بناهای تاریخی لرستان تماشایی هستند همراه باشید تا بدانیم آتشکده کیورز امیرآباد کجاست.

آتشکده کیورز امیرآباد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تپه کیورز امیر آباد (آتشکده) مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان الیگودرز، روستای کیورزامیرآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر الیگودرز در شرق استان لرستان قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار داشتن در دل کوه های زاگرس آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد.

ارتفاع آن از سطخ دریا ۲۱۰۰ متر است. قدمت شهر به ۷۰۰۰ سال پیش می رسد و جمعیتی حدود ۹۰۰۰۰ نفر دارد.

در کنار هم قرار گرفتن این عوامل و طبیعت زیبا و دیدنی باعث شده تا دیدنی های الیگودرز بسیار باشد و به یکی از مقاصد گردشگری مهم کشورمان تبدیل شود.

آشنایی با الیگودرز و جاذبه‌های گردشگری آن

الیگودرز ترکیبی‌ست از دو واژه آل به معنی خاندان و گودرز. مردم الیگودرز خود را به گودرز پهلوان یکی از شخصیت‌های معروف شاهنامه نسبت می‌دهند که با گذشت زمان، ترکیب آل گودرز کم کم به الیگودرز تبدیل شد.

این شهر، چهارمین شهر پرجمعیت لرستان استو اگر خواستید سوغات بخرید عسل، گردو، سیب و گلابی، کشک و جاجیم این شهر خیلی معروف است.

اگر با قطار می خواهید به این شهر بروید، باید بدانید که نزدیک ترین ایستگاه قطار در ۲۲ کیلومتری آن و در ازنا واقع شده. این شهر تا تهران ۳۹۹ کیلومتر فاصله دارد و از طریق اتوبوس های پایانه جنوب هم می توان به آن رسید.

آتشکده کیورز امیرآباد کجاست؟

در نام‌گذاری الیگودرز روایت‌های گوناگونی وجود دارد.

از آن جمله، روایت ساکنان بومی شهر است.

بر مبنای این روایت، واژه الیگودرز، ترکیبی از واژه (آل) به معنی خاندان و گودرز است.

بر این اساس مردم الیگودرز خود را به گودرز پهلوان یکی از شخصیت‌های معروف شاهنامه نسبت می‌دهند که با گذشت زمان، ترکیب آل گودرز کم‌کم به الیگودرز تبدیل شد. وجود طایفه گودرزی در این شهر، این باور را تشدید کرده‌است.

نشانه‌های تاریخی نیز نشان می‌دهد که در محدوده شهر الیگودرز در حدود هفده قرن پیش از میلاد، تمدن‌هایی وجود داشته‌است.

البته در تپه‌های شمال غربی آثاری کشف شده‌است که به دوران پیش از اشکانیان و هخامنشیان تعلق دارد. برخی دیگر نیز وجه تسمیه آن را از واژه آلیورز یا آل ورز دانسته‌اند.

در گذشته این منطقه بخش عمده‌ای از گندم غرب ایران را تولید می‌کرد و به خاطر پربار بودن محصول گندم‌ها به رنگ قرمز درمی‌آمدند به همین خاطر عده‌ای معتقدند این نام ترکیبی از کلمهٔ آل به معنای قرمز و ورز به معنای کشت است.

همچنین این نام را آمیزه‌ای از دو واژه اَل به معنای عقاب و گودرز دانسته‌اند.

بهترین وجه تسمیه‌ای که با توجه به آواشناسی و تاریخ و همچنین مستندات کشف شده از مکان‌هایی مانند روستای گورچین بر نام این شهر مرتب می‌باشد، واژهٔ (آل گودرز) می‌باشد، یعنی مکانی که آل و خاندان گودرز که احتمالاً منظور همان گودرز کشواد است، در این مکان ساکن بوده‌اند.

الیگودرز دارای مکان‌های تفریحی بسیاری از جمله، آبشار آب سفید،هفت چشمه روستای گشان، باغات و مناظر بکر گیلان، چشمه عسلی، مزراع بید.

آتشکده کیورز امیرآباد کجاست؟

دشت لاله‌های واژگون زرد گشان، شکارگاه دره جری، دریاچه شط تمی، دریاچه سد خان آباد، چشمه آسار و سراب شاهمکان در منطقه شول‌آباد، رود و دریاچه سده حوضیان، رودخانه ماهیچال، طبیعت قالی کوه، رودخانه مور زری در بخش زلقی، غار تمندر، جنگلهای بلوط و گردو و سرچشمه دورک، گایکان، دره دورک، دشت لاله‌های واژگون در روستای دالانی، دره دایی، دره حیدر، کیگوران می‌باشد؛ و همچنین روستای چقاگرگ که از قدیمی‌ترین روستاهای بربرود است و تپه خلیل خان آسترکی در آن قرار دارد.

در شمال این شهر بقایای قلعه مندیش و درجنوب غربی و شرقی این شهر تپه‌ها تاریخی وجود دارد، همچنین در ضلع جنوبی شهر پارک جنگلی بنفشه روی تپه یال احداث شده‌است.

شهرستان الیگودرز معروف است به شهر آبشارها و لاله‌های واژگون، که یکی از بهترین شهرهای ایران ازلحاظ گردشگری و توریسم می‌باشد.

بزرگترین دشت لاله‌های واژگون جهان در شهرستان الیگودرز قرار دارد.

درباره آتشکده کیورز امیرآباد

در هر دوره‌ای انسان‌ها برای نیایش خود مکانی را انتخاب می‌کردند و در آن به عبادت مشغول می‌شدند. آتشکده‌ها همان نیایشگاه‌ها یا مکان‌های عبادی در دوران زرتشتیان به شمار می‌آیند.

در مرکز آتشکده‌ها مکانی را برای روشن نگه داشتن آتش مقدس در نظر می‌گرفتند. ایرانیان زرتشتی در آتشکده‌ها به نیایش مشغول می‌شدند و کتاب مقدس اوستا را می‌خواندند.

آتشکده کیورز امیرآباد کجاست؟

مهمترین آتشکده‌های به جای مانده از زمان ساسانیان آتشکده آذرگشنسب، آتشکده آذر برزین مهر و آتشکده آذر فرنبغ کاریان نام دارند.

با آمدن اسلام تعدادی از این آتشکده‌ها ویران شدند و یا تغییر کاربری دادند، تعدادی هم به دست فراموشی سپرده شدند.

با گرویدن مردم به دین اسلام، مساجد بر روی پایه‌های برخی از آتشکده‌ها به عنوان عبادتگاه ساخته شدند.

مساجدی که با تزئینات زیبای کاشی‌کاری، گچبری و آجرکاری به یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی ایران تبدیل شده‌اند.

آتشکده کیورز امیرآباد آتشکده‌ای برجای مانده از دوران پیش از اسلام است که در روستای کیورز امیرآباد در شهرستان الیگودرز قرار دارد.

آتشکده کیورز امیرآباد در سال ۱۳۸۰ ه.ش در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید