۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۵
کد خبر: 55488003

باستان‌شناسان گنجی که قدمت آن‌ به ۱۴۰۰سال پیش باز می‌گردد از یک قلک باستانی کشف کردند.

کشف گنج عجیب ۱۴۰۰ ساله

به گزارش سلام نو به نقل از برترین ها، باستان‌شناسان یک مجموعه شامل ۱۰سکه را که گمان می‌رود قدمت آن‌ها به ۱۴۰۰سال پیش باز می‌گردد از داخل چیزی که به نظر می‌رسد یک قلک باستانی باشد در کاوش‌های در حال جریان شهر باستانی هادریاناپولیس در ترکیه بازیابی کردند.

عکس دیدنی از یک قلک 1400 ساله در ترکیه

کاوش‌ها از سال ۲۰۰۳ در سازه‌های هادریاناپولیس آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این شهر باستانی به دلیل موزاییک‌هایی که انواعی از حیوانات شامل اسب، فیل، پلنگ، گوزن و عنقا را بازنمایی می‌کنند، به نامِ «زیگومای دریای سیاه» نیز شناخته می‌شود. زیوگما یک موزه موزاییک در شهر غازیان‌تپه، استانی در جنوب شرقی ترکیه است.

هادریاناپولیس که به دلیل کلیساهای آذین‌شده با موزاییک شهرت زیادی دارد، محل اکتشافات باستان‌شناسی مهمی از قبیل دیوارها، ویلاها، قلعه‌های دفاعی، مقبره‌های صخره‌ای، تالار نمایش، سازه‌های طاقی و گنبدی و طاقچه‌های یادبود مذهبی بوده است.

ارسین چلیباس، استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه کارابوک که هدایت این پروژه را برعهده دارد می‌گوید: «تیم تحقیقاتی آن‌ها متشکل از تقریبا ۶۰نفر مشغول کشف سازه‌های تازه در این محوطه وسیع هستند.»

او می‌گوید اکتشافات تازه در محدوده یک ساختمان خاص صورت گرفته که هنوز کاربری آن برای کارشناسان مبهم است اما حدس زده می‌شود با توجه به پیدا شدنِ اشیائی از جمله وسایل آشپزخانه و چندین ظرف گلدان‌شکل، این مکان یک آشپزخانه باشد. مطالعات لایه‌های باستانی نشان می‌دهد که این ساختمان مدت طولانی استفاده شده است اما هنوز کاربرد ویژه آن به طور قطع مشخص نشده است.»

یکی از مهمترین یافته‌های این کاوش‌ها یک جعبه پول با حدود ۱۰سکه متعلق به دوران کنستانس دوم – حدود ۴۶۱ تا ۶۶۶ میلادی ـ است که نشان می‌دهد اوج استفاده از این ساختمان قرن هفتم میلادی بوده است.

چلیباس با توصیف این سکه‌ها به عنوان گنجینه باستانی می‌گوید: «ما احتمال می‌دهیم که این شکلی از یک قلک ابتدایی متعلق به یکی از اعضای مؤنث یک خانواده در آن دوران بوده است و بعید است که این سکه‌ها به عمد در این مکان مخفی شده باشد.»

کشف این سکه‌ها استفاده نهایی از این ساختمان را تا حدی روشن می‌کند. این سکه‌ها بینشی ارزشمند درباره شیوه‌های خانه‌داری باستانی به دست می‌دهند. شهر هادریاناپولیس در اواخر دوران هلنیستی، رومی، و اوایل دوران بیزانتین تأسیس شد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید