جاهای دیدنی شهرهای اردبیل بسیار است همراه باشید و بازدید از جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل را از دست ندهید.

بازدید از جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: بیله‌سُوار شهری که دارای دشت‌های سبز بهاری و مزارع حاصلخیز و طبیعتی مثال زدنی از بهترین جاهای دیدنی استان اردبیل، دروازه ورود به جمهوری آذربایجان و قفقاز، در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار در شمال استان اردبیل واقع شده‌است.

بیله سوار دارای آب و هوای معتدل و مرطوب در زمستان و نسبتاً گرم در تابستان است.

کشاورزی و بازرگانی از طریق گمرک، پیشه اصلی ساکنان بیله سوار است بیله سوار سالانه میلیون‌ها نفر جذب‌خود می‌کند و علل اصلی آن گمرک است که طبق آمار هر سال حدودا ۵میلیون نفر از مرز این شهر عبور می‌کنند.

شهرستان بیله سوار نام پیشین بیله سوار در زبانهای مردم آذربایجان، آران و ارمنستان «آران» (آرانلوق) به معنای دشت آفتابگیر گرمسیر و زمستانگاه است.

بعدها آن را پیل سوار، بیل سوار و سپس بیله سوار نامیدند.بیله سوار در گوشه شمال شرقی اردبیل ودر جنوب رود ارس با فاصله ای حدود ۵۰ کیلومتر از سمت خاور با دریای مازندران قراردارد.

بیله سوار، بیش از چهار هزار و پانصد سال تاریخ مدون دارد که در الواح سومر به قلم ساموئیل کریمر ترجمه داود رسایی نام برده شده واز آن تاریخ به بعد نام بیله سوار در بیستون قید شده و در سنگ گلشین بین مرز ایران و عراق نیز وجود دارد.

بازدید از جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل را از دست ندهید

جاذبه‌های تاریخی بیله سوار

بازارچه مرزی بیله‌سوار

بازارچه مرزی و بازار گمرک شهر بیله‌سوار بیش از ۲۰۰ سال است که فعالیت دارد و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری و بین‌المللی استان اردبیل است.

گمرک بیله‌سوار بین ایران و کشور آذربایجان مشترک و به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است. در بازارچه مرزی اجناس به قیمت مناسبی به فروش می‌رسند.

کت و شلوار مردانه، لباس زنانه و لوازم آرایشی و بهداشتی در این بازارها فروش بیشتری دارند.

یکی از مهمترین جاذبه‌ های گردشگری استان اردبیل، بازارچه مرزی شهرستان بیله سوار است، که با بیش از سیصد غرفه در نقطه صفر مرزی کشور آذربایجان دایر است.

همه ساله در ایام نوروز صدها گردشگر خارجی با گذر از گمرک بیله‌ سوار وارد خاک ایران شده و علاوه بر بازدید از مناطق گردشگری استان اردبیل به دیگر مناطق نیز سفر می ‌کنند.

اکثر گردشگران و مسافران داخلی نیز به دلیل پایین بودن قیمت محصولات این بازارچه همواره بازدید از آن را در اولویت قرار می دهند.

کاروان سرای شورگل

کاروان‌سرای شورگل در روستایی با همین نام در شهر بیله‌سوار قرار دارد. این کاروان‌سرا با لاشه‌سنگ‌های بزرگ ساخته شده و حتی در قسمت‌های گنبدی آن نیز همین سنگ‌ها به‌کار رفته‌اند.

قدمت این بنا به‌درستی مشخص نیست اما اشیاء کشف‌شده در این کاروان‌سرا متعلق به دوران اشکانی بوده‌اند.

نزدیک این کاروان‌سرا چشمه آب معدنی قابل شربی وجود دارد که با استفاده از لوله کشی، آب آشامیدنی مورد نیاز روستای شورگل تأمین می‌کند.

بازدید از جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل را از دست ندهید

یاریم تپه سفلی

بیله‌سوار شهری کهن و حافظ آثار تاریخی متعلق به دوران‌های مختلف است. چندین تپه‌ تاریخی در این شهر هست که یاریم تپه سفلی یکی از قدیمی‌ترین آن‌هاست.

یاریم تپه سفلی در روستای اودلو قرار دارد و پس از بررسی‌های انجام‌شده مشخص شده است که این تپه متعلق به عصر آهن و دوره اشکانیان است.

یاریم تپه سفلی در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل

شهر کندویی روستای پتلقان

شهر کندویی در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر جعفر آباد در کنار روستای پتلقان واقع در شهرستان بیله سوار قرار گرفته است. این محوطه متعلق به هزاره اول -دوره اشکانی است.

این شهر با حفاری در درون تپه ای ماهوری و بدون استفاده از مصالح بنایی با حفاریهای گنبدی شکل و با محاسبات دقیق ساخته شده است.

هر حفاری دارای اتاق هایی است که از چهار طرف با دالانهایی به اتاقهای بعدی راه دارند و آن اتاقها نیز به همین صورت به اتاقهای بعدی راه دارند و این تا کیلومترها ادامه پیدا می کند.

به علت تاریکی و کمبود اکسیژن کسی تاکنون نتوانسته است تا انتهای آن برود.

بازدید از جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل را از دست ندهید

مدرسه امام خمینی بیله سوار

در دوران سلطنت محمدعلی شاه و احمدشاه، از این مدرسه که یک بنای خشتی بوده به عنوان مکتب استفاده می شده و توسط آخوند ملاجواد به بچه های بیله سوارقرآن و سایر علوم تدریس می گردید.

در اواخر سلطنت احمدشاه مدرسه خشتی قدیمی تخریب و مدرسه موجود با معماری یاور ماکوئی که از مرزبانان منطقه بوده است، این مدرسه بنام مدرسه پهلوی، سالها طالبان علم و دانش بیله سوار و نواحی اطراف آنرا به خود جذب کرده و عطش آنان را سیراب نموده است مدرسه پهلوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مدرسه آمام خمینی تغییر نام یافته و خوشبختانه ساختمان قدیمی این مدرسه هنوز هم سالم مانده و امروز عنوان قدیمی ترین بنای آموزشی استان اردبیل و منطقه مغان را یدک می کشد و جزوء آثار تاریخی و دیدنی شهر می باشد.

قیز قالاسی (قلعه دختر)

از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان قیزقالا سی “قلعه دختر” در کنار رودخانه برزند در ۱۷ کیلومتری شمال شهر گرمی است که سبک و نام بنا و قدمت آنرا به دوران اشکانی و ساسانی منسوب می دانند.

بر اساس بررسی های انجام شده و سفال های بدست آمده ساخت این قلعه به دوره ساسانی و اوایل اسلام تا سده های پنجم هجری می رسد.

نقشه این قلعه مستطیلی شکل بوده و در آن برج و باروی نسبتا بزرگی با استفاده از ملات های آهکی و ساروج ساخته شده است.

بازدید از جاذبه‌های دیدنی بیله‌ سوار اردبیل را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید