کرمان شهرهای بی‌نظری دارد از این رو حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید.

حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهرستان رفسنجان از شهرستان‌های استان کرمان است.

این شهرستان در شمال غرب کرمان قرار دارد و از لحاظ ارتباطی شهری در سر راه دو شهر کرمان و یزد است.

۴۵ درصد از جمعیت شهرستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و مهم‌ترین فعالیت اقتصادی آن‌ها باغداری و کشت پسته است.

در ۵۵ کیلومتری جنوب این شهرستان کارخانجات مس سرچشمه واقع شده‌ است که بزرگ‌ترین معادن مس ایران در آن فرآوری می‌شود.

رفسنجان اسامی مختلفی دارد که بیشتر در ارتباط با ذخایر زیرزمینی آن نامگذاری شده‌ است.

مانند رفسنگان یا رفسنگ به‌معنای مس که عربی شده آن رفسنجان است، از دو کلمه رفسنگ به‌معنای مس و کان به‌معنای معدن. این شهر قدمتی دیرینه دارد و باغ‌های پسته آن مشهور است.

چند جاذبه دیدنی در رفسنجان

خانه حاج آقا علی

این مجموعه نمونه‌ای زیبا و باشکوه از معماری عصر قاجار است که در ۵ کیلومتری جنوب شرقی رفسنجان و در روستای قاسم‌آباد واقع شده است. قدمت این بنا به قریب ۱۳۰ سال می‌رسد.

خانه حاج آقا علی با زیربنایی بالغ بر هفت هزار مترمربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می‌آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگ‌ترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال ۱۱۳۶ هجری خورشیدی بنا شده است.

بازار رفسنجان

بازار رفسنجان که با نام بازار تاریخی رفسنجان نیز شهرت دارد، از آثار تاریخی به‌ شمار می‌رود و از گذشته‌های دور به‌عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی و تجاری شهر رفسنجان شناخته شده است.

حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید

بازار رفسنجان را می‌توان سمبلی از معماری‌های دوران مختلف برشمرد و آن را یکی از منحصربه‌فردترین آثار تاریخی در استان کرمان و شهرستان رفسنجان معرفی کرد.

با مجموعه‌ای متشکل از قیصریه، بارانداز، آب‌انبار، سقاخانه، حمام، کاروانسرا، مسجد و نه گنبد سلجوقی، برخی از مورخان معتقد هستند بازار از نخستین بناهای رفسنجان بوده است.

به نظر می‌رسد که بنای نخستین این مجموعه‌ی ارزشمند تاریخی به دستور و همت «بهرام شاه سلجوقی» در اواسط قرن ۶ هجری قمری احداث شد.

با توجه به ارزش تاریخی، بازار رفسنجان در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴، با شماره ثبت ۱۳۲۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

غار میرزا

غار در خرداد ماه ۱۳۸۷ توسط تیم غارنوردی امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان کرمان با همکاری هیئت کوهنوردی به‌طور کامل شناسایی و ثبت شد.

به دهانه غار پا که بگذارید، وارد دهلیز باریکی می‌شوید که با کمی پیش‌روی در مسیر عریض‌تر می‌شود و دو راه را برای پیش روی مقابل‌تان قرار می‌دهد.

سوراخی کوچک در سمت راست و مسیری در روبه‌رو که عریض‌تر به نظر می‌رسد. راه اصلی همان سوراخ کوچک سمت راستی است که شما را به چاه ۵۰ متری غار می‌رساند.

در بخش میانی این غار شما با یک فرود ۹۰ متری مواجه می‌شوید و در فضای معلقی قرار می‌گیرید که غار را برای شما اسرارآمیزتر می‌کند.

در اینجا، وسعت غار به ۱۵۰ متر مربع می‌رسد و شما می‌توانید رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی را در قندیل‌های سنگی غار ببینید.

قندیل‌هایی که عمر آن‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسد و بعضی از آن‌ها آن‌قدر بلند هستند که سقف تالار را به کف آن وصل می‌کنند.

حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید

دیدنی‌های طبیعی رفسنجان

به واسطه موقعیت جغرافیایی منطقه، آبادی‌ها اکثراً در دره‌ها، ارتفاعات و نقاط مرتفع واقع شده‌اند. شهر رفسنجان نیز از اطراف با کوه‌ها محاصره شده‌ است و آب‌وهوای معتدل‌تر و سردتری نسبت به منطقه اطراف دارد. از گیاهانی که در این شهر و مراتع و کوهستان‌های اطراف آن می‌روید، می‌توان به درختان بنه، بادام کوهی، یاس وحشی، انجیر کوهی، زارچ و بوته‌های درمنه و گیاهانی دارویی مانند آلاله، آویشن، کاکوتی، بادرنج، زوفا، زیره، بومادران، کلپوره و عنغزه اشاره کرد.

حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید

در مناطق مختلف شهر رفسنجان، گونه‌های متفاوتی از حیوانات دیده می‌شوند. حیواناتی مانند قوچ و میش‌کوهی که در قسمت‌های کوهستانی و معتدل‌تر زندگی می‌کنند و حیواناتی مثل روباه، خرگوش، گرگ، کفتار، جوجه تیغی، سیخور، موش‌صحرایی، انواع مارمولک‌ها، مارهای افعی،‌ تیرمار و مار آبی که در مناطق پست‌تر و دشت‌ها زندگی می‌کنند. از جمله پرندگان این منطقه می‌توان به عقاب، شاهین، کبوتر زاغ، هودی، هدهد، کبک و تیهو اشاره کرد.

تپه‌های ماسه بادی فردوسیه

در حومه شهر صفائیه، در ۴۰کیلومتری رفسنجان، تپه‌هایی از ماسه‌های روان وجود دارد. این تپه‌ها منظره‌های زیبا و چشم‌نوازی را خلق کرده ‌است. ماسه‌های روان، علاوه بر زیبایی بصری، تجربه لذت‌بخشی برای گردشگران رقم می‌زند. قدم‌زدن و بالارفتن از تپه‌های چند ده‌متری ماسه‌ای خاطره بی‌نظیری را برای بازدیدکنندگان از این جاذبه طبیعی شهرستان رفسنجان به‌ یادگار خواهدگذاشت.

حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید

غار چاه دریا

غار چاه دریا در حقیقت یک حفره عمیق در دل کویر است با دو فضای قیف مانند. قطر قیف بالایی حدود ۶۰ متر و قطر قیف پایینی حدود ۳۰ متر است. در دل این حفره بزرگ و افسانه‌ای دریاچه‌ای از آب‌های زیرزمینی منطقه وجود دارد که در گذشته سطح آن به آسانی دیده می‌شد. البته این روزها به دلیل استفاده ناصحیح از آب‌های زیرزمینی در خطر خشک‌شدن قرار دارد.

دره راگه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی رفسنجان است. این دره اسرارآمیز که کمتر شناخته شده ‌است، در ۲۰کیلومتری شهر قرار دارد و از آن دسته آثار طبیعی است که چشمان مهمانانش را به زیبایی‌های خود خیره‌ می‌کند. ستون‌هایی با ارتفاع نزدیک بر ۱۰۰ متر، کناره‌های دره را احاطه کرده و آب کم‌عمق رود گیودری در کف آن جاری است. عمر این دره به دوران چهارم زمین‌شناسی می‌رسد. همین امر موجب شده تا صخره‌هایی با اشکال مختلف و حیرت‌آور در مسیر دره راگه ایجاد شود. توجه داشته باشید که برای سفر به این دره به یک راهنمای ماهر نیاز است.

حتما از دیدنی های رفسنجان بازدید کنید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید