جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی فوق العاده است همراه باشید و درباره چند جای دیدنی در آذرشهر که باید دید، بدانید.

چند جای دیدنی در آذرشهر که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: در استان آذربایجان شرقی شهری خوش آب و هوا و زیبا به نام آذرشهر وجود دارد که به داشتن باغ‌های انگور و میوه مشهور است و همه ساله در فصل بهار طبیعت‌دوستان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

سیر، لپه، سنجد، گردو و بادام از جمله محصولات دیگر آذرشهر شناخته می‌شود که به استان‌های دیگر نیز صادر شده و چرخ اقتصاد این شهر را به گردش درمی‌آورد.

تمام درآمد این شهر از فروش میوه نیست، چرا که وجود معادن سنگ‌های تزئینی همچون سنگ‌های لیمویی و قرمز نیز سبب شده تا آذرشهر شهرتی جهانی پیدا کند.

برای رسیدن به آذرشهر تنها کافیست ۵۰ کیلومتر از شهر تبریز راهی شوید و طی کمتر از یک ساعت به آنجا برسید.

لازم است بدانید که نام قدیم این شهر توفارقان بود که به معنای دیواره‌ی سرخ است و از معادن سرخ آنجا اقتباس شده است.

امروزه با شهری آرام و بکر رو به رو هستیم که با طبیعت زیبای خود صلح و آرامش را برای ساکنان آن و گردشگران به همراه می‌آورد و سفر به آن به هر ماجراجویی پیشنهاد می‌شود.

جاهای دیدنی و زیبای آذرشهر

تاپ تاپان آذرشهر

در س‍ه‌ ک‍ی‍ل‍وم‍ت‍ری‌ ج‍ن‍وب‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ این شهر و در ب‍‍الای‌ ت‍پ‍ه‌ ن‍س‍ب‍ت‍‍ا ‌ه‍م‍وار م‍ش‍رف‌ ب‍ه‌ ‌اراض‍‍ی‌ و طب‍ی‍‍ع‍ت‌ روستاهای آذرشهر، یک چشمه آب معدنی بزرگ که خود از چندین چشمه دیگر بوجود امده از دل کوه بیرون می آید و به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان آب درمانی، یکی از منحصر به فردترین چشمه های درمانی و شفا بخش در دنیا است.

چند جای دیدنی در آذرشهر که باید دید

البته به گفته ی خیلی ها که از این چشمه به عنوان معجزه ای از دل آتشفشان یاد می کنند، می توان گفت که خود این کوهی که در از دل ان این آب معدنی بیرون می آید در زمان های گذشته آتشفشانی بوده است که از حالت زمین های اطراف نیز مشخص هست که در زمان های گذشته در آن منطقه کوه آتشفشان وجود داشته است.

آب‌ این چشمه ق‍‍اب‍ل‌ ش‍رب‌ نبوده ول‍‍ی‌ ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ ‌و تماس با ‌ای‍ن‌ ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ی‌ ب‍رای‌ ‌ال‍ت‍ی‍‍ام‌ ‌ام‍راض‌ پ‍وس‍ت‍‍ی‌، درده‍‍ای‌ ‌ع‍ض‍لان‍‍ی‌ و مف‍ص‍ل‍‍ی‌ م‍ف‍ی‍د ‌اس‍ت‌ که این خاصیت درمانی آن انبوه گردشگران را به خود جلب می کند.

‌آب‌ این چشمه از چ‍ن‍د چ‍ش‍م‍ه‌ دیگر ت‍ش‍ک‍ی‍ل‌ ش‍ده‌ و درج‍ه‌ ح‍رارت‌ ‌آب‌ ‌آن‌ ن‍ی‍ز در ف‍ص‍ل‌ س‍رم‍‍ا و گ‍رم‍‍ا ث‍‍اب‍ت‌ و در م‍ح‍ل‌ س‍رچ‍ش‍م‍ه‌ ۲۰ درج‍ه‌ سانتی گراد ب‍‍الای‌ ص‍ف‍ر ‌اس‍ت‌ که این موضوع در کنار رس‍وب‍‍ات‌ ق‍‍ه‍وه‌ ‌ای‌ رن‍گ‌ آن باعث شده تا گردشگران و مسافران زیادی در فصول سرد و گرم سال به این چشمه بیایند و از طبیعت بکر و خاصیت شفا بخشی آن لذت ببرند.

البته مشکلاتی هم که در نبود امکانات زیرساختی در این چشمه وجود داشت با واگذاری این منطقه به بخش خصوصی و ایجاد مجتمع فرهنگی، تفریحی و درمانی در حال برطرف شدن است و نوید روزهای خوب و درخشانی برای رونق صنعت پول ساز گردشگری نه تنها منحصر به آذرشهر، بلکه خود استان آذربایجان شرقی می دهد.

درخت ﭼﻨﺎر کهنسال آذرشهر

از سال های خیلی دور که شاید قدمت این جاذبه گردشگری به چند صد سال برسد، درخت تنومد و قدیمی چنار در میدان محله پراپر قرار گرفته که ﺑﺎ ۱۵ ﻣﺘﺮ ارتفاع، دارای ﻣﺴﺎﺣﺖ ﻋﺮﺻﻪ ۷۵۰ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ و ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺗﺎج ۱۷۶ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ اﺳﺖ که هر بیننده ای را متعجب می کند.

چند جای دیدنی در آذرشهر که باید دید

درخت ﭼﻨﺎر کهنسال آذرشهر بسیار قدیمی و از اﻧﻮاع درﺧﺘﺎن دﯾﺮ زﯾﺴﺖ و ﺧﺰان ﮐﻨﻨﺪه است که از ﻣﯿﺎن دﭼﺎر ﭘﻮﺳﯿﺪﮔﯽ ﺷﺪه است، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ از درون دو قطعه شده و ﺑﺎ دو ﺷﮑﺎف در ﺷﻤﺎل و ﺟﻨﻮب ﻋﻤﻼ ﺑﻪ دو ﺑﺨﺶ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ.

چنار قدیمی آذرشهر که از آثار ثبت ملی شده آذربایجان شرقی است، در کنار مسجد و مکان مقدسی به نام ﺳﻨﮓ ﭘﻨﺠﻪ ﻋﻠﯽ ﻗﺮارگرفته که بر اساس اعتقادات مردم محل آنجا یکی از مکان های مقدس و متبرک آذرشهر است که همه ساله مراسم مختلف مذهبی و دینی در آن برگزار می شود.

سه مسجد جذاب در آذرشهر

مسجد سنگی

مسجد سنگی اثری تاریخی در آذرشهر است. این مسجد در کوهی صخره‌ای است و نکته قابل توجه درباره این بنا این است که بدون ابزار و یا مصالح خاصی ساخته شده است. حتی در و پنجره مسجد از جنس سنگ‌اند و از تراشیدن صخره ساخته شده‌اند.

چند جای دیدنی در آذرشهر که باید دید

مسجد رومیان

مسجد رومیان یکی از مکان‌های دیدنی آذرشهر است. این مسجد بنایی ساده است که دو ستون مارپیچ دارد که نمایی زیبا به ساختمان ساده مسجد بخشیده‌اند. این ستون‌ها از دوران صفویه به یادگار مانده‌اند. سقف مسجد چوبی است و متأسفانه کتیبه یا سرنوشته‌ای ندارد که تاریخ ساخت آن‌ را مشخص کند.

مسجد محراب

مسجد محراب در محله محراب آذرشهر واقع شده است و تنها اثر بازمانده از آن طاق مرمرین ورودی مسجد است. متأسفانه به دلیل ازبین‌رفتن قسمت‌های عظیمی از این بنا، مسجد فاقد ارزش هنری و تاریخی است؛ اما با این حال هنوز هم نقوش شاه‌عباسی و اسلیمی گل‌دار روی طاقش به چشم می‌خورد. شبستان مسجد دارای درها و ستون‌های چوبی و صحن روباز است و در قسمت جنوبی حیاط، محراب کوچکی وجود دارد. شاید نام این مسجد برگرفته از همین محراب باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • کمال RU ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    6 0
    یاشاسین اذرشهر...❤
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      2 0
      آذرشهر شهر صنعت دیانت و تولید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید