است چند ماه پس از جراحی نیز ادامه داشته باشد. از میان این عوارض منفی عفونت و عود مجدد بونیون اهمیت و خطر بیش‌تری دارد. خطر عفونت در بیماران مبتلا به دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف و افراد سیگاری بیش‌تر است و در صورت بروز هر گونه عفونت پس از عمل جراحی باید سریعا به "دکتر بابک اتوکش" متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

آخرین عارضه منفی جراحی بونیون، خطر عود مجدد آن است که در بیماران با سابقه خانوادگی، افرادی که قبلا جراحی بونیون انجام داده‌اند و افرادی که دستورالعمل‌های پس از جراحی را رعایت نکرده‌اند بیش‌تر از دیگر افراد دیده می‌شود.

آیا پس از جراحی بونیون احساس درد خواهم کرد؟

اگر احساس کردید درد شما بیش‌تر از حد انتظار است و یا علائم دیگری مانند قرمزی، تورم، تب یا لرز، خونریزی، مشکل در تنفس و خارج شدن چیزی از محل برش را دارید، حتما به متخصص پا و مچ پا مراجعه کنید. مراجعه به متخصص پا و مچ پا با مشاهده اولین علائم و نشانه از بروز یک مشکل، می‌تواند به شما کمک کند تا از عوارض جدی‌تر جلوگیری کنید. در چنین مواردی، پزشک وضعیت شما را ارزیابی کرده و توصیه می‌کند که برای درمان باید از چه روشی استفاده کنید.

اگر فکر می‌کنید بونیون دارید، باید سریعا به دنبال درمان آن باشید. زیرا بونیون‌ها در مراحل اولیه معمولا با اقدامات محافظه کارانه درمان می‌شوند. اما اگر به حال خود رها شوند، مشکلات بسیار زیادی را برای شما بوجود می‌آورند.

منبع: وب سایت ارتوپد دکتر بابک اتوکش: https://drbotoukesh.ir

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید