۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 55488990

استان لرستان جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری دارد همراه باشید تا بدانیم مهراب کوه دلفان کجاست.

مهراب کوه دلفان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: از دیدنی‌های دلفان می‌توان به کوه شگفت‌انگیز مهراب با ارتفاع ۲۴۰۰ متر در ۵۴ کیلومتری شهر نورآباد اشاره کرد، صخره‌های سر به فلک کشیده مهراب، چون اسیران به زنجیر کشیده‌ای چشم هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کنند.

این کوه از دو نیمه مهراب کوچک و مهراب بزرگ تشکیل شده‌است که پوشیده از درختان کهنسالی چون گردو، سماق، زالزالک، آلو، انگور، انجیر، سیب و گلابی وحشی است. وجود غارهای تنگ قلا، داله‌لان، غار باغ سیری جان و ده‌ها غار کوچک و بزرگ دیگر که از زمان باستان وجود داشته و جایگاهی برای اختفای گنجینه سلاطین و محلی برای اسکان موقت دامداران بوده و همواره حافظ جان و مال مردم دره مهرگان بوده، بر زیبایی‌های این منطقه افزوده‌است.

وجود تاپو (محلی برای نگه‌داری غلات به زبان محلی) با قدمتی هزاران ساله در دل صخره‌های سر به فلک کشیده مهراب که محل نگه‌داری آذوقه ساکنان این منطقه بوده با وجود زمستان‌های سرد و طاقت‌فرسا و پر برف در سنوات گذشته، همواره مددی الهی برای مردم این منطقه بوده، هم باعث دیدنی‌تر شدن این ناحیه از ایران زمین شده‌است.

بلندترین آبشار دلفان نیز که در دامنه کوه مهراب قرار دارد و به آن داله‌لانه (آشیانه عقاب‌ها) می‌گویند با ارتفاع ۱۰۰ متر برزیبایی این کوه و دیدنی‌های دلفان افزوده‌است.

مهراب کوه دلفان کجاست؟

آشنایی با مهراب کوه دلفان

دلفان را باید سرزمین گنج های پنهان دانست، چرا که هنوز بسیاری از آثار طبیعی و تاریخی این دیار ناشناخته مانده است.

در این میان مهراب کوه یکی از دیدنی های دلفان در لرستان است که از شگفتی‌های پر رمز و رازی برخوردار است و طبیعت زیبای این کوه حکایت از زبردستی نقاش ازل دارد که آن را به این زیبایی مزین کرده است.

این کوه در حوزه جغرافیایی شهرستان دلفان قرار دارد که عظمت و تصویر زیبای آن در ادبیات و فرهنگ عامه مردم منطقه به وضوح پیداست، به گونه‌ای که بسیاری از مهراب کوه سترگ به عنوان یک کوه پر رمز و راز و افسانه‌ای یاد می‌کنند.

این کوه زیبا از دو نیمه مهراب کوچک و مهراب بزرگ شکل گرفته که هر کدام پوشیده از درختان کهنسال سبز قبایی چون گردو، سماق، زالزالک، آلو، انگور، انجیر، سیب و گلابی وحشی باغ سیری جان است.

مهراب کوه با وجود غارهای تنگ قلا، داله لان، غار باغ سیری جان و ده ها غار کوچک و بزرگ دیگر در دوره ایران باستان تا عصر کنونی جایگاهی برای اختفای گنجینه سلاطین و محلی برای دامداران رهگذری بوده و همواره حافظ جان و مال مردم دره مهرگان بوده است.

بسیاری از کسانی که در گذشته با حاکمان منطقه اختلاف یا در حال مبارزه با شاهان بوده‌اند، این کوه و غارهای آن محل اقامت و پناه آنان به شمار می‌رفت.

همچنین آبشار داله لان که بلندترین آبشار دلفان محسوب می‌شود نیز در دامنه کوه مهراب قرار دارد.

این آبشار که در زبان این دیار به آن داله لانه (به معنی آشیانه عقاب ها) می‌گویند، با ارتفاع بیش از پنجاه متر زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

مسیر این آبشار برای عبور، سخت و صخره‌ای است و حتما باید با راهنمای محلی و آشنا به مسیر و در قالب تور کوهنوردی و یا طبیعت گردی و همچنین تور لرستان راهی بازدید از مهراب کوه شد.

مهراب کوه دلفان کجاست؟

این کوه افسانه‌ای با دره ها و طبیعتی دل انگیز گنج ناشناخته ای برای بسیاری از دوستداران طبیعت است.

کوه شکفت‌انگیز مهراب به همراه آبشارسوله و امامزاده پیرمحمد و تنگه گاوشمار که در میربگ جنوبی واقع شده‌اند، می‌تواند یکی از قطب های گردشگری برای گردشگران تور لرستان باشد.

این کوه در کنار تمام زیبایی‌های طبیعی و منحصر به فرد، دارای حیات وحش غنی و گونه‌های جانوری چون گرگ، کفتار، پلنگ، بز کوهی، گراز، خرس، گربه وحشی و پرندگانی همچون عقاب، بلبل، جغد، باز، کبک، بلدرچین، کبوتر وحشی در آن است.

برای رفتن به مهراب کوه باید به ۵۴ کیلومتری شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان بروید و بعد از گذر از روستای‌های جواد آباد و اناره از روستای گردکانه که در جنوب غربی شهر نورآباد واقع شده است، خودتان را به مهراب کوه برسانید.

در این سفر هیجانی شما با کلی از خاطرات خوش به محل اقامت خود خواهید برگشت و با مرور خاطرات خود از سفر به لرستان لذت این سفر برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند.

محل قرارگیری مهراب کوه دلفان

برای رفتن به شهرستان دلفان لازم است تا خود را به شهرستان خرم آباد برسانید و پس از طی کردن بیش از ۸۰ کیلومتر و گذشتن از شهرستان‌های فیروزآباد و نورآباد به مقصد برسید. برای حمل و نقل درون شهری نیز اتوبوس و تاکسی بهترین گزینه است.

فصل بهار برای سفر به شهرستان دلفان بهترین زمان شناخته می‌شود، چرا که در آن موقع هوا مطلوب است و می‌توانید از طبیعت بکر این منطقه بسیار لذت ببرید.

مهراب کوه دلفان کجاست؟

شهر دلفان استان لرستان با ساکن شدن طایفه نور علی در این منطقه شکل گرفت و به تدریج به جمعیت آن افزوده شده است، سپس در سال ۱۳۴۳ ساختمان شهرداری در شهرستان دلفان تاسیس شد و شهر بودن این منطقه به رسمیت شناخته شد.

امروزه با گشت و گذار در این شهر جذاب، هم می‌توانید از طبیعت سرسبز اطراف آن لذت ببرید و هم با تماشای آثار باستانی این منطقه با فرهنگ و قدمت آنجا بیشتر آشنا شوید.

مردم شهرستان دلفان لرستان به لهجه‌ی لری صحبت می‌کنند و عموما به کار کشاورزی و دامداری مشغول‌اند.

این دیار با طبیعت بکر و جذاب خود به عنوان یکی از دیدنی های لرستان شناخته می‌شود که طرفداران بسیاری دارد.

شهرستان دلفان در منطقه‌ای نیمه کوهستانی قرار دارد و چندین دره آبرفتی و دشت پهناور در حومه‌ی آن به چشم می‌خورد که طبیعت‌دوستان بسیاری را شیفته‌ی خود می‌کند.

اگر به طبیعت و مناطق بکر علاقه‌مندید، سفر به دلفان را از دست ندهید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید