استان سمنان بسیار گشتنی است همراه باشید و درباره تماشایی ترین جاذبه های تاریخی گرمسار بدانید.

تماشایی ترین جاذبه های تاریخی گرمسار

سلام نو _ سرویس گردشگری: گرمسار که سمنانی‌ها هنوز گاهی آن را خواره می‌نامند، قدمتی بیش از ۳هزار و ۵۰۰ سال دارد و در زمان اشکانیان به آن خواران گفته می‌شود.

این شهر که رویدادهای تاریخی و حملاتی چون حمله مغولان را پشت سر گذاشته است، مناطق دیدنی تاریخی و طبیعی بسیاری دارد و جدا از اینکه یک شهر صنعتی به شمار می‌رود، برای گردشگران نیز می‌تواند مقصد جذابی باشد.

در ادامه مهمترین جاهای دیدنی گرمسار را با هم مرور می‌کنیم.

تنوع آب و هوایی گرمسار زیاد است و بخشی از ساکنین منطقه در تابستان و زمستان ییلاق و قشلاق می‌کنند، بنابراین بسته به اینکه به چه منطقه و با چه هدفی بخواهید به این شهر سفر کنید، بهترین زمان سفر متفاوت خواهد بود.

اما به طور کلی اکثر مناطق شهرستان در تابستان هوایی گرم دارند و سفر به این مناطق در این فصل چندان دلپذیر نخواهد بود.

گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان در جوار کویر است.

در گرمسار مردمانی با زبان‌های متفاوت درکنار هم زندگی می‌کنند، برخی فارسی زبان و برخی تات‌ زبان هستند؛ همچنین گرمسار را جزیره اقوام نیز می‌نامند، چراکه ۵ قوم مختلف ترک‌ها، لرها، کردها، عرب‌ها و گیلک‌ها درکنار یکدیگر زندگی می‌کند.

نام پیشین گرمسار در زمان اشکانیان خواران بوده است؛ چراکه این منطقه نسبت به مناطق اطرافش در زمینی پست‌تر قرار گرفته است.

این در حالی است که امروزه گرمسار یکی از مناطق آباد استان سمنان محسوب می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی و تماشایی گرمسار

  • خانه تاریخی باقری‌ها: قدمت خانه تاریخی باقری‌ها به دوره قاجار بازمی‌گردد و در دو طبقه و از خشت خام ساخته شده است. یکی از علل زیبایی این بنا آجرهای خطایی با بندکشی گچ و خاک است. در سال ۱۳۸۹ این خانه تاریخی به عنوان موزه اقوام مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در آن سبک زندگی و نوع پوشش اقوام مختلف ساکن در شهر ارائه شده است. این خانه تاریخی در بلوار آیت‌الله کاشانی، کوچه شهید فیصلی قرار دارد.

تماشایی ترین جاذبه های تاریخی گرمسار

  • آب انبارها: آب‌ انبار بزرگ شهر در مرکز شهر و در ضلع شمالی مسجد جامع شهر قرار دارد. این آب‌انبار که ۱۴ متر عمق داشته و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد، از جمله جاهای دیدنی گرمسار و جالب توجه این شهر است. یکی دیگر از آب انبارهای معروفاین منطقه آب‌انبار ناسار یا ۹ حصار است که در جنوب قلعه ناسار قرار دارد و توسط مرحوم سیف‌الله معماریان سمنانی ساخته شده است.
  • قصر عین‌الرشید: این قصر در فاصله بین دریاچه نمک و کویر بزرگ قرار دارد که از دوره صفوی باقی مانده است. بخش‌هایی از این قصر خراب شده و این خرابه‌ها و باغ‌های آن را خارهای بیابانی پوشانده‌اند. در دو طرف ایوان ورودی قصر عین‌الرشید، دو تالار وجود دارد که هر کدام دارای پنج در رو به حیاط هستند.
  • قصر حرمسرا: در یک کیلومتری جنوب شرقی کاروانسرای قصر بهرام، قصر حرمسرا قرار دارد که قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. در سفرهای پادشاهان صفوی از این بنا به عنوان حرمسرا استفاده می‌شده است و گاهی شکارچیان سلطنتی در آن اقامت می‌کردند. به نظر می‌رسد که زلزله موجب تخریب نسبی ساختمان شده باشد.

تماشایی ترین جاذبه های تاریخی گرمسار

  • کاروانسرای قصر بهرام: در دامنه شمالی ارتفاعات سیاهکوه در پارک ملی کویر، مجموعه‌ای تاریخی وجود دارد که از قصرهای شاه عباس، عین‌الرشید و حرمسرا تشکیل شده است. مهمترین بنای سیاهکوه و تنها محلی که اجازه اقامت به گردشگران می‌دهد، قصر بهرام است که قدمت آن به دوره ساسانی بازمی‌گردد. این بنا توسط بهرام گور ساخته شده و شاه عباس صفوی آن را بازسازی کرده است. این کاروانسرا بیشتر به کاروانسراهای شهری شبیه بوده تا کاروانسراهای میان راه و برخی کارشناسان معتقدند برخلاف نامش بنایی برای اقامت پادشاهان صفوی در مواقع سفر و شکار محسوب می‌شده است.

تماشایی ترین جاذبه های تاریخی گرمسار

چند جاذبه تاریخی و زیبای گرمسار

کارخانه پنبه

کارخانه پنبه در دو طبقه و پلانی مستطیل شکل از خشت و گل ساخته شده است که برخی آن را با کاروان‌سرا به‌دلیل معماری‌ ویژه‌اش اشتباه می‌گیرند. این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم قرار دارد.

  • آدرس: گرمسار، ضلع غربی میدان معلم

آب انبار مسیر امامزاده اسماعیل و شمس الدین

آب‌انبار مسیر امامزاده اسماعیل و شمس‌الدین به آب حوض شهرت دارد و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد و از آجر ملات ساخته شده است. این آب‌انبار دارای مخزن و بادگیر، پاشیر، پلکان و سردر است. سقف پلکان پاشیر با آجرهایی به فرم حصیری و به‌صورت ضربی ساخته شده است. برخلاف اکثر آب‌انبارهای منطقه، پلان آن بر پایه مربع مستطیل است و مخزن آن فرم چهار گوشی دارد که یک ستون در وسط آن تعبیه شده و روی ستون بادگیر قرار دارد. تویزه‌هایی از چهار طرف به‌شکل علامت جمع بر پایه ستون نشسته‌اند و چهار گنبد روی آن‌ها قرار گرفته است و پوشش مخزن را کامل می‌کند.

آب ‌انبار بزرگ

آب‌ انبار بزرگ در مرکز گرمسار در جنوب میدان امام خمینی (ره) و در ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار قرار دارد. این آب‌انبار با ۴۰ پله و مخزن استوانه‌ای شکل در دوران قاجار ساخته شده است. عمق این آب‌انبار ۱۴ متر است و از ی تاریخی و محبوب گرمسار محسوب می‌شود.

تماشایی ترین جاذبه های تاریخی گرمسار

آب انبار ناسار

آب‌انبار ناسار یا همان ۹ حصار در جنوب قلعه ناسار واقع شده است. بر اساس نوشته بالای سردر این آب‌انبار، سازنده آن مرحوم سیف‌الله معماریان سمنانی است. منبع اصلی این آب‌انبار از نظر فیزیکی با سایر آب انبارها در سطح استان متفاوت و در نوع خود بی‌نظیر است.

  • آدرس: گرمسار، راسته بازار، تکیه ناسار
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید