استان لرستان جاهای دیدنی بسیاری دارد همراه باشید تا بدانیم زیباترین جاذبه‌های گردشگری دلفان کجاست.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دلفان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاذبه های شهر دلفان تنها به طبیعت سرسبز حوالی آن نیست، چرا که آثار تاریخی بسیاری نیز در این منطقه وجود دارد.

پل گرمابه، آبشار قمش، آبشار غسلگه و منطقه شکار ممنوع گرین از جمله مشهورترین مکان های دیدنی دلفان به شمار می‌آیند که دیدن آن‌ها به هر گردشگری توصیه می‌شود.

در بازدید از این شهر فراموش نکنید که حتما سری به چشمه آبگرم دلفان بزنید و در آنجا با آبتنی کردن دردهای مفصلی خود را تسکین بخشیده و استراحت کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر به کوهنوردی علاقه‌مندید، به کوه چهل نابالغان که یکی دیگر از دیدنی های دلفان به شمار می‌آید، بروید و یک تجربه‌ی ناب را برای خود رقم بزنید.

در داخل شهر دلفان نیز می‌توانید از پارک جنگلی دلفان و پارک صخره‌ای باباطاهر دیدن کنید و از گشت و گذار در آنجا لذت ببرید.

جاذبه‌های زیبا و تماشایی دلفان لرستان

مهراب کوه

از دیگر دیدنی‌های دلفان می‌توان به کوه شگفت‌انگیز مهراب با ارتفاع ۲۴۰۰ متر در ۵۴ کیلومتری شهر نورآباد اشاره کرد، صخره‌های سر به فلک کشیده مهراب، چون اسیران به زنجیر کشیده‌ای چشم هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دلفان کجاست؟

این کوه از دو نیمه مهراب کوچک و مهراب بزرگ تشکیل شده‌است که پوشیده از درختان کهنسالی چون گردو، سماق، زالزالک، آلو، انگور، انجیر، سیب و گلابی وحشی است.

وجود غارهای تنگ قلا، داله‌لان، غار باغ سیری جان و ده‌ها غار کوچک و بزرگ دیگر که از زمان باستان وجود داشته و جایگاهی برای اختفای گنجینه سلاطین و محلی برای اسکان موقت دامداران بوده و همواره حافظ جان و مال مردم دره مهرگان بوده، بر زیبایی‌های این منطقه افزوده‌است.

وجود تاپو (محلی برای نگه‌داری غلات به زبان محلی) با قدمتی هزاران ساله در دل صخره‌های سر به فلک کشیده مهراب که محل نگه‌داری آذوقه ساکنان این منطقه بوده با وجود زمستان‌های سرد و طاقت‌فرسا و پر برف در سنوات گذشته، همواره مددی الهی برای مردم این منطقه بوده، هم باعث دیدنی‌تر شدن این ناحیه از ایران زمین شده‌است.

بلندترین آبشار دلفان نیز که در دامنه کوه مهراب قرار دارد و به آن داله‌لانه (آشیانه عقاب‌ها) می‌گویند با ارتفاع ۱۰۰ متر برزیبایی این کوه و دیدنی‌های دلفان افزوده‌است.

آبشار قمیش

این آبشار در کوه ماده گودال و در ضلع شمالی روستای قمش (ایتیوند جنوبی) واقع شده‌است.

قمش، روستایی از توابع بخش کاکاوند شهرستان دلفان است که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دلفان واقع شده‌است و دارای آثار باستانی و تاریخی بسیاری است.

این منطقه همچنین دارای پوشش گیاهی بسیار غنی است و جنگل‌های بلوط آن کم‌نظیر است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دلفان کجاست؟

آبشار غسلگه

آبشار غسلگه(خسله) در ۱۵ کیلومتری جنوب نورآباد و در فاصله سیصد متری بقعه امامزاده حسن گاویار(سیدپیرمحمد) واقع است.

این آبشار که دارای حوضچه ای به مساحت ۲۵ متر مربع است، معمولا هر سال تا اواسط تابستان دوام می آورد اما آب چشمه ای که در کنار حوضچه واقع است، تقریبا در تمام فصول سال جاری است.

در سالیان اخیر حفاری های غیرمجاز، منظره طبیعی این منطقه را دچار تغییر کرده است. از دیگر آبشارهای قابل ذکر در این منطقه می توان به آبشار روستای پیردوستی در شمال نورآباد نیز اشاره کرد.

چشمه آبگرم دلفان

چشمه آبگرم دلفان در استان لرستان به عنوان یک جاذبه گردشگری سلامت و درمان، همچون الماسی در دامنه‌های رشته کوه زاگرس می‌درخشد.

چشمه دلفان در۶۰ کیلومتری غرب شهر نورآباد و در بین ۲ رشته کوه «گله» و «سفیدکوه» در زاگرس و در محل تلاقی ۳ رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره، واقع شده است.

این جاذبه طبیعی به عنوان یک مکان در حوزه گردشگری درمانی، همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و دوستدار طبیعت است.

جاهای دیدنی دلفان

چهل نابالغان

چهل نابالغان یکی از کوه‌های عظیم زاگرس در مرز استان لرستان و استان همدان جزئ شهرستان نهاوند است. چهل نابالغان از شمال به نهاوند، و از شرق به بروجرد محدود است.

بلندترین قله آن یال کبود با ارتفاع تقریبی ۳۸۵۰ متر است.چهل نابالغان بخشی از رشته کوه بزرگ گرین است و دسترسی به آن بیشتر از دهستان فلکین دلفان به راحتی امکان پذیر است.

سراب گاماسیاب در دامنه شمالی این کوه قرار دارد وآب سراب ناشی از یخچال کوه است.

می گویند هنگامی که ایرانیان در جنگ نهاوند شکست خوردند و نهاوند بدست تازیان مسلمان گشوده شد، تازیان فاتح چهل تن از اشراف زادگان و بزرگ زادگان و شاهزادگان را که سن آنها نابالغ بود و در نهاوند زندگی می کردند به کوه گرین برده و گردن زدند، بدین ترتیب نام این منطقه چهل نابالغان شد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دلفان کجاست؟


منطقه شکار ممنوع گرین

منطقه ۷۰ هزار هکتاری گرین واقع در شمال شهرستان سلسله از طرف سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام شده‌است. این منطقه از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از غرب به شهرستان دلفان محدود است.

تپه باستانی سیکوند

محل به وقوع پیوستن جمگ گئومات (بردیای دروغین) و داریوش که طبق سنگ نوشته بیستون و شواهد به دست آمده محل دژ گئومات و نبرد با داریوش در منطقه سیکوند است که به ثبت ملی رسیده‌است.


راه باستانی گاوشمار

در ۵۴کیلومتری جنوب غربی نورآباد مرکز شهرستان دلفان و در روستای گنجدره (گنجره) واقع شده‌است.

این راه یکی از محورهای ارتباطی باستانی در ایران باستان بوده‌است و بخشی از راه شاهی معروف بین هگمتانه و شوش بوده‌است که در گذشته‌های دور ارتباط دو پایتخت زمستانی و تابستانی هخامنشیان را میسر می‌ساخته‌است.


بقعه حسن گاویار

حسن گاویار از عرفای لک زبان قرن هفتم هجری قمری دلفان این بقعه در ۱۶ کیلومتری نورآباد در دامنه رشته کوه بزکن و در یک کیلومتری آبشار زیبای غسلگه واقع است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دلفان کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید