جاهای دیدنی استان یزد بسیار تماشایی است همراه باشید و درباره بهترین جاذبه‌های تاریخی اشکذر یزد بدانید.

بهترین جاذبه‌های تاریخی اشکذر یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان یزد یکی از زیباترین استان های ایران در مرکز کشور است.

این استان و به خصوص شهر یزد یکی از مقاصد گردشگری برتر در ایران است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن دیدن می کنند.

شهر یزد به عنوان اولین شهر خشتی جهان و دیگر شهرهای این استان جاذبه ها و آثار تاریخی بسیار زیاد و شگفت انگیزی دارند. یکی از این شهرهای باستانی اشکذر است.

جاذبه‌های گردشگری بهتر در اشکذر یزد

آب انبار هفت بادگیری عصر آباد

آب انبار هفت بادگیری عصرآباد متعلق به عهد مظفرالدین شاه قاجار می باشد که در روستای عصر آباد زارچ قرار گرفته است.

این آب انبار توسط یک زرتشتی و مخصوص زرتشتیان همان روستا ساخته شده اما به دلیل قرارگیری بر سر راه قدیم و زیارتی یزد مشهد با وجود یک راه ورودی، دو پاشیر جداگانه دارد که توسط تیغه ای آجری از هم جدا شده است.

آب انبار هفت بادگیری عصر آباد ، نه تنها از نظر تعداد بادگیر رتبه اول را دارد، بلکه جزو اندک آب انبارهای دو مخزنی ایران نیز محسوب می شود که به هم چسبیده اند.

ارتفاع بادگیرها از سطح زمین حدود شش متر می باشد.

بادگیرها به شکل زیبایی تزیین شده اند و در نمایی دوردست هر هفت بادگیر آن در یک ردیف به صف ایستاده اند که از شاهکارهای معماری ایران زمین به حساب می آیند.

این بنا به شماره ۷۷۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بهترین جاذبه‌های تاریخی اشکذر یزد

مجموعه حجت ‌آباد

مجموعه‌ی تاریخی و ارزشمند «حجت‌آباد» در روستایی به همین نام، قرار دارد و متشکل از بخش‌هایی همچون باغ، ساختمان‌های متعدد، حمام، آب‌انبار، ساباط و کاروانسرا است.

این مجموعه‌ی عظیم به دستور و نیابت «میرزا محمد مستوفی» از حاکمان وقت یزد احداث شده است.

اثری برجای مانده از دوران حکومت قاجاریان و اواخر پادشاهی ناصرالدین شاه که در مسیر «قنات قدیمی حجت آباد»، قرار دارد.

ساختمان باغ این مجموعه دارای مساحتی ۱۴۰۰ متر مربع و در سه طبقه احداث شده که از قسمت‌هایی همچون سرسرا، هشتی، چندین اتاق، راهروهایی چهارگانه، ایوان و گنبد، تشکیل شده است.

از ویژگی‌های جالب آن، تزئینات این باغ به وسیله‌ی آجر است که بسیار زیبا و هنرمندانه صورت گرفته و به عنوان میراث ملی کشور، به ثبت رسیده است.

قلعه تاریخی ابراهیم آباد صدوق

قلعه تاریخی ابراهیم آباد در روستای ابراهیم ‌آباد ، در دهستان رستاق شهرستان صدوق استان یزد واقع شده است .این قلعه در قرن هفتم و هشتم هجری قمری ساخته شد.

قلعه ابراهیم آباد بنای خشتی و گلی با سردر و رواق ‌های آجری است و بخش ‌های باقی مانده حکایت از آن دارد که قلعه دارای دو حصار بوده و کاربری مسکونی داشته است و که تا چند دهه پیش تمامی اهل روستا در آن زندگی می ‌کردند و اکنون نیز جمعی از خانوار در آن زندگی می‌ کنند و گسترش اساسی آن در یک دوره زمانی حکایت دارد.

تزئینات به کار رفته قلعه در کاربندی آجری سردر ورودی ، رواق ‌های پیرامون ، هشتی ، کنگره ‌های خشتی لبه ‌های حصار و برج می باشد.

بهترین جاذبه‌های تاریخی اشکذر یزد

بناهای تاریخی و دیدنی اشکذر

مجموعه شاه سلطان محمود

مجموعه شاه سلطان محمود که در روستای بُندرآباد واقع شده است، خانقاه شیخ تقی ‌الدین دادامحمد (شیخداد) بوده است.

این بنا که در قرن هفتم ه.ق احداث شد، از حیث نقشه ساختمانی و طرز ساخت کاملا به مسجد شباهت دارد.

در جنوب صحن آن صفه‌ای به طول یازده متر و در جنوب این صفه، گنبدی که با کاشی‌ های فیروزه رنگ شش ضلعی و حواشی معرق پوشیده شده دیده می شود.

در این مجموعه محرابی به چشم می ‌خورد که طرفین آن دو اتاق کوچک با تزئینات کاشی فیروزه‌ ای وجود دارد. در این بقعه آثار و قبور متعددی دیده می ‌شود که محل دفن عده‌ ای از مشایخ سلسله دادائی است.

ساختمان این بنا حدود ده هزار مترمربع زیر بنا دارد و شامل مسجد ذوقبلتین، حسینیه، خانقاه، آب ‌انبار، مکتب خانه، نانوایی، حمام، برج‌ های حفاظتی و مقبره ای است که مدفن عده ‌ای از مشایخ سلسله «دادایی» است.

سنگ‌ های قبور این مجموعه به لحاظ هنر طراحی، خوشنویسی و حجاری دارای ارزش فراوان هستند.

در مسجد جامع این مجموعه منبری از کاشی معرّق با نقوش گره اسلیمی و خط ثلث وجود دارد که ازنظر هنری در هیچ جای استان یزد نمی ‌توان دید.

این مجموعه که به مرور زمان در زیر ریگ‌ های روان کویری مدفون شده بود به همت سازمان میراث فرهنگی از زیرخاک بیرون آورده شد.

یکی از مهمترین و عجیب ‌ترین قسمت ‌های این مجموعه تونلی است که این خانقاه را از زیرزمین به مسجد شاه ولی در شهرستان تفت متصل می ‌سازد.

ازدیگر شگفتی‌ های این مکان شکل ظاهری مجموعه‌ است به طوری که اگر از بالا به این ساختمان نگاه کنیم شکل کلمه لا اله الا الله را تشکیل داده است.

بهترین جاذبه‌های تاریخی اشکذر یزد

مسجد حاجی رجبعلی

مسجد حاجی رجبعلی اشکذر شماره ثبت: ۲۸۹۶ مسجدی با شکوه، دارای ایوانی تابستانی و گرمخانه و چهار دری ورودی با ستون هایی معتبر و صحن و گنبد.

بانی مسجد حاج ملا رجبعلی فرزند میرزا عبدا… فراهانی الاصل مشهور به اشتری و در سال ۱۲۱۵ تا ۱۲۲۰ قمری ساخته شده است.

مسجد دارای وقف نامه معتبر، بلند بالا و طومار شکلی که تاریخ آن به سال ۱۲۲۷ قمری می باشد.

مسجد حاجی رجب علی اشکذر مربوط به دوره قاجار است و در اشکذریزد، محله توده واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید