جاهای دیدنی شمال شرق ایران پر شمار است همراه باشید تا بدانیم زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی کجاست؟

زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان درگز به‌دلیل قرارگیری در پایین رشته‌کوه‌های هزار مسجد، آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. دمای هوا در فصل تابستان در درگز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد و در فصل زمستان نیز به دو درجه زیر صفر می‌رسد. بهترین زمان سفر به درگز از نیمه‌های فصل بهار تا پایان آن و اواخر فصل تابستان است. طبیعت اطراف شهر در این روزها زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد.

جاذبه‌های طبیعی درگز

پارک ملی تندوره

  • آدرس: استان خراسان رضوی، ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان درگز، پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره از زیباترین مناطق حفاظت‌شده ایران در درگز است. این پارک در منطقه‌ای کوهستانی و نزدیک به ترکمنستان قرار دارد. پارک تندوره که یکی از ۲۳ پارک ملی ایران به شمار می‌رود، جزو بهترین زیستگاه‌های حیوانات و جانوران وحشی است. در این پارک، جانورانی مانند میش، قوچ و اوریال زندگی می‌کنند. پارک ملی تندوره علاوه بر حیوانات متنوع، پوشش گیاهی خاصی نیز دارد و صخره‌ها و دره‌های آن مملو از گیاهان منحصربه‌فرد است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی

تفرجگاه امام قنبر

  • آدرس: استان خراسان رضوی، درگز، نزدیکی روستای داغدار، تفرجگاه امام قنبر

تفرجگاه امام قنبر از جاذبه‌های طبیعی زیبای درگز در میان ارتفاعات الله اکبر است. این تفرجگاه زیبا، نزدیک روستای داغدار قرار دارد. چشم‌اندازهای جذاب، طبیعت سرسبز، چشمه و مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ آن هر گردشگری را جذب تفرجگاه می‌کند. دلیل شهرت تفرجگاه امام قنبر، وجود چشمه‌های آب گرم آن است که از خواص دارویی بسیار خوبی برای استفاده گردشگران برخوردارند.

غار قزلق

  • آدرس: خراسان رضوی، ۲۲ کیلومتری جنوب شرق درگز، بعد از روستای قزلق، نیمه راه ارتفاعات شازی و کانی‌گاز، هفت کیلومتری چاپشلو، غار قزلق

غار قزلق از زیباترین غارهای درگز است و در ۲۲ کیلومتری جنوب شرق این شهر و در ارتفاعات شازی و کانی گاز قرار دارد. طول غار قزلق ۱۰۰ کیلومتر است. این غار جزو غارهای آهکی محسوب می‌شود که انسان‌ها در عصر حجر از آن استفاده می‌کردند و دو دالان ورودی دارد. غار قزلق از گذشته تا به امروز جزو مکان‌های مقدس درگز محسوب می‌شود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی

آبشار نورالی

  • آدرس: استان خراسن جنوبی، شهرستان درگز، روستای چهارراه، ارتفاعات هزارمسجد، کوه نورالی، آبشار نورالی

آبشار نورآلی در ارتفاعات هزار مسجد و در منطقه النگ قرار دارد. این آبشار نزدیک کوه گوش اسبی و نوردالی واقع شده است. برای دسترسی به آبشار باید از شهرستان لایین به روستای چهارراه حرکت کنید و از آنجا با پای پیاده به سوی آبشار بروید. زیبایی طبیعت آبشار نودالی در نیمه دوم فصل بهار حیرت‌انگیز است.

جاذبه‌های تاریخی درگز

مقبره علامه شهرستانی


یکی از شخصیت‌های تاریخی معروف در این شهر علامه شهرستانی است. این عالم بزرگ در زمینه‌های مختلف از جمله فقه، فلسفه، حدیث و تفسیر صاحب نظر بود. این فرد در میان مردم درگز بسیار مورد احترام بود، به همین دلیل، مقبره باشکوهی برای او ساختند. معماری خاص این مقبره نشان‌دهنده اهمیت تاریخی آن است. امروزه به عنوان یک زیارتگاه پرطرفدار و یک جاذبه گردشگری برجسته در این شهرستان قرار دارد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی

منطقه تفریحی امام قنبر


یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی درگز منطقه تفریحی امام قنبر است. تفرجگاه امام قنبر در میان ارتفاعات الله اکبر و در نزدیکی روستای داغدار قرار گرفته است. این منطقه زیبا مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای دارد که با فضای سرسبز، درختان بلند، نهرها و رودخانه‌ای روان با آب شفاف و گوارا مزین شده است. این تفرجگاه به خاطر چشمه‌های معدنی آب گرم خود که فواید ارزشمندی برای سلامت دارند، شناخته شده است.

قبرستان گبرها


یکی دیگر از مکان‌های تاریخی درگز، قبرستان گبرها است که قدمت آن به قرن ششم تا نهم هجری و دوره حکومت ایلخانی بازمی‌گردد. این گورستان باستانی متعلق به زرتشتیان و مغول‌ها بود که به گبرها معروف بودند. این گورستان که بر روی تپه‌ای نزدیک محل سکونت آنها ساخته شده است، اکنون یک جاذبه تاریخی باارزش در شهر است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی

بقعه سید علی خان درگزی


آرامگاه سید علی خان درگزی یکی دیگر از بناهای تاریخی شاخص درگز است که قدمت آن به دوره مشروطیت می‌رسد. سید علیخان درگزی شاعر و سیاستمدار نامی است که سازمان فرهنگی و اصلاح‌طلب موسوم به اصحاب سراچه را در خراسان تأسیس کرد. بقعه در گورستانی متروک قرار دارد و دارای سازه آجری مربع شکل با سقف گنبدی است.

مقبره حضرت سلطان درگز

بقعه حضرت سلطان درگز بقعه‌ای خشتی و سفالی است که در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری جنوب جاده قوچان به درگز واقع شده است. این مقبره مربعی شکل به عقیده بسیاری از روستاییان مقبره سلطان سنجر سلجوقی است، ۷٫۷ متر طول و عرض دارد. بنا با تزیینات گلی و مقرنس‌های زیبا مزین شده است. همچنین دارای سکوی گچی است که نقوش پیچیده اسلیمی و اشعار حکاکی شده به رنگ قرمز را به نمایش می‌گذارد.

حمام جشن آباد


حمام جشن آباد اثری تاریخی است که در روستای جشن آباد در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان درگز واقع شده است. قدمت این حمام به دوره قاجاریه می‌رسد و توسط حاج حیدر حیدری ساخته شده است. بعدها توسط اهالی روستا خریداری و به ساختمان عمومی تبدیل شد. حمام دارای یک ورودی کوچک با طاق‌های هلالی و یک راه پله منحنی است. این مکان دارای بخش‌های مختلفی از جمله فضای مدور با آلاچیق‌های بزرگ و کوچک، گلخانه و گنبد مرکزی بزرگ با نورگیر است. حمام از مصالحی مانند آجر، ساروج، آهک و سنگ ساخته شده است که سبک معماری آن زمان را به نمایش می‌گذارد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید