پارک‌های ملی ایران تماشایی هستند از این رو همراه باشید و درباره دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس بدانید.

دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس

سلام نو _ سرویس گردشگری: نیریز در میانه جنوب و مشرق شیراز هوایی معتدل دارد اما نسبت به شهرهای همجوار سیرجان و استهبان هوای نسبتاً گرم تری دارد.

درازی آن از خیرآباد تا حاجی‌آباد ۲۲ فرسخ، پهنای آن از سرگذار تا قریه بشنه ۱۸ فرسخ، محدود است.

از جانب مشرق و شمال به بلوک سیرجان و کرمان و بلوک شهربابک کرمان و بوانات، از طرف مغرب به بلوک استهبانات و بلوک آباده طشک، و از سمت جنوب به بلوک داراب و نواحی سبعه؛ و هر گونه شکاری در فارس باشد جز مرغ دراج و مرغ کبک انجیر در این بلوک یافت می‌شود.

علاوه گورخر و آهو در صحرای نیریز فراوان است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان، یکی دیگر از پارک های ملی و مناطق حفاظت شده استان فارس است که در شهرستان نی ریز قرار گرفته است.

این منطقه وسیع که در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد، در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر نی ریز واقع شده و در واقع دو منطقه حفاظتی جدا از یکدیگر است.

دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان تالاب های طشک و بختگان را نیز در بر می گیرد.

طشک و بختگان دو دریاچه بزرگ و پرآب کشور هستند که در مواقع پرآبی کاملا به یکدیگر متصل می شوند.

این تالاب ها از لحاظ زیست محیطی دارای ارزش فراوانی بوده و از آنجا که یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرت پرندگان سرزمین های سردسیری هستند در کنوانسیون های جهانی نیز به ثبت رسیده اند.

دریاچه بختگان و دریاچه طشک خود دارای جزایر متعددی همچون جزیره نرگس هستند.

از ویژگی های منحصربفرد این تالاب ها این است که در فصل زمستان آبی شیرین در قسمت شرقی دریاچه ها جریان یافته و در فصل تابستان نیز آبی شور در قسمت غربی دریاچه جاری می شود.

این منطقه دارای ارتفاعات متعددی است که در امتداد درشته کوه های زاگرس قرار گرفته اند و در ترکیب با دره ها، گردنه ها، صخره ها و پوشش گیاهی این منطقه وسیع چشم انداز دلنوازی را به وجود آورده اند.

در این منطقه حفاظت شده چندین و چند چشمه نیز از دل زمین می جوشند از بین آن ها می توان به چشمه های باغو، لیاب، بی بی فاطمه، باغ قاضی، مقنعه سر اشاره کرد.

قیچ، بنه، بادام، کیکم، درمنه و تنگرس از جمله درختان موجود در این منطقه وسیع هستند که در برخی نقاط به صورت جنگل های متراکم به چشم می خورند و در برخی نقاط دیگر همانند یک نوار پهن گسترده شده اند.

۴۶ گونه پستاندار، ۲۱۶ گونه پرنده، ۳۶ گونه خزنده، ۳ گونه دو زیست و در حدود ۲۳ گونه مختلف ماهی در این منطقه حفاظت شده به چشم می خورند.

کفچه نوک، کاکایی، فلامینگو، تیهو، قوچ، میش و پلنگ از جمله ساکنین پناهگاه حیات وحش و پارک ملی بختگان هستند.

در سال ۱۳۹۶ یک قلاده پلنگ به همراه توله های خود در ارتفاع ۲۰۰۰ و اندی متری بختگان مشاهده شد که خبر خوبی برای فعالان محیط زیست بود.

دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس

پارک ملی قطرویه

پارک ملی قطرویه دراستان فارس و شهرستان نی ریز قرار دارد. این پارک با وسعت ۳۱۰۰۰ هکتاری خود در شرق شهرستان بزرگ نی ریز و در مرز استان فارس با استان پهناور کرمان قرار گرفته است.

پارک ملی قطرویه که با نام منطقه حفاظت شده بهرام گور نیز شناخته می شود یکی از مهم ترین زیستگاه های گور خر ایرانی است.

در آغاز چیزی در حدود بیش از ۳۵۰ راس گورخر در این منطقه حفاظت شده زندگی می کردند و هم اکنون تمام گورخرها مجهز به ردیاب هستند.

این منطقه از روزگاران قدیم محل زندگی گورخر ایرانی بوده است و بر اساس روایت ها و داستان های تاریخی بهرام گور پادشاه ساسانی در این منطقه به شکار گورخر می پرداخته است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور هم با وسعت تقریبی ۳۷۰۰۰ هکتار در مجاورت پارک ملی قطرویه قرار دارد.

در نزدیکی یکی از روستاهای منطقه نیز بقایای یک اقامتگاه خشتی به چشم می خورد که مردم بومی معتقدند استراحتگاه بهرام گور بوده است همین دلیل سبب شده تا این منطقه با نام منطقه حفاظت شده بهرام گور نیز شناخته شود.

در پارک ملی قطرویه علاوه بر حضور گورخر آسیایی گاهی شاهد حضور یوزپلنگ ها، کاراکال، هوبره و زاغ بور نیز هستیم که بر اهمیت زیست محیطی این منطقه می افزاید.

دو پارک ملی خاص و دیدنی نی ریز فارس

بنه، بادام، کیکم، تنگرس، درمنه، گون، آویشن، کاکوتی، زیره، جاشیز، خاکشیر از جمله پوشش های گیاهای موجود دراین پارک ملی است.

پوشش گیاهی این منطقه بر اثر عواملی همچون چرای بیش از حد دام ها و خشکسالی های مکرر دچار مشکلات عدیده ای شده است و نیازمند توجهات بیشتر است.

پارک ملی قطرویه دارای ۵ چشمه آب است که آب مورد نیاز جانداران و گیاهان موجود در قطرویه را تامین می کند اما خشکسالی های استان فارس سبب کم آب شدن این چشمه ها شده به طوری که سازمان های مربوطه با تانکرهای آب کار انتقال آب به آبشخورهای این منطقه را انجام می دادند.

هم اکنون با مراقبت های صورت گرفته از این گونه در آستانه انقراض چیزی در حدود ۱۰۰۰ راس گورخر ایرانی که زیر مجموعه ای از گورخر آسیایی است در این منطقه یافت می شود.

پارک ملی قطرویه در ۵۰ کیلومتری شرق نی ریز و در ۲۶ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته و از سال ۱۳۵۱ ه.ش به عنوان پارک ملی معرفی شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید