روستاگردی در ایران تجربه متفاوتی است همراه باشید تا بدانیم زیباترین روستای گرمی در اردبیل کدام است.

زیباترین روستای گرمی در اردبیل کدام است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان گرمی از شمال با شهرستان‌های بیله سوار و پارس‌آباد، از غرب با شهرستان کلیبر (آذربایجان شرقی) از جنوب با شهرستان مشگین‌شهر و از شرق با جمهوری آذربایجان همسایه‌است.

شهرستان گرمی از جنوب به دامنه کوه‌های صلوات، از شمال به کوه‌های خروسلو از غرب به رود دره رود و از شرق به بالهارود محدود می‌شود.

براساس تقسیمات کشوری شهرستان مغان (گرمی) دارای وسعتی معادل ۱۷۲۵٫۲ کیلومتر مربع می‌باشد.

پست‌ترین نقطه شهرستان در شمالغرب شهرستان و در روستای خان محمدلو واقع است که حدود ۲۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین نقطه شهرستان کوه‌های صلوات در جنوب روستای خان‌کندی است که حداکثر ۲۲۰۰ متر ارتفاع دارد.

روستای «خان کندی» مغان از توابع شهرستان گرمی با داشتن جاذبه های زیبای خدادادی دل هر گردشگری را به سمت خود مجذوب می کند.

این روستای خوش اب و هوا با داشتن مراتع سرسبز و کوهها و دریاچه های زیبا، چشمه های طبیعی، حیات وحش و، مزارع کشاورزی و باغات زیبا چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

همچنین این روستا دارای اثار تاریخی و قبور تاریخی نیز می باشد و از جاذبه های گردشگری گرمی می باشد.

زیباترین روستای گرمی در اردبیل کدام است؟

آشنایی با روستای خان کندی

روستای زیبا و جذاب خان‌ کندی امروزه یکی از پرطرفدارترین روستاهای استان اردبیل محسوب می‌شود که هرساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

این روستای زیبا، طراوت، سرسبزی و چشمه‌هایی حیات‌بخش دارد که از محبوبیت فراوانی برخوردارند.

از طبیعت زیبا و چشم‌انداز بی‌نظیر روستا گرفته تا محصولات طبیعی آن، جاذبه‌هایی است که چشم‌ها را به‌سمت خود خیره می‌کند.

این روستای سرسبز و زیبا دارای مراتعی غنی و پوشیده از انواع رستنی‌ها، گیاهان دارویی، گل‌های رنگارنگ، برکه‌ها و چشمه‌های آب سرد خودجوش است که مسکن اعصاب و روان محسوب می‌شوند و جویبارهایی جاری دارد؛ به‌همین واسطه، همه ساله پذیرای مهمانان و گردشگران اقصی نقاط کشور است که برای گذراندن تعطیلات به خان‌کندی سفر می‌کنند.

روستای خان‌کندی تا چندسال اخیر جمعیتی حدود ۱۵۰ نفر داشت؛ بااین‌حال در یکی‌دو سال‌ گذشته به‌واسطه مشکلات اقتصادی و معیشتی فراگیر در روستاها، جمعیت آن تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده و به زیر ۲۰ نفر رسیده است.

این روستا محلی مناسب برای رشد دامپروری، زنبورداری و کشاورزی دیم محسوب می‌شود.

اکثر ساکنان خان کندی به دامپروری و کشاورزی دیم مشغول هستند و از این طریق امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند. باغداری و کاشت درختان گردو، آلوچه، سیب و گیلاس، به‌طور محدود در روستا انجام می‌شود.

زیباترین روستای گرمی در اردبیل کدام است؟

اگر بخواهیم تاریخچه پیدایش روستای خان‌کندی را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که شکل‌گیری این روستا هم‌زمان با پیدایش روستای تولون بوده است. سنگ بنای اولیه این روستا در دوره حکومت نادرشاه گذاشته شد و قدمت آن به دوره افشاریه می‌رسد.

خان‌کندی به‌دلیل برخورداری از مراتع ییلاقی فوق‌العاده، از زمان پیدایش خود محل ییلاق کوچ‌نشینان ایل سون بوده است.

پایه‌گذار روستای خان‌کندی، خاندان خلیفه‌لو از نوادگان و فرزندان عبابگ بوده است و خان کندی به‌منظور ییلاق طایفه علابگلو مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نام روستا در ابتدا «خان‌یوردی» بود و سپس به خان‌کندی تغییر نام پیدا کرد.

ویژگی های جالب روستای خان ‌کندی

روستای خان ‌کندی در عرض جغرافیایی ۳۸٫۵۵ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸٫۰۳ شرقی در بخش مرکزی شهرستان گرمی استان اردبیل در مجاورت روستاهای لسگه درق، عزیزلو، روستای تولون و در دامنه کوه قبله ‌داشی از قله‌ های رشته کوه صلوات داغی قرار گرفته ‌است.

از دیگر قله‌ های مرتفع این رشته کوه در این منطقه می ‌توان قولاداشی (قولی داشی) را نام برد.

زیباترین روستای گرمی در اردبیل کدام است؟

شرایط اقلیمی
روستای خان کندی دارای آب و هوایی کوهستانی و خنک در تابستان و سرد و به شدت برفی در زمستان می ‌باشد. متوسط بیشینه دمای آن در تیرماه تا مثبت بیست و چهار (۲۴) درجه سلسیوس افزایش می‌ یابد درحالیکه میانگین کمینه دمای آن در ماه‌ های دی و بهمن تا منفی هفت (۷-)درجه سلسیوس کاهش می ‌یابد.


اقتصاد
این روستا محلی مناسب برای دامپروری، زنبورداری وکشاورزی دیم بوده و به همین جهت اکثر ساکنان آن به دامپروری و کشاورزی دیم مشغول و از این طریق امرار معاش و کسب درآمد می‌ نمایند. باغداری و کاشت درختان گردو، آلوچه، سیب و گیلاس نیز به ‌طور محدود انجام می‌ شود.


پوشش گیاهی
ارتفاعات مجاور روستای خان کندی پوشیده از مراتع سرسبز با انواع گیاهان وحشی خودرو به ویژه گَوَن یونجه و شبدرکوهی است.

گون گیاهی است بوته‌ ای، کوتاه و بالشتکی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌ متر که در ارتفاعات و کوه‌ های خان‌ کندی به وفور یافت می ‌شود و تراوه‌ های این گیاه کتیرا نام دارد.

اغلب گیاهان روییده در ارتفاعات خان ‌کندی خاصیت دارویی دارند. کوه ‌ها و ارتفاعات مجاور خان‌ کندی محل رویش قارچ ‌های چتری و گوشتی است که در اثر بارندگی‌ های فصل بهار و پاییز می رویند.

قارچ‌ های خان کندی طرفداران زیادی داشته که در دوره رویش این محصول جهت چیدن آن به کوه‌ ها و ارتفاعات مجاور خان‌ کندی صعود کرده و با کوله ‌باری از قارچ سفید برمی‌ گردند.

زیباترین روستای گرمی در اردبیل کدام است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید