جاهای دیدنی آذربایجان شرقی بسیار است همراه باشید و درباره تماشایی ترین جاذبه های گردشگری کلیبر آذربایجان شرقی بدانید.

تماشایی ترین جاذبه های گردشگری کلیبر آذربایجان شرقی

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی کلیبر در بهترین و خوش آب و هواترین منطقه ایران قرار دارد و برای گردشگران بسیار جذاب است.

کلیبر شهری در استان آذربایجان شرقی است که برای مردم منطقه از نظر گردشگری بسیار مهم و با اهمیت است و در زمان تعطیلات و بخصوص در فصولی که آب و هوای معتدلی دارد شلوغ و پر رفت و آمد است.

این شهر همواره پذیرای گردشگران است و به همین جهت در سالهای اخیر امکانات بسیاری برای سهولت اقامت و گردش برای گردشگران فراهم آورده شده است.

از نظر آب و هوایی بهتر است بدانید این شهر بسیار سرد است و بخصوص در زمستان برف بسیار زیادی در این منطقه می‌بارد، ولی در فصول و ماه‌های گرم بسیار خنک است و به همین دلیل گردشگران از مناطق دور و نزدیک برای رها شدن از گرمای تابستان به این شهر سفر می‌کنند.

کلیبر از نظر تاریخی یک شهر با قدمت و اصیل است که بیشتر مردم این شهر را با نام بابک خرم دین و همچنین جنگل‌های ارسباران می‌شناسند.

کلیبر منطقه‌ای است که در زمان حکومت قاجار برای مبارزه و مقابله با روس‌ها نیز از مناطق مهم و استراتژیک به حساب می‌آمد.

از جمله جاهای دیدنی و جذاب کلیبر جنگل‌ها و طبیعت سرسبز و چشم نواز آن است. در واقع شاید هیچ کدام از دیدنی‌های این منطقه به اندازه جنگل ارسباران در بین گردشگران شناخته شده نباشند.

کلیبر در گذشته با نام‌های باز و بازین نیز شناخته می‌شد و در طول سالها نام آن به کلیبر تغییر پیدا کرد.

تماشایی ترین جاذبه های گردشگری کلیبر آذربایجان شرقی

فاصله کلیبر تا تبریز ۱۹۳ کیلومتر است و با تهران ۷۷۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از جنوب غربی با تبریز، از جنوب شرقی با اردبیل، از جنوب با اهر و از غرب با مرند مرز مشترک دارد.

دو کشور آذربایجان و ارمنستان در شمال کلیبر قرار دارند. مردم اینجا به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

کوه قره داغ بخشی از موقعیت جغرافیایی این منطقه است و کوهنوردان بسیاری با هدف صعود به قله های قاضی بولاغ، شیور، سرپاق و زینقلو به این منطقه سفر می کنند.

جاذبه های تاریخی کلیبر آذربایجان شرقی

قلعه فرخی کلیبر

قلعه فرخی کلیبر (برج آجری کلیبر)، بنایی هشت ضلعی (اضلاع ۲٫۲ متری) با هشت متر ارتفاع است که بر تمام شهر کلیبر و راه‌های ورودی آن اشراف دارد؛ به همین دلیل در دوره‌های تاریخی مختلف از آن به‌عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌شده است.

روی سنگ‌نوشته بنا آمده است که قلعه فرخی کلیبر در سال ۱۱۱۱ هجری قمری توسط فردی به نام محمد کاظم‌بن‌بوداغ، خلیفه قاسم، مرمت شده است. برخی این بنا را به ملک‌شاه سلجوقی نسبت می‌دهند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، مرکز شهر کلیبر

تماشایی ترین جاذبه های گردشگری کلیبر آذربایجان شرقی

پل شاه عباس

پل شاه عباس یا پل شجاع با معماری منحصربه‌فرد و قدمتی از دوره صفویه توسط شجاع الممالک کلیبری روی رودخانه‌ کلیبر (بویوه چای) ساخته و آخرین مرمت و بازسازی آن در سال ۱۳۷۶ شمسی انجام شده است.

بخشی از پل قبل از بازسازی تخریب شده بود؛ به همین دلیل برخی آن را با نام سینیخ کورپی (به‌معنای پل شکسته) می‌شناسند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، جنوب شهر کلیبر

عمارت طومانیانس

عمارت دو طبقه طومانیانس با قدمتی از دوره قاجار در منطقه حفاظت شده ارسباران قرار دارد و متعلق به فردی ارمنی به نام «سرکیس تومانیانس» است.

این عمارت با ایوان سراسری، چهار برج، اصطبل، نانوایی، انبار غله، دو حیاط جداگانه، درب ورودی و درب پشتی و تزییناتی ظریف و زیبا چون مقرنس‌های سنگی به سبک قلعه‌های قرن نوزدهم اروپا ساخته شده است و بر فراز تپه‌ای با ارتفاع حدود ۵۰ متر، چشم‌انداز زیبایی از اطراف خود دارد.

سنگ نوشته‌ای در دیوار عمارت در کنار درب ورودی به چشم می‌خورد که تاریخ ۱۹۰۷ میلادی را نشان می‌دهد.

سرکیس تومانیانس از مالکان بزرگ منطقه به شمار می‌رفت که بیش از ۱۰۰ آبادی را در منجوان و کیوان (از دهستان‌های شهرستان خدا آفرین) با پول امپراتوری روسیه خریده بود. وی پس از سرنگونی تزارهای روسیه و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی به فرانسه گریخت.

  • آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان خداآفرین، دهستان منجوان شرقی، ۱۰ کیلومتری جاده مرزی جمهوری آذربایجان، ابتدای جاده روستای وینق

تماشایی ترین جاذبه های گردشگری کلیبر آذربایجان شرقی

جاذبه‌های طبیعی کلیبر

پارک جنگلی مکیدی

پارک جنگلی مکیدی از جمله جاهادی دیدنی طبیعی و سرسبز کلیبر است.

پارک جنگلی مکیدی در دره بسیار زیبای مکیدی در جنگل ارسباران واقع شده است و یک مکان بسیار مناسب و آرامش بخش در دل جنگل ارسباران است. دره مکیدی به رود ارس و قلعه دره سی منتهی می‌شود.

پارک جنگلی مکیدی یکی از مناطقی است که گردشگران برای اسکان در طبیعت زیبای جنگل ارسباران انتخاب می‌کنند. در این منطقه چشمه‌های فراوان و زلالی نیز دیده می‌شود.

در پارک جنگلی مکیدی محل‌هایی برای اقامت و اسکان شبانه وجود دارد که می‌توانید همراه با خانواده به این محل بروید و چند روزی را از هوای لطیف و طبیعت سرسبز آن بهره ببرید.

راه دسترسی به پارک جنگلی مکیدی تقریبا در مسیر رسیدن به قلعه بابک است و در امتداد دره قلعه بابک به این پارک جنگلی خواهید رسید.
آدرس پارک جنگلی مکیدی: استان آذربایجان شرقی، ۲۲ کیلومتری جنوب غربی کلیبر

تماشایی ترین جاذبه های گردشگری کلیبر آذربایجان شرقی

آب گرم قلعه کندی در جنگل‌ های ارسباران

آب گرم قلعه کندی در جنگل‌های ارسباران واقع شده است. این آب گرم یکی از جاذبه‌های کلیبر است که نقش موثری در درمان بیماری روماتیسم دارد.

دمای چشمه اصلی آبگرم قلعه کندی به حدود ۷۵ تا ۸۰ درجه می‌رسد و دمای آب در استخرهای آن هم ۶۵ الی ۷۰ درجه سانتی‌گراد است.

علاقه‌مندان به دمای پایین‌تر می‌توانند چشمه یل‌سوئی که دارای خاصیت درمانی بیشتر است را امتحان کنند.

آدرس آب گرم قلعه کندی: آذربایجان شرقی، کلیبر، روستای قلعه کندی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید