استان فارس شهرهای تماشایی دارد از این رو همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز بدانید.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرهای باستانی ایران بسیار متعدد هستند از جمله مهم ترین این شهرها می توان به شهر زیبای نی ریز اشاره کرد که با قدمت تاریخی و باستانی خود از اهمیت زیادی برخوردار است این شهر از زیبایی های استان فارس به شمار می آید.

طبق اسناد تاریخی که از این شهر موجود است می توان بیان کرد که شهر نی ریز در دوران مادها از اعتبار و اهمیت زیادی برخوردار بوده است با وجود لوح های گلی که از دوران هخامنشیان در این مناطق برجای مانده است می توان گفت که شهر نی ریز در دوران حکومت هخامنشی ساخته شده است.

به لحاظ آب و هوای نیز این شهر از موقعیت مناسبی برخوردار است بهترین زمانی که می توانید به شهر نی ریز سفر کنید در فصل های سرد از سال است.

علت نامگذاری این شهر در منابع متعدد به شکل های مختلفی بیان شده است برخی اشاره می کنند که این شهر دارای معادن عظیمی از آهن بوده و در اسلحه سازی بسیار شهرت داشته است و عده ای دیگر اینگونه عنوان می کنند که در این شهر نی زارهای زیادی وجود داشته است.

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری نی ریز

کاروانسرای نی ریز

این کاروانسرا در مرکز شهر نی ریز، واقع است و در قدیم کاروان های تجاری از استان های کرمان، یزد، بندرعباس و فارس؛ که از مسیر نی ریز می گذشتند، در این کاروانسرا که یک مرکز مهم تجاری بوده است استراحت می کرده اند.

در جنب این کاروانسرا، حمامی که سبک حمام گنجعلی خان در کرمان وجود دارد که این کاروانسرا و حمام هم اکنون، پابرجاست و به کاروانسرای سروی و حمام حاج محمد حسن مشهور و دارای ارزش تاریخی و معماری است.

مسجد جامع کبیر نی ریز

از مسجد جامع کبیر نی ریز به‌عنوان یکی از کهن‌ترین مساجد ایران نام برده می‌شود. برخی اعتقاد دارند که این مسجد از آتشکده‌های زرتشتیان بوده و در دوره اسلامی به مسجد تغییر کاربری داده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

از جمله آثار تاریخی‌ که با مسجد جامع نی‌ریز قابل‌مقایسه‌اند، می‌توان به طاق‌های سنگی دوره ساسانیان، ایوان کاخ فیروزآباد و طاق کسری در تیسفون اشاره کرد.

مسجد جامع کبیر نی‌ریز در نهم مردادماه سال ۱۳۱۲ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و هم‌اکنون تحت پوشش و حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران قرار دارد.

روستای کوشکک

دهستان بختگان یکی از دهستانهای شهرستان نی ریزواقع در استان فارس می باشد، که روستاهای کوشکک، جهان آباد، حسن آباد، دهمورد، فیچقان، تله خاکی روستاهای این دهستان هستند.

روستای کوشکک به عنوان مرکز این دهستان شناخته می شود که در موقعیت ۲۹درجه و۴۰دقیقه شمالی و۵۳درجه ۵دقیقه طول شرقی قرار دارد.

روستای کوشکک از مرکز بخش (آباده طشک) ۲۲ کیلومتر واز مرکز شهرستان (نی ریز)۹۰ کیلومتر فاصله دارد.

این روستا از شمال غرب با روستای جهان آباد و از جنوب با دریاچه بختگان و از شرق و غرب با زمینهای کشاورزی روستا مجاورت دارد.کوشکک از نظر لغوی به معنی قصر کوچک میباشد.

جاذبه‌های طبیعی نی ریز

چشمه پلنگان

چشمه پلنگان ، واقع در نی‌ریز در استان فارس است. این چشمه که از دامنه کوه سلطان‌ شهباز در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی نی‌ریز سرچشمه می‌گیرد، سیراب‌کننده باغات انجیر، انار و بادام اطراف شهر نی‌ریز و باعث رونق تفرجگاه پلنگان است.

منطقه پلنگان پذیرای گردشگران و حتی توریست‌ها بخصوص در فصل بهار و تابستان می‌باشد.

و تفرجگاه اصلی مردم شهر نی ریز در روز ۱۳فروردین هر سال می‌باشد.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

باغ بیشه

در قسمت جنوب دره، باغ بیشه و چشمه‌ای با آب زلال و گوارا و جود دارد. درختان انجیر و بادام کوهی سراسر کوههای این منطقه را پوشانده و در بهار پوشش گیاهی از گلهای شقایق به چشم می‌خورد.

چشمه برنجزار

چشمه برنجزار از دره پلنگان سرازیر شده و در آخر به استخر می ریزد.در فصل بهار مخصوصا در عید نوروز یکی از بهترین انتخاب های شما مردم عزیز می تواند این تفرجگاه دیدنی و بسیار زیبای شهر نی ریز باشد.

بیدبخون

بید بخون در جنوب نی ریز و حدود ۵ کیلومتری نی ریز واقع شده‌است.شهرت این مکان به دلیل وجود سه درخت چنار قدیمی و چشمهٔ یاقوتی می‌باشد.

در اطراف این مکان نیز درختان انجیر، ارژن، بادام و بادام کوهی به چشم می‌خورد.

علت این نام گذاری وزش بادها به سمت درختان بوده که در اصطلاح به آن بید بخوان گفته می‌شود که به زبان محلی بید بخون معروف است.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

آبشار تارم

این آبشار در پنج کیلومتری نی ریز و در دامنه کوه های جنوبی این شهرستان واقع بوده و تلفیقی از زیبایی های طبیعی چون چشمه، کوه، جنگل یک قنات زیبا به نام ابازردشت بر زیبایی آن افزوده است.

شهرستان نیریز در ۳۵ کیلومتری شمال شرق استهبان و دویست کیلومتری شیراز واقع است و طبیعت زیبای آن از نی ریز گرفته تا ارسنجان، در نوع خود دیدنی و جذاب است.

آب آبشار و چندین چشمه در نزدیکی آن پس از عبور از میان درختان انجیر به گورآب میریزد. آبشار در حدود ۱۱۵ متر ارتفاع دارد و آبشاری فصلی است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور

در جنوب شرقی شهرستان نی ریز منطقه حفاظت شده بهرام گور قرار دارد.

وسعت آن به ۲۶۰ هزار هکتار می رسد و دارای ارزش بالای پوشش گیاهی شامل: بنه ، بادام کوهی، قیچ، گز، درمنه، انواع گون، آویشن و آنغوزه و جانوری شامل گونه های نادری چون: یوزپلنگ آسیایی، گورخرآسیایی، جبیر، هوبره، گربه وحشی، کاراکال، قوچ، میش، پازن، گرگ، کفتار می باشد.

این منطقه برای دانش پژوهان و محققان و اکولوژیست ها مکان بسیار مناسبی جهت تحقیق و پژوهش است.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید